כמה מנויים מוכרות קבוצות ליגת העל
עונת 2010/11 של ליגת העל מתחילה בשבת: לצד מכירות שיא בחיפה ובתל אביב, בירושלים ובשאר הליגה מתקשים למכור מנויים לקהל הסקפטיים, שמעדיפים לקנות כרטיסים ספורים ולא להתחייב לעונה שלמה. שוק מנויי הכדורגל בישראל - תמונת מצב
נראה שנתוני מכירת הכרטיסים הם הדבר הכי סודי בישראל. כולם הרי יודעים שלפי פרסומים זרים יש כור גרעיני בדימונה, ועל חיסולים בדובאי של המוסד מדברים בגלוי על גבי שערי העיתונים. אבל את נתוני מכירת הכרטיסים,נתונים שהיו בידי ההתאחדות לכדורגל בשנה שעברה, קשה היה להשיג השנה.
ההתאחדות טוענת כי אין בידיה נתוני מכירת הכרטיסים של עונת 2009/10. גם בבקרה התקציבית לא קיבלו אותם. הקבוצות וסוכנויות הכרטיסים גם לא ממהרות לחשוף אותם. האם יש סיבה להסתיר נתונים שהם מדד חשוב לפופולריות של המשחק? ייתכן. בכל מקרה, נראה כי השנה מכירות הכרטיסים נעות בין שיאים לשפלים. בית"ר ירושלים בשפל חסר תקדים, אבל מכבי חיפה והתל אביביות מדווחות על מכירות שיא. בשאר הליגה, לצד יוזמות מבורכות, יש פסיביות מעצבנת בקרב אנשי המכירות של הקבוצות.
אלו הסיפורים של מכירת הכרטיסים והמינויים בליגת העל לקראת עונת 2010/11.
בית"ר ירושלים: משבר אמון
כשיו"ר בית"ר ירושלים איציק קורנפיין דיבר אל המצלמות לפני ימים אחדים במסיבת העיתונאים של פתיחת העונה, היה אפשר לחוש שהוא גאה במה שהצליח לעשות: הוא הציל את בית"ר המפוארת מקריסה טוטאלית תוך כדי הצבת תוכנית עסקית נכונה ושמרנית. אולם, כשנשאל על כמות המנויים הדלה שהצליחה בית"ר למכור, נפלו פניו של קורנפיין. הנתון על כמות המנויים הנמוכה שבית"ר ירושלים, אחת מהקבוצות האהודות בישראל, מכרה (כ־1,000) - מעביר את תחושת המשבר הגדול בין הקהל הבית"רי למועדון. ככל הנראה משבר האמון החריף ביותר שהיה בעשור האחרון.
בעונה שעברה מכרה בית"ר יותר מ־5,000 מינויים. בשתי העונות שלפני מכרה הקבוצה כ־8,000. צפי מכירת המינויים עומד כרגע על 3,000. מספר עלוב עבור הקבוצה - וגם כאן קיים ספק אם תגיע אליו.
גורמים בבירה טוענים ששורש הבעיה נעוץ במשבר היחסים הגדול שפרץ בין אותו קורנפיין לבין הפלג הקיצוני של אוהדי בית"ר, ארגון "הלה־פמיליה". מדובר למעשה בארגון בעל דעות קיצוניות. הנהלת בית"ר בראשות קורנפיין קיבלה על עצמה החלטה לא פשוטה, ובפעם הראשונה יצאה למלחמה בארגון הכי דומיננטי והכי מתוקשר. הסיכון היה ידוע מראש: משבר עם האוהדים שמחזיקים בלא מעט מינויים. אולם להנהלת בית"ר לא היה מושג עד כמה הפגיעה תהיה חמורה. כעת קורנפיין מודה בפה מלא שהוא זקוק להתגייסות של אוהדי בית"ר המתונים. זו גם אחת הסיבות שהחליט לשתף פעולה עם עמותת האוהדים החדשה, שהוקמה כדי לסייע למועדון מבחינה כלכלית. קורנפיין מבטיח כי כל אוהד שיירתם למהלך הזה ויתרום מכיסו 500 שקל יזכה למניה ולהנחה משמעותית במחירי המינויים שירכוש בעתיד.
עוד סיבה אפשרית למיתון הגדול במספר המינויים בבית"ר היא שהקבוצה נפטרה מחלק מהשחקנים המובילים שלה בשנים האחרונות - כדי לחסוך בעלויות ולהציל את המועדון מפשיטת רגל. עידן ורד ואריק בנאדו עזבו למכבי חיפה, וברק יצחקי למכבי תל אביב. זה אחרי כמה עונות שבהן עזבו השחקנים המובילים. אמנם נשאר שלד שאורי מלמיליאן, המאמן והסמל (שהובא, בעיקרון, כדי לסייע גם למכירת המינויים), טוען שבזכותו הוא יכול להתחרות על האליפות, אבל נראה שבירושלים לא מאמינים בכך.
"הקהל הירושלמי לא פראייר", אומר דוד ביטון, אוהד בית"ר זה 30 שנה, "הוא רואה את המכירות של השחקנים לקבוצות אחרות ומבין שהשנה זה לא יהיה כמו שנים עברו, ובגלל זה לא רצים לקנות מינויים".
מכבי חיפה: עבודה יסודית
הקיץ האחרון הוא אחד המוזרים ביותר שעבר על מכבי חיפה. אפילו מומחי השיווק הגדולים בספורט הישראלי יתקשו להסביר למה חודש לפני תחילת העונה עמדה מכירת המינויים של מכבי חיפה על שיא מועדון - 4,500. הנתון הפתיע אפילו את האופטימיים בהנהלת חיפה. למרות האכזבה העצומה מאובדן האליפות האכזרי במחזור הסיום של העונה שעברה, ולמרות מכירת החיסול שנעשתה לשחקנים חשובים, הקהל החיפאי נהר לדוכני מכירת המינויים ולאתרי האינטרנט של משרדי הכרטיסים כדי להבטיח מקום ביציע. אולי זה מפגן תמיכה בקבוצה ברגע של משבר ואולי גם פעולות שיווק חכמות שנעשו במועדון.
בעונה שעברה החליט מנכ"ל הקבוצה איתמר צ'יזיק על מהלכים שיווקיים חדשים בחיפה, והורה לבצע סקרים ופילוח של מאגר הנתונים של המועדון, מאגר שבו יש יותר מ־25 אלף אוהדי הקבוצה. "זה דאטה־בייס שמביא את חיפה ליכולות שיווק משמעותיות ומשופרות בצורה משמעותית", אומרים בחיפה. מהסקרים שנעשו מתברר, למשל, כי לפחות מחציתם של אוהדי חיפה אינם גרים בעיר. בכל מקרה, המנכ"ל הורה לבצע שיטת שיווק ישיר, מהמועדון לאוהד אם מדובר בטלפון או אפילו בפגישה אישית אם צריך. בסופו של דבר, המאמצים הללו הניבו פרי. בזמן שעל הדשא הקבוצה מתקשה להרשים כפי שעשתה בשנתיים האחרונות, ביציע יש עלייה משמעותית וזה דבר שרחוק מלהיות מובן מאליו בישראל.
"אני חושב ששיטת השיווק החדשה יחסית שהנהגנו הוכיחה את עצמה", אומר צ'יזיק. "פילחנו את קהל האוהדים והבנו שמדובר בקהל שונה מזה של התל אביביות. לדוגמה, קהל בטווח גילאים שונה שמגיע מכמה וכמה ערים בארץ, וזה דרש מאיתנו ריכוז מאמץ שונה וייחודי. אני שמח שזה מצליח".
בחיפה טוענים כי מספר המינויים הסופי יעמוד על יותר מ־6,000.
מכבי ת"א: כמו בכדורסל
מכבי ת"א עונת 2010/11 היא ניסיון נוסף להעמיד קבוצת גאלאקטיקוס אמיתית, בעיקר במונחי השקעה כספית. רוברטו קולאוטי, יואב זיו, אבי סטרול, אלירן עטר, ברק יצחקי, ניבאלדו וקלמי סבן, שהגיעו כרכש נוצץ וסופר־יוקרתי, הפכו את מכבי לקבוצה הכי "פאנסי" בליגת העל. פועל יוצא מכך הוא גם הכמות האסטרונומית של מינויים שנמכרו עד כה: 9,000. במכבי מצפים למכירה של 10,000, השיא מימי ה"עגלה־טיקוס" העליזים.
כמו מכבי חיפה גם מכבי תל אביב שינתה את אסטרטגיית שיווק המינויים שלה, ואימצה משהו ממחלקת הכדורסל של המועדון. כמו מכבי אלקטרה גם מכבי גולדהאר מכרה למנויים ותיקים מינוי בהנחה משמעותית של כ־20%. מנוי חדש משלם את המחיר המלא.
"מנוי מבוגר", לשער 2 או 13 לדוגמה, יעלה למנוי "ותיק" 1,440 שקל, לעומת המנוי "החדש" שייאלץ להיפרד מ־1,800 שקל. מדובר בהפרשים משמעותיים שרק הולכים ומתבלטים כשמדובר במנויים משולבים כמו אב ובנו או אב + 2, ובמקרה האחרון ההפרש מגיע עד 658 שקל — 2,632 במקום 3,290.
"בבסיס הטבה למנויים ותיקים הרצון להשאיר את האמון של האוהדים במועדון", מספר מנכ"ל מכבי אביב בושינסקי, שהיה אחד ממובילי המהלך. "התייעצנו, לפני שבחרנו לצאת במבצע המיוחד הזה, עם משרד הכרטיסים שאנחנו עובדים מולו. כשהבנו שיש לזה יכולת להגביר את מכירת המינויים בצורה רצינית, הוצאנו את זה לפועל. לא נותר לנו אלא להודות לאלפי האוהדים שהביעו אמון בקבוצה".
הפועל ת"א: המומנטום של הדאבל
גם אצל הדאבליסטית הפועל ת"א מדווחים על מכירת מינויים גדולה ומואצת משמעותית ביחס לשנים עברו. עד כה מכרה ההנהלה האדומה יותר מ־8,000 מינויים. בהפועל נושמים לרווחה שגם אחרי שההנהלה החליטה להעלות את מחירי המינויים ב־10% בממוצע, הקהל האדום הבין כי מדובר בזמנים שההיצע גובר על הביקוש, נשאר נאמן לקבוצה ולמועדון והחליט להשקיע מכיסו סכומים גדולים יותר כדי לשמור לעצמו את האפשרות לראות את הפועל מנסה העונה להגן על שני התארים היוקרתיים שלה.
עוד סיבה טובה לאוהדים של הפועל לרוץ ולרכוש מינוי היתה נעוצה בעובדה שבעלי המינויים לעונת הליגה יזכו להטבה משמעותית במחירי המינוי לשלב הבתים בליגת האלופות, אם הפועל אכן תעלה לשם.
הפועל באר שבע: ליישב את הנגב
בהפועל ב"ש מנסים לגרות את תושבי בירת הנגב לרוץ ולרכוש מינויים לקראת עונת 2010/11. ולכן אוהד שירכוש מינוי לעונה הקרובה יוכל להיכנס למגרש מוקדם יותר מאוהד שקנה כרטיס למשחק. בשל העובדה שאצטדיון וורסמיל המיושן אינו מכיל בתוכו מושבים מסומנים, הפריבילגיה של בעלי המינויים הופכת למשמעותית ומפתה יותר, כיוון שיהיה ביכולתם לתפוס את המקומות הטובים ביותר ביציע שאליו הם קנו את המינוי. "אף שהמקומות באצטדיון אינם מסומנים, בעלי המינויים יקבלו את האפשרות להיכנס ראשונים כדי לקבל את זווית הראייה הכי טובה", נכתב באתר הרשמי של המועדון.
בנוסף החליטה הנהלת באר שבע להוסיף במינוי שני סימונים מיוחדים לניקוב אשר יקבלו תוקף במסגרת אירועים סגורים שייעשו במיוחד ובבלעדיות למנויי הקבוצה בתוך תחומי האצטדיון - אירועים שבהם ייקחו חלק כל שחקני הקבוצה וההנהלה המורחבת.
למרות הגימיק היצירתי, הנתונים של מכירות המינויים מאכזבים למדי. עד לפני שבוע עמדה הכמות על פחות מ־1,000 מינויים, אחרי המכירה לוועדי העובדים, כמות נמוכה ומתסכלת מבחינת ההנהלה, שציפתה ל־3,000 מינויים. אך ככל הנראה בעקבות האכזבה המקצועית מהעונה שעברה, הקהל האדום מעדיף השנה לרכוש כרטיסים לכל משחק בנפרד.
הפועל פ"ת: אוהדים למען אוהדים
בקרב הקבוצות מהדרג הבינוני־נמוך קצב מכירת המינויים צנוע בהרבה ביחס לאימפריות השיווק של ארבע הגדולות, אבל גם בקרב הקטנות יש שני סיפורים מעניינים על מכירת מינויים.
בהפועל פ"ת, למשל, החליטה הנהלת הקבוצה בראשותם של תומר סיני ואפי צפריר להפקיד את מכירת מינויי הקבוצה בידי כמה מאוהדי הקבוצה, ולא אצל משרדי הכרטיסים, כפי שעושות רובן המוחלט של קבוצות ליגת העל.
קבוצת אוהדים לקחה את היוזמה על כתפיה והחלה בפעולות שיווק שונות ומגוונות, מביקור בקייטנות במהלך הקיץ ועד לדיוור ישיר לפי שיטת "מדלת לדלת". בפתח תקווה משוכנעים כי יצליחו למכור יותר מכמות המינויים הממוצעת (700 מינויים) בזכות השיווק של האוהדים.
עמיאל לייבוביץ', אחד מאותם אוהדים שנרתמו למהלך, מספר מדוע החליטו האוהדים לקחת על עצמם את מכירת המינויים ולמה לדעתו זה הדבר הנכון ביותר לעשות. "ראשית, אני חושב שהיום קיימת אינטראקציה טובה מאוד בין ההנהלה לאוהדי הקבוצה, וזה חשוב מאוד. אנחנו, כאוהדים שאכפת להם מעתיד המועדון, רוצים לעשות הכל כדי למקסם את ההכנסות הכלכליות שלו, ולכן לקחנו על עצמנו את מכירת המינויים. נציגים שלנו פועלים בכל מיני מקומות ובכל מיני דרכים כדי לנסות להגיע למספר גבוה מן הממוצע השנתי, וכך מבחינתנו עשינו עוד צעד למען המועדון".
מועדון כמו הפועל פ"ת, שממעט לבצע פעילויות שיווקיות ונשען על קהל וכמות אוהדים ומינויים קבועים ויציבים לאורך השנים, יכול אולי, בעזרת אותם אוהדים נמרצים, ליצור מאגר מינויים חדש ומורחב יותר, וכך להגדיל את נתח ההכנסות מהמינויים, אפשרות שבקבוצה מסוג זה יכולה להביא עד החתמת שחקן רכש נוסף לקבוצה.
קריית שמונה: משחק ב־9 שקלים
אצל העולה החדשה מקריית שמונה שברו את הראש כיצד אפשר להבטיח אצטדיון מלא בכל משחקי הבית של הקבוצה. אחרי ששקל כמה הצעות ואפשרויות, החליט הבעלים של הקבוצהאיזי שרצקי, כי מינוי למשחקי הבית של קריית שמונה העונה יהיה המינוי הזול ביותר בליגה, ויעמוד על מחיר של 250 שקל בלבד, זאת כמובן אך ורק לתושבי העיר בלבד שיוכלו ליהנות ממחיר ממוצע של 9 שקלים למשחק.
שרצקי, מה שנקרא בשפת הרוכלים "שבר את השוק", בכך שהעמיד לראשונה מחיר מיניאטורי של 250 שקל בעבור מינוי לכל טווחי הגילאים וללא יוצא מן הכלל.
"למעשה מדובר במחווה של איזי עבור תושבי קריית שמונה", אומר מקורב למועדון הכי צפוני בליגת העל ."אין ספק שמדובר במחיר מצחיק שנועד להקל על תושבי העיר ובמקביל מעניק אפשרות לקהל המקומי להתחבר לקבוצה וליהנות ממשחקים מול הקבוצות הכי גדולות שיש באותו מינוי".