כדורסל מכללות: צעירים ועשירים
קבוצות הקולג' מרוויחות יותר כסף מאשר רוב קבוצות ה-NBA. הלילה מתחיל הפיינל פור
הפיינל פור של כדורסל המכללות (NCAA) יוצא הלילה לדרך באינדיאנה, אחת המדינות הכי מכורות לכדורסל בארה"ב, לאחר טורניר רווי בהפתעות.
הטורניר גרם לדפיקות לב בקרב מנהלי הרשת המשדרת, CBS, שראו כיצד הקהל שמחפש עימותים בין מכללות ענק בורח להם - ואז נוכחו לדעת שגם בהפתעות יש קסם מסוים.
כך או כך, עם הכנסות שנתיות של כ-2.5 מיליארד דולר, כדורסל המכללות נמצא - לפחות במישור העסקי - לא רחוק מהכדורסל המקצועני. הקבוצות הרווחיות של כדורסל המכללות מרוויחות לא פחות כסף מאשר קבוצות ב-NBA. לואיוויל, שיאנית הרווח לשנה שעברה, הרוויחה 17 מיליון דולר בעונה. רק שמונה קבוצות NBA הרוויחו יותר ממנה.
סינדרלה או מעצמה מוכרת?
ולמרות שמיתוס הטורניר רווי ההפתעות נותר רק באגדות בדרך כלל - מעצמות הכדורסל העשירות והמוכרות הן ששולטות בטורניר הזה ללא עוררין - פעם בכמה שנים מתגנבת לה איזו סינדרלה חביבה לפיינל פור. הפעם זו באטלר, שהיא גם הפתעה וגם קבוצה מקומית.
מבנה טורניר המכללות נוטה לקבע את הדומיננטיות של הקולג'ים העשירים, שיכולים להעמיד קבוצות שמגיעות לטורניר מדי שנה. זאת, משום שעל כל משחק בטורניר מקבלת הקבוצה 1.3 מיליון דולר, המשולמים לאורך שש שנים. במילים אחרות, מי שמצליח, מעלה את סיכוייו להצליח גם בעתיד, מה שמקבע את ההיררכיה הקיימת. לפחות הסטודנטים לומדים להבין את כוחות הקפיטליזם.
מי שלמדו לקח מעניין על הנחות יסוד ואשליות קפיטליסטיות, היו האנשים טובי הלב מהרשת המשדרת, CBS, שכן השנה - סוף סוף - היו לא מעט הפתעות. לשמינית הגמר הגיעו ארבע קבוצות שהיו מדורגות נמוך מאוד, ועוד כמה שדורגו באמצע הטבלה, בעוד בשנה שעברה הגיעו לאותו שלב 12 המכללות שדורגו הכי גבוה. וכך, ניתנה לנו ההזדמנות להבין האם הצופים באמריקה באמת אוהבים הפתעות, או שהם, כמו הישראלים, אוהבים את הקרבות בין המכללות הגדולות והמוכרות. והתוצאה: זה לא מזיז להם - הרייטינג השנה היה 5.3%, לעומת 5.4% בשנה שעברה.
ואם נתוני הרייטינג לא משתנים לרעה, ב-CBS יכולים לנשום לרווחה בידיעה שמהטורניר השנה תכניס הרשת עד 450 מיליון דולר מפרסומות, מחסויות ומצפיות בניו מדיה. וגם בעלי הלב החלש יכולים להירגע, שכן ההפתעות רובן כבר בביתן: לפיינל פור מופיעות מכללת דיוק, מעצמה מוכרת; מישיגן סטייט, האוניברסיטה השמינית בגודלה באמריקה, שקבוצת הכדורסל שלה הגיעה לגמר גם בשנה שעברה, והיא מעצמה בהתהוות; מערב וירג'יניה, שהגיעה בארבע משש השנים האחרונות לשמינית הגמר, ובאטלר הקטנה - הסינדרלה היחידה ששרדה.
CBS תשדר את הטורניר עד 2013. מה שיקרה אז תלוי בהרבה שינויים בכלכלה האמריקאית ובהרגלי הצפייה. כפי שעולה משידורי הסופרבול, אולימפיאדת החורף והאוסקר, דומה שהרייטינג של אירועי ענק נמצא בעלייה, ושבר את מגמת הירידה שנרשמת בכל הערוצים ובכל ענפי הספורט.
במלים אחרות, לספקטאקלים הספורטיבים יש חוקים משלהם, והם מצליחים להצמיד את האמריקאים למסכי ה-50 אינץ' עם שידורי היי דפינישן. ואין דרך טובה יותר לשים תג מחיר גבוה על שידורי ספורט, מזה שידיעה קטנה בתקשורת מבשרת ש-ESPN מגלה עניין בזכויות השידור. תמיד נחמד שהרשת הכי עשירה והכי חשובה בספורט מתעניינת בך.
וכמו רוב אירועי שיא, גם כאן העסקים אינם מתבטאים רק בהכנסות של הקבוצות, אלא גם בדחיקתם של האוהדים מחוץ למגרשים. זה נכון שבשידורים של כדורסל מכללות הקהל המטורף של בני 18-21 שמפוצץ את היציעים מוסיף צבע ועניין, אך זה לא הסיפור בפיינל פור. שם, נוכחות קהלי הבית היא קטנה יותר - מן הסתם סטודנטים לא ייסעו אלפיים קילומטר בשביל משחק או שניים; לרובם אין את הכסף לשרוד את המסע, שלא לדבר על מחירי הכרטיסים הנקניקיות, המלונות והאלכוהול.
בפיינל פור שרביט האוהדים עובר אל בוגרי האוניברסיטאות - אלה שנהנים מאירוח תאגידי. לארי דהגאריס, פרופסור לשיווק באוניבריסטת אינדיאנפוליס, אמר ל-CNBC: “ברור שיש אוהדים שבאים הנה, אבל הספקטאקל הזה הוא עבור אמריקה התאגידית. בין אם באטלר תשחק או לא - הם יהיו כאן. אני מבטיח לך, לא תוכל למצוא שקית של קוקטייל שרימפס בכל העיר".