$
חסויות וזכויות שידור

שיא חדש: עליבאבא תעניק חסות של 800 מיליון דולר לוועד האולימפי הבינלאומי

לפי דיווחים, מדובר בחוזה הגדול ביותר בתולדות התנועה האולימפית במסגרתו תעניק עליבאבא חסות לאירועים עד 2028

שירות כלכליסט 12:3721.01.17

עליבאבא חתמה על חוזה חסות בסך 800 מיליון דולר עם הוועד האולימפי הבינלאומי - מדובר בחוזה הגדול ביותר בתולדות התנועה האולימפית במסגרתו תעניק החברה חסות לאולימפיאדות עד 2028, כך לפי גורם המקורב לנושא.

 

 

 

החוזה יעזור לענקית המסחר המקוון הסינית להרחיב את החשיפה שלה ברחבי העולם, ויציב אותה במעמד דומה לשותפות האולימפיות הבכירות, ביניהן קוקה קולה וסמסונג. לפי החוזה, עליבאבא תספק שירותי מחשוב מקוונים וניתוח נתונים לתחרויות הספורט, וכן תקים אתר למכירת מרצ'נדייז רשמיים. היא גם תעזור לפתח ערוץ וידיאו מקוון לצופים בסין, שוק הצרכנים הגדול בעולם.

 

 

כך ייראה האצטדיון האולימפי בטוקיו כך ייראה האצטדיון האולימפי בטוקיו

 

"החוזה הזה הולך הרבה מעבר לשיווק או לספונסרשייפ", הסביר מייקל פיין, לשעבר ראש חטיבת השיווק בוועד האולימפי הבינלאומי, "יש לו פוטנציאל להפוך לשותפות הגדולה ביותר ופורצת הדרך והמשמעותית ביותר של הוועד האולימפי".

 

הסינים מסתערים על החסויות

 

עליבאבא מצטרפת כעת לחברות סיניות נוספות, בהן לנובו, שמשלמות עבור הזכות להעניק חסות לאירוע המפורסם. החוזה הופך את עליבאבא גם לחברה הסינית הראשונה שתשמש כשותפה באולימפיאדת החורף שתתקיים בביג'ינג ב-2022. החברה מעדיפה לרוב להימנע ממאמצי שיווק יקרים, אך היא מעוניינת לקדם את עסקי מחשוב הענן החדשים שלה בזירה הבינלאומית, זאת בניסיון להגיע ללקוחות מכל רחבי העולם. מבחינת הוועד האולימפי, השותפות אמורה להוביל למעורבות סינית גדולה יותר, שטומנת בחובה פוטנציאל להכנסות גבוהות יותר.

 

"זוהי עסקה חכמה מבחינתו של מייסד עליבאבא, ג'ק מא, בכך שהחברה עומדת בקנה המידה של קוקה קולה, ויזה או מקדונלד'ס", הגיב ריק בורטון, מרצה לניהול ספורט באוניברסיטת סירקיוז, ובכיר לשעבר בוועדת השיווק של הוועד האולימפי האמריקאי, "עבור חברות בארה"ב, כמו אמזון, גוגל או פייסבוק, העסקה הזו הופכת את עליבאבא לשחקנית בינלאומית שצריך לקחת בחשבון".

 

חוזי הספונסרשייפ של הוועד האולימפי הבינלאומי מורכבות לרוב מתשלום מזומן ואספקת שירותים. חברות מספקות את המומחיות שלהן כדי לעזור לארגן את האולימפיאדה ובתמורה הן מקבלות פלטפורמה רחבה להציג את מרכולתן, כך מסביר טים קרו, מנכ"ל חברת סינרג'י בלונדון, שמעניקה ייעוץ בתחום השיווק לחברות הפעילות בספורט, כולל ספונסריות אולימפיות.

 

הגברת המאבק במכירת מוצרים מזויפים

 

השותפות החדשה מוסיפה ללחץ המופעל על עליבאבא להילחם מכירות של מוצרים מזויפים. משרד הסחר של ארה"ב הוסיף בדצמבר את עליבאבא לרשימה השחורה של חברות שמפרות את זכויות הקניין הרוחני.

 

מא התייחס לעניין השבוע בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, ואמר שקשה לפקח על אתר המארח מעל 12 מיליון עסקים שמוכרים יותר מטריליון פריטים. החברה מעסיקה קרוב ל-2,000 עובדים לפיתרון הבעיה, ומוסיפה טכנולוגיה חדשה שתסרוק בצורה טובה יותר את האתרים, ציין עוד מא. "קשה לנקות את כל הלכלוך בלילה אחד", הסביר.

 

עבר כמעט מעשור מאז אולימפיאדת בייג'ינג ב-2008, אז סין התגלתה כמעצמת ספורט. בקיץ שעבר באולימפיאדת ריו, סין זכתה בפחות מדליות, דבר שעורר ביקורת מבית.

 

 

 

בכל זאת, לאור קריאתה של הממשלה לחיזוק סקטור הספורט, חברות סיניות גדולות החלו להשקיע בכבדות בענפים השונים. תוכנית לאומית, עליה הוכרז ב-2015 כוללת יעד שאפתני לטיפוח התעשייה בשווי של 5 טריליון יואן (747 מיליארד דולר) עד 2025. מאז פרסומה של התוכנית, חברות סיניות שבראשן עומדים כמה מהאנשים העשירים במדינה, בהם מא ויו"ר דליאן וונדה וונג ג'יאנלין, רכשו נכסי ספורט בסין ומחוצה לה. ב-2015 הפכה וונדה לחברה הסינית הראשונה שהיא ספונסרית מרכזית של פיפ"א.

 

הספונסרשייפ של עליבאבא לאולימפיאדה יתחיל באולימפיאדת טוקיו ב-2020. חברות יפניות כמו קאנון ניפון ופוטג'יסו, כבר שילמו בסביבות 15 מיליארד ין (125 מיליון דולר) עבור הספונסרייפ שלהן, כך לפי אתר החדשות היפני קיודו.

 

המהלך החדש אמור לסייע לעליבאבא לעמוד ביעדים ארוכי הטווח שלה, הכוללים יצירת מחצית מההכנסות מחוץ לסין. עם זאת, בשנה האחרונה 75% מהמכירות הגיעו עדיין מסין. החברה מבליטה את הדומיננטיות שלה בשוק המקומי כדרך למשוך סוחרים אמריקאים שרוצים לפנות לקהל הסיני.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x