מה עושים עם שחקן שכבר לא מתאים לכדורגל המודרני?
ארסנל בחרה לשלם לו 350 אלף ליש"ט בשבוע כדי שלא ישחק. זה הסיפור של מסוט אוזיל ושל הכדורגל כולו. אין יותר מקום לאמנים שפועלים בקצב שלהם
- מיקאל ארטטה לארסנל: הימור בטוח?
- יומן פגרת קורונה: ההבדל בין "לימודים" ל"חינוך" מעולם לא היה גדול יותר
- יומן פגרת קורונה: כסף זה נושא רגיש, יותר מאי פעם
הוא רק בן 32 אבל לא שיחק דקת כדורגל מאז חודש מרץ. הוא עוד מתאמן עם הקבוצה אבל פשוט לא נמצא מקום עבורו בכדורגל, שמיקאל ארטטה המאמן רוצה לראות מארסנל שלו. ארטטה רוצה כדורגל "ורטיקלי", שמבוסס על לחץ אגרסיבי ותבניות מסירה והתקפה מתורגלים ומאומנים. ארטטה מדגיש שהוא רוצה לראות משחקניו שפת גוף שמקרינה אגרסיביות ועוצמות. הוא רוצה תקשורת ברורה בין השחקנים. הוא דורש פעולות החלטיות וחדות. השחקנים שלו צריכים להתמודד פיזית עם כל יריבה ואף לרצות לייצר מגע. ארטטה מאמין ב"כדורגל של מוזיקת רוק כבד" כמו יורגן קלופ. אוזיל הוא לא שחקן של רוק כבד. הוא אוהב לאלתר מנגינות נעימות מסביב למדורה. שפת הגוף שלו לא באה טוב בעין של ארטטה. אוזיל רואה על המגרש דברים שאחרים בחיים לא יחשבו לראות אבל בכדורגל שארטטה רוצה, אין מקום לשחקנים כאלו. בטח אם הם לא מוכנים לתת 100% בכל יציאה ללחץ, בכל כניסה לעימות פיזי. "שיש התרופפות במשמעת, אפילו קטנה, זה מורגש מאוד בטקטיקות של היום", כפי שהסביר גארי נוויל, פרשן סקיי ספורטס.
הכדורגל שמכונה "כדורגל הסתערות" - לחץ קולקטיבי של שחקני ההגנה על הכדור - התפשט והפך לאפקטיבי ביותר בשנים האחרונות. הוא מוביל להרבה שערים אבל גם שינה לחלוטין את תפקיד "עושה המשחק" או "היוצר הראשי". ושוב, קלופ הסביר זאת הכי טוב: "הגגנפרסינג (משחק לחץ גבוה בגרמנית) הוא הפליימייקר הכי טוב בעולם", אמר בראיון לסקיי. "הוא מייצר לך 10 הזדמנויות הבקעה במשחק. פליימייקר טוב מייצר לך 3 הזדמנויות טובות".
הזמן עם הכדור נחתך
בשנים האחרונות, הזמן שיש לכל שחקן עם הכדור ירד בצורה דרמטית. מאז 2010 הזמן שיש לשחקן התקפי על הכדור לפני שלוחצים עליו ירד בכמעט 50% - משנייה לכמעט חצי שניה. לשחקן בחלק ההתקפי יש מעט מאוד זמן עם הכדור. השחקנים היצירתיים ביותר הם אלו שיודעים לקרוא את המשחק היטב ולזהות איפה השטחים הפנויים, לאיזה חלל הם יכולים להיכנס כדי לקבל בו את הכדור ולשחררו בצורה המהירה והאפקטיבית ביותר לפני שהסערה מגיעה. תומאס מולר נשאר רלוונטי בגלל התנועה שלו שפותחת שטחים וחללים לחבריו לקבוצה. קווין דה בריינה וטיאגו אלקנטרה - שחקנים "מייצרים" - עושים זאת מעומק המגרש, שם קל יותר לקבל כדור ולנוע קדימה בכדרור. כמו כן, קל יותר לשחרר מסירות עומק מדויקות לחלוצים או שחקני הכנף כשנמצאים רחוק מהשער. מגינים ושחקני כנף קריטיים במיוחד בכל הקשור ליצירת מצבים בתוך הרחבה. הם עושים זאת בישירות, במהירות, בעבודת רגליים של אתלטים ובדרך כלל מהאגף - שם כמות השחקנים מוגבלת, יחסית.מעטים הם הפליימייקרים שיכולים לאלתר מנגינה על סף הרחבה עד לפעם הבאה שיגישו להם גיטרה. אחד מהם הוא ליאו מסי. וליאו מסי יש רק אחד.
העונה יש יותר מ-50 שחקנים בחמש הליגות הבכירות באירופה שמייצרים יותר הזדמנויות הבקעה למשחק מאשר אוזיל ייצר בשתי העונות האחרונות. זאת בעוד שיש רק 8 שחקנים שמרוויחים יותר מאוזיל בכדורגל האירופי.
"הטקטיקה בכדורגל בעטה החוצה שחקנים כמו מסוט אוזיל", הסביר ארסן ונגר, המאמן שהביא אותו לארסנל לפני שבע שנים והחתים אותו על החוזה הנוכחי שלו בקבוצה, "זה בזבוז עבורו...וזה בזבוז עבור המועדון בגלל שהוא כישרון על. שחקן שיכול לייצר ליד הרחבה עם מסירת עומק. החללים שיש היום בכדורגל הצטמצמו ועדיין השחקנים שיכולים לייצר הם אלו עם ראיית המשחק הטובה יותר וכישרון שמאפשר לייצר את המסירה שהורגת. יצירתיות זה עדיין משהו שאוהדים רוצים לראות במשחק. הם רוצים לראות משהו מיוחד".
אבל כפי שהנתונים מראים לנו, את המשהו המיוחד הזה שחקן כמו אוזיל כבר לא יכול לייצר. זו האמת. והמציאות היא שארסנל חיפשה מישהו שייקח ממנה את החוזה של אוזיל ופשוט לא מצאה. המציאות היא שארסנל משלמת לאוזיל 350 אלף ליש"ט בשבוע כדי שלא ישחק.