האם שינויי האקלים מונעים שבירת שיאים במרתונים?
עליית הטמפרטורות מחייבת את מארגני המרתונים לתכנן מרוצים מאוחר יותר בסתיו או בתחילת האביב. אם המארגנים ימשיכו להתעלם מההשפעות של עליית הטמפרטורות בעת תכנון המרוצים, ישברו פחות שיאים במרוצים המרכזיים, כמו ברלין
10:3609.10.17
חובבי הריצות קיוו לחזות באירוע היסטורי בברלין כשאליוד קיפצ'וגה, הנחשב לרץ המרתון הטוב בעולם, ניסה לשבור את שיא העולם. אך הרץ הקנייתי, שזכה במדליית זהב באולימפיאדת ריו, פספס את השיא ב-35 שניות.
קראו עוד בכלכליסט:
- צפי ההכנסות ממרתון ירושלים: כ-14 מיליון שקל
- "אנחנו מתכננים להיות מנהלי אירועי הספורט הגדולים בישראל"
- רצים באמצע
מרתון בוסטון. חום ולחות בזמנים שלא מכירים צילום: bostonmagazine
הקרבה הזו שלו לגדולה ראויה במיוחד לציון בשל התנאים ששררו במרוץ. קיפצ'וגה התמודד עם חום, לחות וגשם, שהם סימפטומים של בעיה שהולכת ומחמירה בכל יום – שינוי אקלים.
בדרך כלל ברלין מציעה תנאים נוחים ולא אופייניים: מסול שטוח, מזג אוויר קריר ושמיים מעוננים. הבירה הגרמנית אירחה שבעה מתוך 10 מרוצי המרתון המהירים בהיסטוריה, ביניהם המרוץ בו נקבע שיא העולם על ידי דניס קימטו מקניה, שהשלים את מרתון ברלין ב-2014 בזמן של 2:05:57. קיפצ'וגה אמנם סיים בשבוע שעבר במקום הראשון, אך לא הצליח לתפוס את קימטו, והסתפק בתוצאה של 2:03:32.
"התנאים לא היו טובים בגלל הגשם", אמר לעיתונאים לאחר המרוץ. לדבריו, הוא ויתר על השאיפה להשיג שיא עולם כבר לאחר 5 ק"מ. "אז הבנתי ששיא עולם אינו אפשרי", הודה. מלבד הגשם, הרצים נאלצו להתמודד עם חום ולחות. בתחילת המרוץ היה חם באופן בלתי רגיל והייתה לחות גבוהה.
מחקר מ-2007 מצא שרצי המרתון המהירים ביותר רצים 1% לאט יותר עבור כל עלייה של 5 מעלות צלזיוס בטמפרטורה מעל ל-4.5 מעלות צלזיוס. טמפרטורת הפתיחה הממוצעת בברלין היא 10 מעלות צלזיוס. אך בתחילת המרוץ האחרון הטמפרטורה עמדה על 14.5 מעלות צלזיוס. פירוש הדבר שקיפצ'וגה רץ ככל הנראה 1% לאט יותר מכפי שהיה רץ בשנה רגילה.
לפי אותו מחקר, הטמפרטורות העודפות הוסיפו בסביבות 70 שניות לזמן הכולל של קיפצ'ונגה. הוא היה רחוק 35 שניות בלבד מקביעת שיא עולם חדש.
קיפצ'ונגה נאלץ להתמודד גם עם הלחות, שמחמירה את תחושת החום. בתנאי אקלים יבשים, הזיעה מתנדפת ומצננת את הגוף. אך כשלח בחוץ, הזיעה נצמדת לעור וטמפרטורת הגוף של הספורטאים נשארת גבוהה. בנוסף לכך, הגשם גרם לכבישים להיות חלקים, מה שהאט אף יותר את הרצים. אם התנאים היו מעט קרירים או יבשים יותר, לקיפצ'ונגה היה סיכוי גבוה יותר לקבוע היסטוריה.
הסיבה לכך קשורה ככל הנראה להתחממות האקלים. עליית הטמפרטורות גרמו לכך שהאטמוספרה מחזיקה ביותר לחות, מה שמייצר מזג אוויר לח יותר. הנפח הגדול יותר של מים באטמוספרה מוביל לגשמים תכופים וחזקים יותר בחלקי נרחבים בעולם, ביניהם גרמניה. השילוב של כל הגורמים הללו מספיק כדי להאט אפילו את המכונה האנושית המלוטשת ביותר בעולם.
קיפצ'וגה הכריז כי הוא שואף לשבור את השיא, אך הולך ואוזל לו הזמן. רצי מרתון לרוב מגיעים לשיאם לקראת סוף שנות ה-20 לחייהם ואז סובלים מירידה הדרגתית בביצועים. בגיל 32 קיפצ'וגה היה המשתתף המבוגר ביותר שסיים בין עשרת הראשונים במרתון של ברלין. הוא מתקרב לסיום הכהונה שלו כרץ למרחקים ארוכים הטוב בעולם. לא יהיו לו עוד הרבה יותר מדי הזדמנויות לשבור את שיא העולם.
ריצת מרתון דורשת מזל והכנה. כל מי שמנסה לרוץ בזמן המהיר ביותר בכל הזמנים צריך להתבסס גם על המזל. צריך להגיע לקו הזינוק מלאים בביטחון וחופשיים מפציעות. צריך מסלול שטוח ומזג אוויר קריר. עליית הטמפרטורות פירושה שהמארגנים צריכים לתכנן מרוצים מאוחר יותר בסתיו או בתחילת האביב. זה מהותי למסלולים מהירים כמו אלה שבמרתונים של לונדון, שיקגו וברלין, שם הרצים הבכירים מנסים לשבור שיאים.
בתשובה לשאלה על קביעת המועד של המרוצים, ענתה דוברת מטעם המארגנים של מרתון שיקגו כי הם "מכוונים תמיד לתחילת אוקטובר בהתבסס על לוח הזמנים העולמי והאירועים המתוכננים בשיקגו". היא לא התייחסה לנושא שינוי האקלים. דוברים של המרתונים של לונדון וניו יורק ספקו תשובות דומות, ואילו ממארגני ברלין לא התקבלה תגובה.
אם המארגנים ימשיכו להתעלם מההשפעות של עליית הטמפרטורות בעת תכנון המרוצים, ישברו פחות שיאים במרוצים המרכזיים, כמו ברלין. חבל על קיפצ'וגה, שהקדיש את חייו לבדיקת הגבולות של הגוף האנושי וחבל עבור האוהדים שיכולים רק לתהות מה היה יכול לקרות.