החולצות הכריעו: מנצ'סטר יונייטד - קבוצת הכדורגל הפופולרית ביותר בעולם
הקבוצה האנגלית השיבה לעצמה את הכתר, לפי המדד של מכירות חולצות רפליקה רשמיות. הקבוצה מכרה בממוצע 1.75 מיליון חולצות בשנה בחמש השנים האחרונות. מי עוד בדירוג?
בעקבות זאת הקבוצה מדורגת ראשונה בכדורגל האירופי בפרט והעולמי בכלל. הנתונים נאספו על ידי ד"ר פיטר רוהלמן והצוות שלו במשרד הייעוץ PR מרקטינג, והממצאים פורסמו ב- Sportingintelligence.
ריאל מדריד דורגה שנייה, עם ממוצע של 1.65 מיליון חולצות שמכרה הקבוצה הספרדית בכל שנה בתקופה המדוברת. יריבתה מהלה ליגה, ברצלונה, דורגה שלישית,
כשבאיירן מינכן וצ'לסי סוגרות את החמישייה הראשונה.
ישנה משמעות פיננסית גדולה ליכולת למכור כמויות גדולות של סחורה רשמית. ככל שקבוצה מוכרת יותר ציוד, כך היצרן יסכים לשלם סכום גבוה יותר כדי להפוך לספק הרשמי.
לצל'סי לדוגמה יש חוזה חדש בשווי 900 מיליון ליש"ט ל-15 שנים עם נייקי, שמקביל ל-60 מיליון ליש"ט בשנה. בדומה, ליונייטד יש חוזה עם אדידס בשווי 75 מיליון ליש"ט בשנה, כשלריאל ולברצלונה יש חוזים חדשים בשווי של כ-100 מיליון ליש"ט בשנה. ארבע הקבוצות הללו מרוויחות יותר מהשאר בהפרש ניכר, והן היחידות עם מכירות שנתיות ממוצעות של מעל מיליון חולצות לאורך התקופה של חמש שנים.
ריאל מדריד עקפה ב-2014 את מנצ'סטר, אך שני המועדונים נהנו מעלייה במכירות בכל שנה, ויונייטד רשמה זינוק שאפשר לך לטפס בחזרה לפסגה.
המחקר כלל רק חולצות רפליקה רשמיות של המועדונים, ולא העתקים או זיופים. בדיקה לאורך חמש שנים נחשבת מהותית לדיוק, שכן המכירות של מרבית המועדונים משתנות לפי ההצלחה של הקבוצות, אף שהשחקנים עצמם הם לרוב בעלי השפעה פחותה מכפי שמייחסים להם.
חולצות רפליקה הן המרצ'נדייז הברור והבולט ביותר שמאפשר ליצרן להרוויח מהשותפות המסחרית עם הקבוצה, אך יש לרוב סוגים נוספים של ביגוד שממנו מרוויחים כסף תחת אותו חוזה. כך למשל 2 מיליון החולצות של יונייטד שאדידס מוכרת בשנה במחיר של 50 ליש"ט לחולצה, רחוקות מלייצג את כל ההכנסות של החברה הקבוצה. מיליוני פריטים אחרים החל ממכנסיים קצרים ועד לגרביים, כובעים, תיקים ומעילים, חלקם אף יקרים יותר מהחולצות, נמכרים בכל שנה.
מלבד יונייטד, שטיפסה בחזרה לפסגה, קבוצות נוספות שטיפסו בדירוג בשנים האחרונות הן באיירן מינכן, פריז סן ז'רמן, דורטמונד ומנצ'סטר סיטי. לעומת זאת, הענקיות האיטלקיות לשעבר מילאן ואינטר רשמו ירידות במכירות.
20 הקבוצות המשחקות בפרמיירליג האנגלית צפויות למכור העונה מעל 5 מיליון חולצות רפליקה, שייצרו הכנסות של 265 מיליון ליש"ט.
בקרב הקבוצות האנגליות, צ'לסי מדורגת שנייה אחרי מנצ'סטר יונייטד, וליברפול שלישית. ליברפול ממשיכה ליהנות מפופולאריות ברחבי העולם אותה השיגה בימי השליטה שלה בשנות ה-80 בכדורגל האנגלי, זאת על אף שבעשורים האחרונים לא זכתה בתארים.
במובנים רבים יונייטד וליברפול נחשבות לשתי הקבוצות האנגליות הגדולות ביותר, והמשחק ביניהן מחודש שעבר נחשב למשחק שהכי מושך את הקהל העולמי מבין משחקי הפרמיירליג.
יונייטד, צ'לסי וליברפול מוכרות יחד קרוב לשני שלישים מהחולצות בליגה האנגלית – 3.5 מיליון חולצות בשנה מתוך 5.37 מיליון חולצות שנמכרות. מכירות חולצות הפרמיירליג עלו מממוצע של 4.8 מיליון בשנה בין 2007-2012, לקרוב ל-5.4 מיליון חולצות בחמש העונות האחרונות.
ההכנסות מתחלקות בין היצרניות והקבוצות, כשיצרניות הבגדים זוכות בחלק הארי. המחקר מצא כי המחיר הממוצע בעונה שעברה של חולצה למבוגרים עמד על 49.5 ליש"ט. מדובר על חולצות בלי הדפסת שם בחלק האחורי, שעולה בין 8-15 ליש"ט נוספים.
המכירות של החולצות של לסטר טיפסו בעונה שעברה למספר בעל 6 ספרות, על רקע הזכייה של הקבוצה באליפות כנגד הסיכויים. הקבוצה נהנתה מעלייה חזקה במכירות באסיה, אך הממוצע לחמש שנים נמוך מכיוון שבשתיים מבין חמש העונות שנבדקו הם שיחקו בליגת המשנה. לפני שזכו באליפות, לסטר מכרה עשרות אלפי חולצות בלבד בעונה.
"באופן כללי המכירות של חולצות רפליקה עלו בשיעור קבוע", סיכם ד"ר רוהלמן שערך את המחקר. "חולצות כדורגל פופולריות יותר מתמיד, והעיצוב האטרקטיבי שלהן פירושו שהאוהדים רוצים ללבוש את החולצות גם לא בימי משחק".