סופרבול - מנוע הצמיחה של ה-NFL מחוץ לארה"ב
110 מיליון אמריקאים צפו בלילה במשחק בין הניו אינגלנד פטריוטס על סיאטל סיהוקס, אבל ב-NFL כיוונו חלק גדול מהאנרגיות לבחינת נתוני הצמיחה ב-71 המדינות הנוספות בהן שודרו המשחקים
בעוד שיותר מ-110 מיליון אמריקאים צפו בלילה בניצחון של טום בריידי והניו אינגלנד פטריוטס על סיאטל סיהוקס (אין רייטינג מדויק עדיין), מארק וולר ניסה לגלות האם אוהדים ממקסיקו ומבריטניה הצטרפו אליהם.
- ה-NFL תכניס 25 מיליארד דולר בשנה בזכות האייפון
- גוגל חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם ה-NFL
- האם פרסומות בסופרבול שוות 10 מיליון דולר?
וולר עומד בראש הפעילות הבינלאומית של ה-NFL, תחום חשוב לצמיחה של ספורט שהדומיננטיות התרבותית שלו מסתיימת בגבול האמריקאי. האתגר שעומד בפניו הוא להרחיב את עסקי הליגה במקומות שבהם האוהדים לא יכולים להגיע לצפות במשחקים, אין להם קבוצת בית והם מעדיפים ספורט פופולארי אחר כמו כדורגל.
הסופרבול הנוכחי מהווה את המבחן הגדול ביותר עד כה לבדוק האם היוזמות של הליגה מייצרות תוצאות. המשחק שודר בשידור חי ב-71 מדינות דרך 53 ערוצי שידור. בשני המקרים מדובר בשיאים חדשים. המשחק שודר גם בשידור חי באינטרנט באמצעות NFL Game Pass, שירות סטרימינג למנויים.
"זה ברור מאוד שאיננו הולכים להחליף את הכדורגל ברחבי העולם", אמר וולר בראיון. "אנחנו מעוניינים ליצור עמדה שונה בשוק עם מאגר אוהדים מהימן ומשמעותי, שאוהבים את המשחק שלנו".
בשלוש השנים האחרונות, קהל הצופים הבינלאומי במשחק האליפות גדל בשיעור שנתי של 7%, כך לפי הליגה, שמסרבת לחשוף נתונים מדויקים. בעונה האחרונה התקיימו גם שלושה משחקים בבריטניה.
וולר ציין כי ההכנסות מהפעילות הבינלאומית צמחו בין 10%-15% בשנה, הודות למקורות כמו סטרימינג, זכויות שידור ופרסום. הליגה אמנם לא מפרטת, אך גורדון סמיטון, לשעבר בכיר ב-NFL טוען כי ב-2009 ההכנסות היו גבוהות מ-100 מיליון דולר.
"הייתה דחיפה גדולה להשיג כמה שיותר קהל בינלאומי שאפשר", מוסיף סמיטון. "עבדנו לא מעט בסין וביפן, ובהחלט ברחבי אירופה".
בעוד ששידור חי של משחקי ספורט הוא אחד מתחומי הצמיחה הבודדים בעסקי הטלוויזיה בארה"ב, האינטרנט יהפוך למשמעותי יותר בעתיד. לפי נתוני הליגה, שיעור הצפייה הבינלאומי בסופרבול דרך האינטרנט זינק בשנה שעברה ב-30%, ומספר העוקבים אחר עמוד הפייסבוק של הליגה צמח בשיעור שנתי ממוצע של 65% מאז 2011.
ב-NFL חתמו על חוזים לשידור סרטוני תקצירים ברשת החברתית וביוטיוב, אתר שיתוף הסרטים הגדול בעולם. ההערכה היא כי הסרטונים האלה יהיו חשובים יותר עבור הקהל מחוץ לארה"ב, שכן המשחקים משודרים בשעות לא נוחות.
בליגה מתכננים להציע עוד סרטונים קצרים ושידורים חוזרים של המשחקים בלי פרסומות במדינות כמו סין, בריטניה, מקסיקו וקנדה, וכן בגרמניה שבה הליגה מתכוונת לפתוח משרדים חדשים. וולר הוסיף כי בליגה מעוניינים גם לפתח פורמטים דיגיטליים חדשים שיכללו סלבריטאים מקומיים וכן שחקנים בליגה.
"אנחנו יכולים להלהיב אנשים עם תכנים קצרים ביוטיוב, וחשוב גם שיש להם לאן לפנות כדי ללמוד ולמצוא עוד תכנים", וולר אומר. בעוד שהמטרה העיקרית של הליגה היא להרוויח כסף, המנהלים הבכירים הבינו כי הרחבת החשיפה הכללית של המשחק תעזור בטווח הארוך.
הקידום של משחק פוטבול דגל במקסיקו הוא דוגמה טובה. ה-NFL הקימו תכניות לנוער כדי למשוך צעירים שאחרת היו מעדיפים לשחק כדורגל. עם זאת, בליגה עדיין צריכים להתגבר על כמה מכשולים, כמו האופן שבו צופים בספורט במדינות אחרות. העסקים הבינלאומיים של הליגה עדיין קטנים יחסית לכלל ההכנסות של הליגה, שעומדות על 9.7 מיליארד דולר.
"הקהל הבינלאומי צופה בכדורגל וברוגבי, משחקים שיש בהם אקשן בלתי פוסק, בדרך כלל בלי הפרעות של פרסומות", אומר דן דורבין, שעומד בראש מכון אננברג לספורט, מדיה וחברה באוניברסיטת דרום קליפורניה. "כשלא רגילים לצפות בסוג זה של ספורט שכולל עצירות – התחלות והפסקות פרסומות, קשה להבין את הפוטבול".
מחיר שיא לכרטיסים
בינתיים, חזרה בפיניקס, היום פורסם כי הכרטיסים לסופרבול שהתקיים אתמול הם היקרים ביותר ב-49 שנות ההיסטוריה של המשחק.
שני האתרים הגדולים ביותר למכירה חוזרת של כרטיסים, StubHub ו- NFL Ticket Exchange, מסרו כי המחיר הממוצע של כרטיס הנמכר לסופרבול השנה עמד על 4,600 דולר ו-4,131 דולר, בהתאמה.
אם המחירים נשמעים נמוכים, הסיבה היא שמרבית הכרטיסים נמכרו לפני יום רביעי, אז זינק המחיר. ביום חמישי, היה כמעט בלתי אפשרי להשיג כרטיס עבור פחות מ-4,500 דולר, ואילו בשבת המחירים האמירו כבר ל-7,000 דולר ויותר.
המחירים עלו בכזו מהירות מכיוון שהסוחרים מכרו, כפי שהם עשו בשנים האחרונות, כרטיסים מבלי שהם ממש יהיו בבעלותם. בשנים הקודמות הם הסתמכו על כך שהמחיר ירד בחדות ככל שמועד המשחק מתקרב. אולם השנה, הירידה הזו לא התרחשה, כך שעד יום חמישי, המוכרים החוזרים של הכרטיסים היו צריכים להחליט האם לקנות כרטיס בהפסד ולהעביר אותו ללקוח או להציע זיכוי ולהודות שאין להם את הכרטיסים.
באתר StubHub הוציאו סכום שלא נחשף כדי לוודא שכל לקוח שרכש כרטיס באתר ייראה את המשחק, והציעו תכנית תשלומים למוכר שתאפשר לו להחזיר להם את הכסף לאורך זמן אם יתחרט. גם כל האוהדים שרכשו כרטיס דרך NFL Ticket Exchange השיגו כרטיס ממשי למשחק.
אולם לאחרים היה פחות מזל. אוהדים שרכשו כרטיסים באמצעות Vivid Seats קיבלו החזר של 200% לכל כרטיס, סכום שלא הספיק כדי להשיג להם כרטיס אחר, שכן המחירים לא ירדו.
באתרים אחרים שהציעו החזרים גבוהים, ביקשו מהאוהדים שהסכימו להחזרים לחתום על כתב ויתור שלא יתבעו בעתיד.
דובר ה-NFL בריאן מקארתי אמר כי בליגה לא פעלו בצורה שונה מכפי שעשו בעבר, בכל הקשור לחלוקת הכרטיסים.
משרדי הליגה מחזיקים ב-25.2% מהכרטיסים, כל אחת משתי הקבוצות שהעפילו למשחק מקבלות 17.5%, המארחת קיבלה 5% ושאר 29 הקבוצות בליגה מקבלות 1.2% כל אחת.
השווי הנקוב של הכרטיסים השנה נע בין 800 דולר ל-1,900 דולר.
NBC מרוצה
בינתיים בארה"ב, רשת NBC הכניסה כ-350 מיליון דולר מפרסום בלבד במשחק הסופרבול, שהתקיים אתמול בלילה. במגזין פורבס דיווחו שפרסומת של 30 שניות עלתה השנה למפרסמים 4.5 מיליון דולר, עלייה של 500 אלף דולר לעומת התעריפים של השנה שעברה. אולם נראה שהחברות לא התלהבו במיוחד מהעלאת המחירים, שכן ב-NBC המשיכו למכור זמני אוויר גם בינואר. לשם השוואה, בשנה שעברה אזלו זמני האוויר לפי חג ההודיה בסוף נובמבר.
המשחק השנה כלל פרסומות ממספר מפרסמים חדשים, ביניהם אבוקדו'ס אוף מקסיקו, חברת השייט קרניבל ויצרנית הדבק Loctite.
הפרסומות הזכורות כוללות את הפרסומת של אנהאוזר-בוש, שהוציאה 152.5 מיליון דולר עבור 5 משחקי הסופרבול האחרונים. שאר המוציאות הגדולות הן קרייזלר, פפסיקו, היונדאי ופולקסוואגן.