$
חסויות וזכויות שידור

נטפליקס תהרוס את המודל הכלכלי של הכדורגל?

צ'יבאס (Chivas), קבוצת הכדורגל הפופולרית ביותר במקסיקו, מתכוונת להיפרד מרשת הטלוויזיה האמריקאית יוניוויזיון הולדינגס, ומאמינה כי תוכל להרוויח יותר משידור משחקיה רק דרך שירות מנוי מקוון. אם המהלך יצליח, הוא עשוי לשנות את המודל הכלכלי של הכדורגל, שמסתמך בעיקר על הכנסות ממכירת זכויות שידור לערוצי טלוויזיה

בלומברג 10:0219.12.16

צ'יבאס (Chivas), קבוצת הכדורגל הפופולרית ביותר במקסיקו, מתכוונת להיפרד מרשת הטלוויזיה האמריקאית יוניוויזיון הולדינגס לאחר סיום החוזה ביניהן ב־2018. הקבוצה מאמינה כי תוכל להרוויח יותר משידור המשחקים שלה רק דרך שירות מנוי מקוון בעלות של 12 דולר לחודש.

 

 

 

 

שחקן צ'יבאס. התוכנית שלו אכן עלולה לגרום לבעיות רייטינג ליוניוויזיון, שכבר סובלת מצניחה של 30% במספר הצופים בשל שינוי בתיאבון הצרכני לטלנובלות שחקן צ'יבאס. התוכנית שלו אכן עלולה לגרום לבעיות רייטינג ליוניוויזיון, שכבר סובלת מצניחה של 30% במספר הצופים בשל שינוי בתיאבון הצרכני לטלנובלות צילום: איי אף פי

 

הקבוצה, ששמה הרשמי הוא קלאב דיפורטיבו גוואדלחרה, מתבססת על ההחלטה שלה ממאי לסיים שני עשורים של שיתוף פעולה עם רשת הטלוויזיה הגדולה במקסיקו, גרופו טלוויזה, ולעבור לשידור באינטרנט בלבד במדינה. היא גובה מהמשתמשים תשלום חודשי לצפות במשחקים, בקטעים מאחורי הקלעים ופרשנות. לדבריו של מנכ"ל הקבוצה חוזה לואיס היגוארה, השינוי עזר לצ'יבאס לשקף בצורה טובה יותר את השווי שלה.

 

"לא הבעיה שלי"

כדי למדוד באמת את הפוטנציאל של מודל הפצת השידורים המקוון של צ'יבאס "נצטרך לחכות לעונת סתיו 2018, אז ניפתח לעולם כולו", אמר היגוארה בראיון שהעניק לאחרונה. "איני יודע אם יוניוויזיון מרוויחה הרבה או מעט מזה, אבל זו לא הבעיה שלי". התוכנית שלו אכן עלולה לגרום לבעיות רייטינג ליוניוויזיון, שכבר סובלת מצניחה של 30% במספר הצופים בשל שינוי בתיאבון הצרכני לטלנובלות. בעונה האחרונה ששודרה ביוניוויזיון צ'יבאס היתה הקבוצה הנצפית ביותר בליגה, ומשכה 1.3 מיליון צופים למשחק. הרשת, שהמשקיעים שלה כוללים את טלוויזה וחברות השקעה פרטיות, מתכננת לצאת בהנפקה ציבורית ראשונה (IPO).

 

מעבר לכך, המהלך של צ'יבאס הוא מבחן נדיר ליכולת של קבוצה פופולרית לעקוף את חוזי השידור המסורתיים ולפנות ישירות לאוהדים. קבוצות וליגות מרחבי העולם עוקבות אחר צ'יבאס כדי לראות כיצד תסתדר בלי שותפות עם ערוץ שידור. אם כי לליגות הספורט המרכזיות בארה"ב תהיה בעיה להחליף מודל עסקי בקרוב, שכן לרובן יש חוזי שידור שבתוקף עד העשור הבא.

 

היגוארה לא שולל את האפשרות שבסופו של דבר יישארו עם יוניוויזיון, אך זאת רק במקרה ויקבלו הצעה שאי אפשר לסרב לה, אפשרות שהוא מודה שאינה סבירה במיוחד. "מדוע שלא נקבל את אותו סכום כסף שה־NFL מקבלים?" טען. "לא יכול להיות שמועדון כדורגל בפרמיירליג מקבל פי 7 יותר ממני".

 

מיוניוויזיון נמסר בתגובה: "אנחנו מצפים להזדמנות לפתוח את המו"מ על החבילה הבלעדית שלנו של צ'יבאס דה גוואדלחרה ולהרחיב את השותפות". לחטיבת הספורט של הרשת יש חוזים עם 13 מבין 18 הקבוצו בליגה המקסיקנית, יותר מכל חברת מדיה אמריקאית אחרת.

 

 

"זה לא היה הגיוני מצדנו לגבות פחות כסף", אמר היגוארה על ההחלטה לצאת מהטלוויזיה במקסיקו. "אחד הסוגים היחידים של תוכן טלוויזיוני שהשווי שלו עולה בימינו הוא ספורט, וזה מכיוון שהוא עדיין מעורר עניין רב. ההצעות שקיבלנו לא היו ריאליסטיות ולא העניקו את השווי לתוכן שלו שאנחנו חשבנו שמגיע לנו, אז החלטנו ללכת לבד". "זה לא היה הגיוני מצדנו לגבות פחות כסף", אמר היגוארה על ההחלטה לצאת מהטלוויזיה במקסיקו. "אחד הסוגים היחידים של תוכן טלוויזיוני שהשווי שלו עולה בימינו הוא ספורט, וזה מכיוון שהוא עדיין מעורר עניין רב. ההצעות שקיבלנו לא היו ריאליסטיות ולא העניקו את השווי לתוכן שלו שאנחנו חשבנו שמגיע לנו, אז החלטנו ללכת לבד". צילום: איי אף פי

 

מותג חזק

 

השירות המקוון צ'יבאס טי.וי, הוא הימור על כך שהנאמנות הדתית כמעט של אוהדים לקבוצה תספיק כדי לגרום להם לשלם עבור משהו שהם קיבלו עד כה בחינם דרך אנטנת הטלוויזיה. במקסיקו הקבוצה השיגה כבר למעלה מ־100 אלף מנויים, זאת על אף שיעור החדירה הנמוך יחסית של האינטרנט במדינה, 43.5%, ומחיר שנחשב יקר מדי לאוהדים רבים. המנוי עולה כפול מפתיחת חשבון בנטפליקס (לאוהדים יש אפשרות לצפות רק במשחקים נבחרים ולא לשלם על מנוי חודשי. המחיר נע בין 500־125 פסו (7-27 דולר) למשחק, תלוי באיכות הקבוצה היריבה).

 

"זה לא היה הגיוני מצדנו לגבות פחות כסף", אמר היגוארה על ההחלטה לצאת מהטלוויזיה במקסיקו. "אחד הסוגים היחידים של תוכן טלוויזיוני שהשווי שלו עולה בימינו הוא ספורט, וזה מכיוון שהוא עדיין מעורר עניין רב. ההצעות שקיבלנו לא היו ריאליסטיות ולא העניקו את השווי לתוכן שלו שאנחנו חשבנו שמגיע לנו, אז החלטנו ללכת לבד".

 

היגוארה מחפש ללא הרף דרכים לשקף את מה שהוא ובעלי הקבוצה, חורחה ורגרה, ממייסדי גרופו אומנילייף, מאמינים שהוא השווי האמיתי של הקבוצה. בהתאם לכך ביוני הוא סירב לחדש את החוזה עם אדידס ובחר במקום בפומה, שלדבריו הציעה פי 7 יותר. "אדידס אמרה לנו שבשוק המקסיקני קשה יותר למכור חולצות", סיפר. "ואז באורח פלא באה פומה והציעה לנו פי 7 יותר. אנחנו מותג חזק, ואם לא נהיה הראשונים שנהנים מהשווי שלנו, אז גם אף אחד אחר לא ייהנה ממנו".

 

מפומה נמסר כי החוזה מיטיב עם שני הצדדים. "החוזה הזה מטיב עם כולם ומשפר באופן משמעותי את התנאים בחוזה הקודם, לא רק מבחינת גובה הכסף, אך גם בנראות העולמית של המועדון", נמסר ממותג בגדי הספורט. אדידס לא מסרו תגובה.

 

נטפליקס. נשיא צ'יבאס:  "מדוע שלא נקבל את אותו סכום כסף  שה־NFL מקבלים? לא יכול להיות שמועדון כדורגל בפרמיירליג מקבל פי 7 יותר ממני" נטפליקס. נשיא צ'יבאס: "מדוע שלא נקבל את אותו סכום כסף שה־NFL מקבלים? לא יכול להיות שמועדון כדורגל בפרמיירליג מקבל פי 7 יותר ממני" צילום: אי פי איי

 

15 מיליון אוהדים בארה"ב

להערכתו של היגוארה, למועדון יש בין 20-15 מיליון אוהדים בארה"ב, שבה המדיניות של הקבוצה להחתים רק שחקנים אמריקאיים הופכת אותה ליקירת מהגרים רבים. "הקבוצה מייצגת קשר למקסיקו", טוען היגוארה. "אנשים רוצים להרגיש קרובים למדינה שלהם".

 

בעוד שהקהילה המקסיקנית הגדלה בארה"ב מעניקה להיגוארה את הביטחון שהמעבר לאינטרנט ב־2018 הוא הצעד הנכון, יש כבר דוגמה בולטת שלמותג מגבלות מחוץ למקסיקו. ב־2014 קלאב דפורטיבו צ'יבאס ארה"ב, הקבוצה בלוס אנג'לס שהקים המועדון, הפסיקה את הפעילות שלה לאחר ביצועים מסחריים ומקצועיים מאכזבים בליגת הכדורגל האמריקאית (MLS).

 

היגוארה בכל מקרה לא שולל את האפשרות שישובו לשידור בטלוויזיה, אולם הוא מדגיש כי התנאים יצטרכו להיות משופרים באופן משמעותי לעומת החוזה לחמש שנים בשווי 80 מיליון דולר שיש להם כעת עם יוניוויזיון. "זה קשה, ואני לא הבעלים של הקבוצה", הוא אומר. "כל הצעה שנקבל תישקל לעומקה".

  

בטל שלח
    לכל התגובות
    x