"בית"ר ירושלים היא הזדמנות עסקית"
אדם לוין, אחד מצמד הבעלים החדש של בית"ר ירושלים, רואה בקבוצה "יהלום לא מלוטש" ומאמין שהוא יכול לשקם אותה ולהביא לצמיחה כפי שעשה לחברות ולמותגים רבים כמנהל קרן השקעות. על הפרק: להפוך את בית"ר ל"מוצר בידורי" ובקרוב לחפש משקיעים חדשים. ראיון עסקי
בשעה 3 לפנות בוקר שעון ישראל אדם לוין, אחד מצמד הבעלים החדשים של בית"ר ירושלים, מתכונן לעוד שיחה טלפונית טרנס־אטלנטית. לוין אפילו לא חושב על שינה. הוא טעון באנרגיה ומלא מרץ כאילו זו שעת צהריים מוקדמת.
הוא אחרי יום עמוס בירושלים, שבמהלכו ביקר במגרש האימונים של בית"ר ירושלים בבית וגן, הצטלם בפוזות כאלו ואחרות לתקשורת, ביקר את האוהדים במחנה יהודה ודיבר עם התקשורת. עכשיו לוין מתפנה לשיחה עם "כלכליסט" - שבאופן אירוני מתקיימת כשהוא בישראל והמראיין בלוס אנג'לס. לוין הוא איש עסקים מיומן שהיה מעורב בעסקאות לא מעטות מסביב לגלובוס, אבל לדבריו, רכישת בית"ר ירושלים הפכה לגולת הכותרת של פעילותו - גם אם היקפה הכספי נמוך מבעסקאות אחרות שבהן היה מעורב.
"דאון טאון ירושלים. וואו"
בימים האחרונים מאז חתימת העסקה שהפכה את בית"ר ירושלים לקבוצה בבעלותו ובבעלות שותפו דן אדלר, לוין הפך מעוד איש עסקים יהודי אוהד ישראל לשם מוכר בארץ ויותר מזה - לסלב של ממש. הוא למד את זה על בשרו בשעות הבוקר של יום שני השבוע כשביקר עם שותפו בשוק מחנה יהודה, מה שהוא מכנה "דאון טאון ירושלים".
"באו אלינו לפחות 50 אוהדים והתגובות שקיבלנו מהם, מראש העירייה ומפקידי הממשלה, שהם בעצמם אוהדים גדולים של בית"ר וגדלו על הקבוצה - וואו, זה מהמם.זו דרך חיים ממש וזו הזדמנות מיוחדת שנפלה עלינו, כזו שתהיה הכי מיוחדת בחיי".
לוין מוסיף: "פגשנו את השחקנים. הקשבנו להם ודיברנו איתם, וגם זו היתה חוויה מאוד מרגשת עבורי. כל אחד שדיברנו איתו רוצה לראות את המועדון חוזר לגדולתו, וזה מה שמרגש כל כך".
הכל התחיל בטיול
אז איך קורה שאיש עסקים אלמוני יחסית, וצעיר יחסית (32) קונה את אחד הנכסים המשמעותיים ביותר מבחינה רגשית בירושלים - נכס שמביא איתו הרבה מאוד תקשורת וגם צרות כמו גומא אגייאר, הספונסר לשעבר של בית"ר ירושלים שלא מפסיק לדבר בתקשורת על כך שהוא היה אמור לרכוש אותה ושהוא, ולא אדלר ולוין, צריך להיות הבעלים שלה (אף על פי שהוא סובל מבעיות בריאותיות ונפשיות לא קלות בכלל).
אז ככה, הכל התחיל לפני שישה חודשים כשלוין ואדלר השתתפו בטיול בירושלים של הפדרציה היהודית לאנשי מקצוע ועסקים. מדריך הטיולים סיפר להם על בית"ר ירושלים - על ההיסטוריה שלה ועל מצבה הנוכחי.
"דן ואני ציונים, ולישראל יש מקום מיוחד בלבנו. כששמעתי את הסיפור של בית"ר התחלתי לחשוב על זה - עד שלפני חודש התחלנו לבדוק את הנושא. לא ברצינות גמורה. הייתי די עסוק בעסקאות שונות בתקופה האחרונה ואז ראיתי כתבה על בית"ר. דיברתי עם עוזרו של ח"כ דני דנון לקבל עוד פרטים ואמרתי לדן שיש לנו הזדמנות עם בית"ר. הוא אמר שהוא מכיר מישהו שמכיר את ארקדי גאידמק (הרב גרוסמן - נ"נ). כך זה התחיל והשאר הוא היסטוריה".
לוין מזכיר את הרב גרוסמן מישיבת מגדל אור, בעצמו אוהד בית"ר, שקישר בינם לבין אנשיו של גאידמק. כל התהליך ארך כמה שבועות ושיאו היה המו"מ הסופי בלונדון שבו היה מעורב גם ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, שביקר בעיר באותה עת. לוין לא שוכח לחלוק לו שבחים על מעורבותו.
"ראש העירייה היה פרואקטיבי ובעל השפעה בעסקה הזו. הוא מאוד עזר להשלים אותה", אומר לוין. את גאידמק, אגב, הם לא פגשו כלל והקשר כולו היה טלפוני. "הוא באנגולה", מגלה לוין. "דיברתי איתו בפעם האחרונה לפני יומיים".
תפודים חמים?
כעת לוין ואדלר מחזיקים בידיהם נכס עם ממד רגשי השונה בתכלית מנכסיהם האחרים, שלא לדבר על מדי בית"ר שקיבלו. עם זאת, לוין, הוא איש עסקים ומדבר לא רק על הממד הרגשי. הוא שב וחוזר על המונח "הזדמנות" כדי להבהיר את גודל הפוטנציאל להפוך את בית"ר למותג בינלאומי שיוכל לשאת גם מסר חיובי על ישראל. עם זאת, הוא מבין כי בית"ר ירושלים שונה בתכלית מהזירה העסקית שאותה הוא מכיר.
אתה יודע למה נכנסתם?
"בהחלט. אף על פי שיש ספקנים שתוהים אם אנחנו באמת מבינים. אנחנו לא מתיימרים לדעת הכל, אבל עבורנו זו הזדמנות של פעם בחיים. אם תדבר עם דן, הוא בטח ישווה את זה ל'אומת הרד סוקס' (Red Sox Nation - האזור סביב בוסטון שחי ונושם את קבוצת הבייסבול של העיר,הרד סוקס). אני הייתי משווה את זה יותר למצב של לוס אנג'לס דודג'רס".
הדודג'רס, אחת מקבוצות הפאר של ליגת הבייסבול של צפון אמריקה, נקלעה למצב של פשיטת רגל בעקבות חובות ענק של הבעלים פרנק מקורט והליך הגירושים שלו מאשתו, ג'יימי.
לפי לוין, "לבית"ר יש סט שלם של בעיות ו'תפודים לוהטים' שצריך לטפל בהם. אבל זו הזדמנות - זה נורא תלוי איך אתה מסתכל על הדברים. בית"ר באה עם 70 שנות היסטוריה ו־70 שנות מסורת וכמובן יש עלינו הרבה אחריות. זו הזדמנות שאנחנו מצפים לה, לעשות את זה באופן שונה. אני הייתי תומך מושבע של ישראל ב־20 השנים האחרונות ואף על פי שאיני מסכים עם כל דבר שהמדינה עושה, אני לרוב מסכים עם מה שהיא עושה.
מה ידעת על הכדורגל הישראלי והספורט הישראלי לפני העסקה?
"הייתי בכמה משחקים והכרתי את בית"ר והמסורת שלה. ראיתי גם משחקים של מכבי תל אביב בכדורסל בלוס אנג'לס נגד הקליפרס. אפילו שיחקתי נגד מכבי כשהייתי בן 13 כשהם באו לבקר בבית הספר סטיבן ווייז, שבו למדתי".
האם בית"ר היתה הבחירה היחידה או שבחנתם קבוצות אחרות בענפי ספורט שונים?
"תראה, ההשקעה הזאת לא קשורה לספורט הישראלי. היא קשורה לבית"ר. היא קשורה לירושלים. בית"ר ידועה כמועדון של ירושלים, ולירושלים יש מקום בלבם של כל כך הרבה אנשים מכל הדתות בכל העולם. לבית"ר ירושלים יש פלטפורמה ייחודית ליהודים, לנוצרים ולערבים. לקבל כזו פלטפורמה ולהרחיב את הטווח של בית"ר מחוץ לירושלים ומחוץ לישראל, זו הזדמנות אמיתית, כלכלית, אבל גם מנקודת מבט של ההסברה הישראלית. בכל העולם מביטים על ישראל ומבינים שזה מקום כל כך מיוחד, ואלה שלא, פשוט לא יודעים או קיבלו אינפורמציה לא נכונה. זו הזדמנות ליידע אותם ולהשתמש בבית"ר כמקור הסברה והעברת מידע חיובי. זה הרחבה של מה ששנינו עשינו כבר קודם בפעילות פילנתרופית ובפעילות חברתית".
לוין מספר שהוא מכיר את אדלר זה 25 שנה. "הוא היה ידיד משפחה וידיד קרוב בכל העשור האחרון. אנו רוחשים כבוד הדדי זה לזה, ובשנתיים האחרונות עבדנו על כמה עסקאות שונות וחלקנו גם משרד".
סוכן ומשקם הריסות
אדלר הוא שחקן ותיק בזירה ההוליוודית. הוא שימש כסגן נשיא בדיסני וכעת משמש כמנהל ב־CAA, סוכנות האמנים המובילה בהוליווד. לאחרונה ניסה להיבחר לקונגרס אך לא עבר את אחוז החסימה.
לוין מנהל את קרן ההשקעות Criterion Capital Partners מסן פרנסיסקו. הקרן מתמחה בשיקום נכסים שפשטו רגל. הקרן הוקמה ב־2002 וכיום מתעסקת במגוון תחומים ויש לה יותר מ־100 עובדים. השקעות הקרן מגוונות: החל בסניפים של רשת ההמבורגרים Fat Burger (רשת בורגרים שהיתה במצב של פשיטת רגל כאשר הקרן רכשה אותה) דרך חברות לציוד ספורט ועד לחברות מדיה דיגיטלית. לאחרונה רכשה הקרן נכסי מדיה כמו אתר התוכן (בידור וטלוויזיה) הבריטי SeaSaw והרשת החברתית Bebo, שאותה רכשה במחיר לא ידוע מ־AOL אשר ב־2008 שילמה עבורה 850 מיליון דולר. על פי הערכות, Criterion רכשה אותה עבור 10 מיליון דולר. לוין משמש גם כמנכ"ל Bebo ומוצא דמיון בין הרשת החברתית לבית"ר.
"שתיהן יהלומים גולמיים, יהלומים יקרי ערך שצריך ללטש אותם. הצוות שלי עשה עבודה מדהימה ב־Bebo. הוא החיה את הרשת ועבד עם המשתמשים לשפר את המוצר. כך אנחנו מתכוונים לעבוד בבית"ר עם ההנהלה והמשתמשים, כלומר האוהדים, כדי לשפר את המוצר במגרש, במשחק, לשפר את החוויה לאוהדים ולמלא יותר מושבים".
לוין ושותפו שוקדים, אגב, גם על עסקה נוספת בישראל, בזירת המדיה שפרטיה יפורסמו רק בעוד כמה שבועות. בסיסו אמנם בלוס אנג'לס אך הוא פועל גם בלונדון ובאוסטרליה, וברור לו שיהיה עליו לשהות הרבה יותר בישראל ולו כדי לצפות במשחקי בית"ר.
לוין, שאינו מושקע בקבוצות אחרות, מספר שהיה מעורב בעבר בקבוצת הוקי בליגה המשנית (Minor league), ומאמין שההשקעה בבית"ר דווקא נופלת לתוך קטגוריית המדיה שבה הוא פעיל ומכיר היטב.
"אני לא הייתי מעורב בקבוצת ההוקי כפי שאני מתעתד להיות בבית"ר. כדורגל הוא הספורט הנפוץ ביותר בעולם ויש המון הזדמנויות שיווקיות סביב המרצ'נדייז. המטרה היא ליצור מוצר בידורי ולהרחיב את גרעין האוהדים. אני מאמין שספורט הוא בידור עם ממד של מדיה. יש מעריצים מושבעים, אבל יש כל כך הרבה אוהדים שצופים במשחק ורוצים להגיע אליו אבל לא עושים זאת מסיבות שונות. שנינו, אדלר ואני, מכירים היטב את עולם המדיה ונוכל לתרום מהידע להגברת המודעות".
להביא עוד משקיעים
לוין ואדלר הם כרגע המשקיעים היחידים בבית"ר אך לוין מספר שבכוונתו להביא קבוצת משקיעים, שהוא ושותפו יובילו וכמובן ינהלו את הקבוצה. הוא מזדרז להבטיח כי זו אינה השקעה לצורך אקזיט מהיר.
"זו השקעה לטווח ארוך, ואנחנו מתכוונים להיות מעורבים במועדון בשנים הבאות". הוא מדגיש שאין לו כל כוונות לבצע שינויים וימשיך להתבסס על הצוות הקיים.
"ברור לנו שיהיה צורך בהשקעות וזמן אבל אין לנו כוונות לשנות משהו בן־לילה. כרגע משפצים את אצטדיון טדי וזה יהיה מגרש שתוכנן עבור האוהדים. מעצבים מחדש את לוח התוצאות, מחדשים את המושבים, מקרבים אותם יותר לכר הדשא ומקווים למלא אותם בשנים הקרובות. את המשחקים הראשונים נשחק באצטדיון בר"ג ואחר כך נחזור לטדי".
ב־4:30 לפנות בוקר, שעון ישראל, לוין שוב מתקשר אליי. הפעם הוא ברכב עם שותפו דן אדלר. הם עושים דרכם בחזרה מפגישות עסקיות בתל אביב למלון בירושלים ומתענגים על הכביש הריק והשקט שמסביבם, אחר כמה ימים מהסוערים בחייהם עם מעט מאוד שינה.
הם מספרים על חוויות ממשחק הגמר בגביע העולם לנשים שבו הפסידה הנבחרת האמריקאית ליפנית ומתפעלים מהעובדה שהאוהדים הישראלים מכירים את הליגה האנגלית על בורייה, מה שיחייב אותם לצפות בשידורי ליגה זו כדי שלא להישאר מאחור.
אדלר כמו שותפו ער לפוטנציאל הבינלאומי של בית"ר, ואינו פוסל על הסף משחקים בינלאומיים הסברתיים/שיווקיים מהסוג שמכבי תל אביב בכדורסל עושה בארה"ב. אך כרגע הוא מעדיף למקד את כל המאמצים בלמידת הקבוצה והסתגלות לשוק המקומי.
"המטרה שלנו עכשיו היא להבין את הכללים המקומיים", אומרים השניים. "אנחנו מפשילים את השרוולים, נוסעים הלוך ושוב וחזור מת"א וירושלים ולא מקבלים החלטות פרט ללמידה".
כעת הם בפאתי ירושלים ומתחבטים אם לנסות לתפוס כמה שעות שינה לפני הטיסה או לקפוץ לכותל - כדי לברך שוב על מזלם.
לפני שהם יורדים מהרכב, הם מספרים על שומר בחניה לבניין המשרדים שבדק בקפדנות יתרה את רכבם ושאל אם הם נושאים נשק, מציאות מוכרת לכל ישראלי ומציאות שהצמד מלוס אנג'לס ייאלץ להסתגל לה. אבל אז נכנס לפעולה הקסם הבית"רי והפשיר את המתח.
לוין: "פתאום הוא זיהה אותנו וסיפר לנו שהוא אוהד של בית"ר כל חייו. יש כמוהו רבים בכל הארץ. האוהדים נלהבים מהאנרגיה שאנחנו מביאים למועדון ואנחנו מאותגרים מהאנרגיה שיש להם למועדון".