"בכל ענף ספורט תהיה זווית צילום חדשה"
יאניס אקסרקוס, האיש שאחראי על חברת השידורים האולימפית, מספר לכלכליסט מה נראה הקיץ על המסך ("הרזולוציה הכי גבוהה אי פעם"), מה עושים כדי להבטיח את זווית הצילום היפה ביותר ("סוגרים את שדה התעופה") ואיך משאירים את הצעירים צמודים למסך ("בזמן המשחקים הם צריכים לצייץ על מה שהם רואים ולשתף את זה בפייסבוק ובסנאפצ'ט"). ראיון ב־HD
אירוח האולימפיאדה הוא משימה מורכבת וקשה להפליא. יותר מ־10,000 ספורטאים ב־306 תחרויות ב־28 ענפי ספורט שונים, שכל אחד מהם צריך מגרש אחר ולעתים גם אצטדיונים ואולמות אחרים, מספיקים כדי להכניס מדינות ענק לאטרף שלם — בירוקרטי, לוגיסטי ופוליטי. המשימה השנייה הכי קשה, ככל הנראה, היא לשדר כל דקה ודקה של יותר מ־6,000 שעות הספורט בלייב הצפויות בקיץ הקרוב, ולעשות זאת תוך כדי הצגת חידושים כגון מצלמות על הספורטאים עצמם, מצלמות על מטוסים זעירים ללא טייס ושידור ברמות HD שלא נראו בעבר. כ־7,000 מקצוענים ו־12 אלף מתנדבים, עם יותר מ־1,100 מצלמות בכ־70 לוקיישנים הולכים להעביר את האולימפיאדה בלייב לכמעט כל מדינה על הגלובוס. את הכל תעשה חברת השידור האולימפית, Olympic Broadcasting Services, או OBS, שאותה מנהל יאניס אקסרקוס (Yiannis Exarchos) היווני.
- לוס אנג'לס 2024: המארגנים מבטיחים אולימפיאדה מכספים פרטיים בלבד
- מסימני השנה האולימפית: ריקי ג'רבייס אאוט, יוסיין בולט אין
- אולימפיאדות 2018 ו-2020 יכניסו לפחות 10 מיליארד דולר לוועד האולימפי הבינלאומי
אקסרקוס, שעובד עם החברה שהוקמה על ידי הוועד האולימפי הבינלאומי לפני 15 שנה, פועל לצד חברות קבלן, הוועדה המארגנת המקומית ומאות ערוצים ברחבי העולם, כדי להעביר לעולם את המשחקים האולימפיים. בראיון מיוחד ל"כלכליסט" הוא מספר מהם החידושים הצפויים שנראה על מסך הטלוויזיה שלנו, למה ניתן לצפות באולימפיאדה הבאה, ואיך מנהלים את פרויקט השידורים הגדול בעולם.
הישראלים על הכדורסל
"למרות הבעיות הכלכליות והפוליטיות הקשות בברזיל, ריו דה ז'נרו תנפק לנו אולימפיאדה מופלאה. אני משוכנע בזה", אומר יאניס. "המצב במדינה עדין, אבל באמת התחושה היא שבריו המצב טוב מאוד. אני חושב שאנשים יתאחדו סביב המשחקים האלה, שיהיו הדגל שהברזילאים יכולים להתגאות בו. אני חושב שהיו בהכנות הרבה פחות סקנדלים בהשוואה למונדיאל, ההוצאות היו הגיוניות, העיר משתנה לטובה וזה נעשה בשקיפות יחסית. אני חושב שאנשים מצפים לזה. זה לא יהיה קל, אבל אני בטוח שהמשחקים יהיו טובים — הברזילאים יודעים איך לערוך מסיבה".
מהם השינויים הגדולים מבחינתך ביחס ללונדון?
"באולימפיאדה הקודמת עבדו עבורנו בערך 5,000 איש. השנה יהיו 7,000 איש כי יש לנו הפקת גולף ורוגבי. אלו הפקות משמעותיות. יהיו בהן הרבה אנשים. כמו כן, יעבדו עבורנו 12 אלף סטודנטים ותלמידים כמתנדבים. אנחנו גם עובדים עם אנשים מ־90 מדינות. בין אולימפיאדות יש לנו בערך 150 עובדים מ־32 מדינות, ואנחנו נשתמש בחברות הפקה חיצוניות כגון חברת הפקה ישראלית (אמנון ברקאי הוא המפיק האחראי — א"ד), שאחראית על הכדורסל ועשתה עבודה פשוט מושלמת בלונדון 2012. השותפים שלנו הם מערוצים שונים, פרילאנסרים וחברות הפקה".
מהם האתגרים שמאפיינים את ריו?
"מבחינת שידור, האתגר הגדול הוא תמיד זהה — לעמוד בציפיות. בריו זה אפילו יותר חשוב מבחינתנו. יש שם נוף מדהים, זו הזדמנות לעשות הפקה שבאמת תעניק השראה לעולם. זו פעם ראשונה שדרום אמריקה מארחת אולימפיאדה והאתגר הוא לעשות כבוד לעיר, לברזיל ולאמריקה הלטינית. זה יוצר אתגרים לא פשוטים. למשל, את תחרויות הגלישה עורכים מול הנוף היפה בעולם — המפרץ הוא בלב של ריו, ולא רחוק משם יש שדה תעופה. כחלק משידור השיט אנחנו חייבים להטיס מסוקים וזה יוצר בעיות של תזמון טיסות. זה קושי, למשל, שצריך לפתור במשך שנים. אנחנו נסגור את שדה התעופה לכמה שעות כדי להשיג את הצילום הכי טוב של השייטים הכי טובים בעולם בתחרות הכי טובה בעולם. זו דוגמה קטנה. יש לנו הרבה מאוד אירועים בלב העיר המסובכת הזו, מבחינה גיאוגרפית ואורבנית".
הקפיצה הטכנולוגית הגדולה תהיה בטוקיו, לא?
"בוא נשים את הדברים בפרספקטיבה. הטכנולוגיה התפוצצה לכל הכיוונים בשנים האחרונות. אין צעדים קדימה, יש המון צעדים קדימה. פעם הטכנולוגיה התמקדה בעיקר בהבאת רזולוציה גבוהה יותר. אנחנו נעשה זאת גם ברמת הניסיון בשידורי 4K ו־8K (הרזולוציה הגבוהה ביותר כיום — א"ד), שיהיו הרבה יותר נפוצים בעוד ארבע שנים בטוקיו, כראוי לאולימפיאדה במזרח הרחוק. השנה הקפיצה הטכנולוגית היא בעיקר כל עניין השידור הדיגיטלי, במובייל, בטאבלטים, במחשבים. זה משהו שאי אפשר להתעלם ממנו. אלו המשחקים הראשונים שכל השידורים שלהם יועברו לכל מכשיר סלולרי בעולם. תוך כדי אנחנו מודעים לכך שהצריכה של האנשים הצעירים השתנתה לחלוטין. כולם היום במסך השני ובזמן המשחקים צריכים לצייץ על מה שהם רואים, לשתף את זה בפייסבוק ובסנאפצ'ט, בוואסטאפ ובטוויטר — יהיו לנו כל האפשרויות הללו. נעשה גם ניסויים מאוד מוגבלים במציאות מדומה (VR). עדיין לא פיתחנו את זה עד הסוף, אבל אנחנו עובדים על זה. ייתכן שנעשה אירוע אחד ביום שאפשר יהיה לצרוך ב־VR. אולי באולימפיאדות הבאות אפשר יהיה לראות ב־VR בעזרת משקפיים מיוחדים. אבל השנה יהיו מאות מיליוני אנשים שיראו את המשחקים דרך המובייל שלהם. זו הפעם הראשונה בהיסטוריה שמאות מיליונים יעשו זאת".
"שגרירים של ברזיל"
ל־IOC יש לא מעט שותפים טכנולוגיים, איך אתם מנצלים את החסות הזו כדי לפתח טכנולוגיות וזוויות צילום?
"חברת פנסוניק חתמה על הסכם שיתוף פעולה רשמי עם טקס הפתיחה. זה אומר שבמסגרת ההסכם תספק פנסוניק לטקס הפתיחה שיתקיים באצטדיון מראקנה יותר מ־100 מקרנים קומפקטיים בעוצמת תאורה של 20 אלף לומנס. הם יספקו קונסולות שידור מתקדמות, מסכי ענק, מערכות סאונד, מערכות אבטחה במעגל סגור וציוד צילום. זה הרבה מאוד סיוע. כמו כן, המהנדסים של פנסוניק יעבדו בצמוד ל־OBS ויסייעו לנו לשפר את איכות הצילום, השידור והאודיו של הטקסים שיועברו למאות מיליוני אנשים ברחבי העולם. זה סיוע ברמה הכי גבוהה והכי חשובה שיש".
מהם הדברים החדשים שנראה על המסך שלא נראו בעבר?
"קודם כל, הגרפיקה של הסטטיסטיקה תיראה שונה לחלוטין. יותר 3D. הכל יתכתב הרבה יותר עם המסך השני. אנחנו מאפשרים למי שישדר להכניס ציוצים ופרשנויות בכתב. לכל אחד יהיו הרבה יותר אפשרויות לעשות השוואה, לדעת איך משחקים את המשחק שצופים בו וכו'. חשבנו הרבה מעבר לכל מה שחשבו בעבר. באמת, עבדנו מאוד קשה כדי למצות את כל האפשרויות הגרפיות. מבחינת זוויות צילום, אני חושב שבכל ענף תהיה לנו זווית צילום חדשה שלא נראתה בעבר. אני רוצה לשמור קצת הפתעות למשחקים, אבל בגדול אנחנו נראה יותר POV (נקודת מבט) של הספורטאי ויותר זוויות לסלואו־מושנים במהירות ובחדות חדשות. יהיו טיסנים, שצריך להשתמש בהם בצורה זהירה. יהיו חידושים. אנחנו מאוד מקווים שזה ייראה חדשני וטרי".
מה התקווה הגדולה שלך למשחקים?
"חשוב לציין שאנחנו מפיקים. אבל הרעיון הוא שבסופו של דבר, אנחנו רק מביאים למסך את החלומות ואת התקוות של מיליוני אנשים בעולם. אנחנו שגרירים של הברזילאים שסומכים עלינו להעביר את המסר שלהם לעולם. זו אחריות כבדה ומרגשת, ואני מקווה שנגרום לעולם לבכות מהתרגשות וגם לצחוק. אנחנו רוצים לעשות צדק למשחקים ולמסר שלהם".