$
ספורט ישראלי

"אנחנו מתכננים להיות מנהלי אירועי הספורט הגדולים בישראל"

דומיניק רומנו מביא לישראל את כל הידע שאסף כבכיר בניהול הטור דה פראנס ואירועים אחרים של ענקית אירועי הספורט הצרפתית ASO. הוא עושה זאת דרך תחרות חדשה, The Mud Day, שתהפוך את גני יהושע לביצה ענקית ומתכנן להשתלט על שוק אירועי הספורט בישראל

אוריאל דסקל 10:4017.11.16

דומיניק רומנו לא יכול לחשוב בקטן. כמולטי־מיליונר שניהל חברה שמנהלת את הטור דה פראנס, מירוץ האופניים המפורסם והגדול בעולם, הוא פשוט לא יכול לחשוב בקטן. זה בלתי אפשרי מבחינתו. ולכן הוא לא יכול שלא להכריז על כך שבקרוב הוא ינהל את חברת אירועי הספורט הגדולה בישראל. זה פשוט לא בדם שלו להישאר קטן.

 

 

 

 

"אני לא עושה השקעות בפלז'ר, בשביל הכיף. הכל אמור להרוויח כסף בסופו של דבר", "אני לא עושה השקעות בפלז'ר, בשביל הכיף. הכל אמור להרוויח כסף בסופו של דבר", צילום: עמית שעל

 

בסיסו של רומנו בפריז, אך הוא מגיע לישראל 15 פעמים בשנה. "לפלז'ר וביזנס. בעיקר ביזנס", לפיו. השקעה בנדל"ן בתל אביב, חברות ביוטכנולוגיה ומדיה ועכשיו יש לו בייבי חדש. מה זה בייבי, ביג בייבי: אירוע The Mud Day - מירוץ בוץ שהפך לפופולרי במיוחד בשווייץ, צרפת, ספרד ובלגיה. בגדול, רומנו יהפוך את גני יהושע למירוץ מכשולים בוצי עליו יתחרו קבוצות של אנשים מכל הארץ. הוא משוכנע שזו תהיה הצלחה כבירה - מאחר שבחו"ל כבר יותר מ־200 אלף איש השתתפו, עשו 13 ק"מ במים, בוץ, קרח, עברו 22 מכשולים ונדלקו. "אני לא עושה השקעות בפלז'ר, בשביל הכיף. הכל אמור להרוויח כסף בסופו של דבר", הוא אומר.

 

הרקע של רומנו בספורט מגיע מחברת ASO, שזה ראשי תיבות של Amury Sport organization. זה ארגון השייך לקבוצת התקשורת מבית Amury. החברה ממוקמת בצרפת ומעסיקה כ־250 עובדים. החברה מנהלת כ־70 אירועי ספורט בשנה בכ־22 מדינות - כולל מרתונים, מירוץ פריז־דאקר והטור דה פראנס. ביחד עם השותפה הישראלית קבוצת נווה צדק, בראשות דומיניק, הוקמה חברת BSO, שזה ראשי תיבות של Baraq sport organization. החברה מנוהלת על ידי דרור לוי שהגיע בכלל מעולם האבטחה.

 

השקעה בכדורסל או בכדורגל זה לא משהו שאני רוצה. לא מבין את העסק הזה, את העלויות האלה. זה עסק שמטרתו גביע - ואני לא אוהב את זה. אוהב לעשות עסקים" השקעה בכדורסל או בכדורגל זה לא משהו שאני רוצה. לא מבין את העסק הזה, את העלויות האלה. זה עסק שמטרתו גביע - ואני לא אוהב את זה. אוהב לעשות עסקים"

 

"נצליח בזכות הצבא"

 

The Mud Day הוא האירוע הראשון שהחברה תפיק בישראל. "בגלל הצבא, החברויות מהצבא והאנשים מהצבא אני בטוח שזו תהיה הצלחה גדולה בישראל - גולני נגד דובדבני, צנחנים נגד חיל האוויר, אפילו ג'ובניקים ירצו להוכיח את עצמם בתחרות הזו", אומר רומנו, שבעצמו התגייס לצה"ל ועושה מילואים. "עבורי זו גם דרך להתחיל להביא חברות־ענק לישראל. באירופה לא חסרה אנטישמיות, וחברות רבות לא רוצות להגיע לישראל בגלל החשש מהתגובה הערבית־מוסלמית ואובדן השווקים האלה".

 

כדי להבין את גודל החברה השותפה של BSO, בשנה שעברה רשמה רווח של כ־100 מיליון יורו, לפי רומנו. לפי המספרים האחרונים שפורסמו בבלומברג, ב־2013, החברה גלגלה 180 מיליון יורו מעסקי מירוצי האופניים שלה, והרוויחה 36 מיליון יורו. החברה־האם Amury היא בעלת מותגי תקשורת, כגון ל'אקיפ, פראנס פוטבול ול'פריזיאן.

 

"אנחנו 50-50 עם BSO", אומר רומנו, "וזו רק ההתחלה שלנו כאן. אנחנו מתחילים עם הכי קל - המאד דיי, מפני שהוא פונה ליוצאי הצבא בישראל. זה קל. בצרפת יש 25 אלף איש במירוץ, בשווייץ בין 6,000 ל־7,000. כולם משלמים כסף כדי להתחרות - זה אולי לא מיליארדים בהכנסות, אבל זה עסק טוב".

 

והשאיפות לא מפסיקות ב־Mud Day. "בעתיד אנחנו נרצה לנהל את המרתון של תל אביב, ואנחנו נתחרה על הפעלת התחרויות המסורתיות כאן בישראל", מכריז רומנו. "אנחנו רוצים להיות הכי טובים. אנחנו רוצים להיות מנהלי אירועי הספורט הכי טובים בישראל, אז אנחנו רוצים לנהל הכל". ה־Mud Day הוא עוגן של רומנו בתעשיית הספורט בישראל. 

לפי המספרים האחרונים שפורסמו בבלומברג, ASO גלגלה ב־2013 כ־ 180 מילין יורו מעסקי מירוצי האופניים שלה והרוויחה 36 מיליון יורו לפי המספרים האחרונים שפורסמו בבלומברג, ASO גלגלה ב־2013 כ־ 180 מילין יורו מעסקי מירוצי האופניים שלה והרוויחה 36 מיליון יורו צילום: אי פי איי

 

"השקעה לשנים"

העלויות גבוהות ל־Mud Day - בניית מתקנים ומכשולים, יצירת המסלול וניקויו לאחריו. "בשנה הראשונה יהיו ההוצאות הכי גבוהות מבחינתי", אומר רומנו, שלא נכנס לפרטים כספיים בגלל עניינים חוזיים עם ASO, "אבל זו גם השקעה לשנים הבאות".

 

האם זה מסוכן מבחינה פיננסית?

"אני אוהב סכנה".

 

בשביל להפוך את המירוץ לרווחי צריך יותר מ־5,000 נרשמים. רומנו בטוח שיהיו יותר. "מבחינת ASO הם צריכים רק 4,000, אבל אני רוצה יותר, וכבר חתמנו עם ספונסר ראשי לשלוש שנים - ריבוק. הם משלמים כסף גדול, אנחנו מדברים על מיליונים".

 

מאוד קשה להרוויח כסף בספורט בישראל, ואתה נכנס לזה.

 

"השקעה בכדורסל או בכדורגל זה לא משהו שאני רוצה. אני לא מבין את העסק הזה, את העלויות האלה. וזה עסק שמטרתו גביעים - ואני לא אוהב את זה. אני אוהב לעשות עסקים. אם תראה את כל הקבוצות והבעלים שהגיעו, ארקדי גאידמק ואחרים, הם רצו שידברו עליהם, לא על הספורט. זה לא אני. אני לא עובד בשביל האגו, אני עובד בשביל הספורט. בשביל העסק. עסק שאני אוהב".

 

אבל למה שייתנו לך חסות?

"מפני שאני הדרך החדשה להשקיע בחסות ספורט בישראל. אני מהמר על זה. אני שם על זה את הכסף שלי. אבל אני אומר שזה די בטוח שהם לא יפסידו כסף מהשקעה בי. האנשים האלה רוצים קשר. אם הייתי הולך להיות הבעלים של מכבי תל אביב, כולם היו יודעים מי אני, אבל זה לא מה שאני רוצה".

 

האם יש סיכוי שירכשו זכויות שידור ל־Mud Day?

"כרגע לא בתכנון. אולי כשתתחיל מסורת, בעתיד, נחפש שותפים בטלוויזיה. אבל אנחנו רוצים שהם יגיעו אלינו - לא שאנחנו נתחנן עבורם. אני גם בטוח שבעתיד אפשר יהיה לדבר על להעביר את הפריז־דקאר בישראל. כן, זה לא יהיה מחר - אבל אולי בעתיד. אני אומר שיש אפשרות לעשות את זה. אנחנו כבר מדברים על הבאת האירועים המסורתיים של ASO לישראל".

 

אז בעתיד, 2024, הטור דה פראנס יעבור בהרי ירושלים?

"למה 2024? זה רחוק".

 

מה הדבר הכי חשוב שלמדת על שוק הספורט בישראל?

"כולם עושים ספורט כאן. הם אולי לא רשומים כספורטאים באיגודים ומועדונים, אבל ישראל מדינה מאוד צעירה. אני מהמר על זה שישראלים רוצים להיות יותר מעורבים בספורט - זה ההימור שלי. יש גל של בריאות, של קרוספיט, של ריצה - זה בשביל כל האנשים האלה".

 

מה הקשיים בישראל?

"בירוקרטיה. קניתי מלון בישראל - מבנה שהיה המלון הראשון בתל אביב. מהזמן שקניתי ועד שאפשר יהיה לשבת על דרינק במלון הזה - 11 שנים. לא חשבתי שדבר כזה יכול לקרות בעולם. חיכיתי שבע שנים להיתר בנייה. גם יש המון שחושבים שהם מקבלים את ההחלטה. יש 'נשיא' לכל החלטה. בן אדם שחושב שהוא הכי חשוב בהליך קבלת ההחלטות".

 

אבל אנחנו יודעים שב־24 במרץ יהיה את המירוץ. נראה שלרוץ דרך הבוץ יותר קל מאשר הבירוקרטיה הישראלית.

"בהחלט. זה קל ביחס לבירוקרטיה. אבל הדבר הטוב כאן הוא שאולי הדברים לוקחים זמן ושום דבר לא חינם, אבל הכל אפשרי בסופו של דבר. זו מדינה שהיא נס - הכל אפשרי כאן. על זה אני מהמר. היה לי חלום ועכשיו אני מגשים אותו. זה יעבוד. זה הסיפור של ישראל, לא?".

 

 

יום הבוץ. מה זה? יום הבוץ. מה זה?

 

מה זה The Mud Day?

מירוץ המכשולים הבינלאומי יתקיים בישראל בפעם הראשונה ב־24 במרץ 2017. מדובר באירוע ספורט אתגרי שנערך לראשונה ב־2013 בצרפת, וכיום מתקיים בארצות נוספות (שווייץ, בלגיה וספרד). עד כה השתתפו באירוע למעלה מ־200 אלף חברים. המשתתפים צריכים לרוץ 13 ק"מ בוציים עם 22 מכשולים. בישראל יבנה מסלול לחצי המרחק (6.5 ק"מ ו־11 ומכשולים), כמו כן ייבנה מסלול ילדים: The Mud Day Kids.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x