מארגני לונדון 2012 פונים לעשירי העיר כדי להגדיל הכנסות
מכירות הכרטיסים צפויות להכניס 500 מיליון ליש"ט - כרטיסי VIP יהוו חלק חשוב מהכנסות לונדון 2012
מארגני אולימפיאדת לונדון שתיערך בשנה הבאה מרחיבים את הגישה לכרטיסי VIP לחברות, זאת על מנת להרוויח מהשוק לחברות ולאנשים עשירים.
כ-8.8 מיליון כרטיסים הוצעו אתמול למכירה, כש-75% מהם נמכרו לציבור באמצעות הגרלה שארכה שישה שבועות באתר האולימפיאדה. הדרך היחידה לאנשים פרטיים וחברות שאינן נותנות חסות להבטיח לעצמם כרטיסים היא דרך תוכנית ה-VIP הרשמית לחברות. באופן מסורתי כרטיסי ה-VIP לחברות מוגבלים למממנים ולבכירים אולימפיים. המשחקים יוצאים לדרך ב-27 ביולי.
הוועדה המארגנת של לונדון (Locog) ממשיכה במכירת חבילות ה-VIP בשווי של עד 4,500 ליש"ט (7,280 דולר) לאדם לחברות ברובע הפיננסי של לונדון ולעשירי העיר. במקביל, הממשלה מיישמת את הקיצוץ העמוק ביותר בהוצאות מאז מלחמת העולם השנייה. הוועדה שוברת את המסורת האולימפית, מכיוון ששוק ה-VIP הוא "עצום", אומר פול דייטון, מנכ"ל הוועדה המארגנת של לונדון.
"מסיבה זו החלטנו שעדיף להפוך זאת לתכנית רשמית", מסביר דייטון, בנקאי לשעבר בגולדמן זאקס. "זה עדיף מלאפשר לכרטיסי ה-VIP לחברות להתפתח באופן לא רשמי".
מכירות הכרטיסים צפויות להכניס 500 מיליון ליש"ט, כך מעריך דובר הוועדה המארגנת אדריאן באסט. הוא לא הסכים לומר איזה חלק מההכנסות יגיע מהמכירות הציבוריות ואיזה חלק ממכירות כרטיסי ה-VIP.
לשם השוואה, דרום אפריקה אירחה 62 משחקים במסגרת המונדיאל בשנה שעברה, ו-97% מהכרטיסים נמכרו, והכניסו 300 מיליון דולר. עם זאת, משחקים רבים נערכו מול מושבים ריקים. העיתונים הבריטיים, כולל "הדיילי מיי"ל העבירו ביקורת על Locog על כך שמכרו את "הכרטיסים היקרים ביותר אי פעם" בספורט לנוכח כלכלה מקרטעת.
"התקשורת העבירה ביקורת לגבי נותני החסות מאז פרץ המשבר הפיננסי, וכרטיסי ה-VIP לחברות הם ככל הנראה במרכז הביקורת מכיוון שהם יכולים להיתפס כמותרות", אומר שון ווטלינג, מנכ"ל חברת הייעוץ העצמאית רדמנדרין. אספקת בידור לאנשי קשר חשובים היא "בהחלט נחוצה" על מנת לשמור על מערכת יחסים טובה עם הלקוחות, מוסיף ווטלינג, שבין לקוחותיו נמנים בנק אוף סקוטלנד, ווירג'ן מדיה וקרדיט סוויס.
חבילות כרטיסי ה-VIP, שנמכרות גם על ידי תומאס קוק בבריטניה וג'ט סט ספורטס האמריקאית, יימכרו בשיטת "הקודם זוכה", ויהוו פחות מ-5% מכלל 8.8 מיליון הכרטיסים.
מרבית הכרטיסים האולימפיים יימכרו על ידי הגרלה, כך שלכל המועמדים יהיה סיכוי שווה להיות נוכחים באירוע האולימפי. טווח המחירים נע בין 20 ליש"ט למושב לסבבי המוקדמות ועד 2,012 ליש"ט לטקסי הפתיחה והסגירה. המכירה של שתי הסדרות החלה אתמול.
חברת Prestige Ticketing מוכרת כרטיסי VIP, אף שפחות מאחוז מהמושבים הוקצו לה. טווח המחירים נע בין 225 ליש"ט לטורניר הכדורגל שייערך באצטדיון וומבלי ועד ל-4,500 ליש"ט לטקסי הפתיחה והסגירה, ולתחרויות האתלטיקה, האופניים והשחייה. מהחברה נמסר כי כ-5,000 חברות כבר יצרו קשר לגבי אפשרות לרכישת החבילה היוקרתית.
אמריקאיים פרטיים ועשירים הביעו עניין באירועי הכדורסל, בעוד שעשירי סין ביררו לגבי הפינג פונג.
על מנת להבטיח לוועדה המארגנת כי לא יישארו מושבים פנויים גם בתחרויות הפחות אטרקטיביות, החברה מוכרת כרטיסים לאירועים המובילים ביחד עם תחרויות נוספות. פירוש הדבר שהקונים לא יוכלו לבחור רק את האירועים הפופולאריים יותר, מסביר סמנכ"ל השיווק טוני ברנרד. לדוגמה, כל מי שמעוניין לקנות שולחן לעשרה אנשים לפחות בטקס הפתיחה, יצטרך גם לרכוש שני שולחנות של 10 לקטגוריות פחות מלהיבות כמו כדוריד, הוקי או כדורמים במחיר ממוצע של 500 ליש"ט. כך שהמחיר הכולל של אירוח 300 אורחים במשך שלושה ימים מסתכם ב-55 אלף ליש"ט, או 1,833 ליש"ט לאורח.
"אנחנו רוצים לוודא שנמכור את חבילות ה-VIP לחברות, אנחנו לא רוצים מושבים פנויים", אומר ברנרד. אולם זה בדיוק מה שעשוי לקרות, מזהיר ג'ו כהן, מייסד ומנכ"ל אתר החלפת הכרטיסים בין אוהדים Seatwave. לדבריו, קיים "סיכון ממשי" של מושבים ריקים בחלק מהאצטדיונים, מכיוון שמחזיקי הכרטיסים לא יצליחו למכור כרטיסים לא רצויים על בסיס מחיר משתנה. במקום, Locog מאפשרת למחזיקי הכרטיסים למכור בחזרה כרטיסים לא רצויים בשווי הנקוב.
מחיר קבוע אינו "משקף באופן מדויק את השוק ולפיכך לא תירשם נזילות רבה או המרות בשער הזה", מסביר כהן. "כך שאם מישהו מעוניין למכור כרטיס לגמר ריצת ה-100 מטר, הם יעדיפו למכור בשוק השחור", אומר כהן. "הם לא ימכרו אותו ב-750 ליש"ט אם הוא שווה 5,000 ליש"ט. הכרטיסים ימצאו קונה שיסכים לשלם את מחיר השוק, ללא קשר למי שרוצים ב- Locog".
איביי, משתפת פעולה עם הוועדה המארגנת של לונדון על מנת למנוע את המכירה החוזרת הלא מאושרת של הכרטיסים. "המכירה החוזרת של כרטיסים אולימפיים אינה חוקית, ואנחנו עובדים בצמוד למארגנים של המשחקים כדי להבטיח הצבת פילטרים קשוחים על מנת לזהות ולהסיר כרטיסים מסוג זה במידה ומנסים למכור אותם", נמסר מהאתר.