בלעדי לכלכליסט
סוף לסחבת? המדינה צפויה להכריע בסכסוכי פינוי־בינוי
תיקונים שגובשו ברשות להתחדשות עירונית צפויים להיכלל בחוק ההסדרים הבא, כדי להסיר חסמים שמעכבים מיזמי פינוי־בינוי ולקצר את הזמן הנדרש לביצועם
הרשות להתחדשות עירונית גיבשה שני תיקונים שצפויים להיכלל בחוק ההסדרים שממתין לממשלה הבאה, ונועדו להסיר חסמים משמעותיים שמעכבים ביצוע מיזמי פינוי־בינוי, כך נודע ל”כלכליסט”. לפי הערכות, נושא קידום ההתחדשות העירונית צפוי לקונצנזוס בכל ממשלה שתוקם לאחר הבחירות. זאת, הודות לשילוב בין מצבם הירוד של שיכונים רבים ברחבי הארץ, ובין הצורך לייצר פתרונות דיור נוספים וההבנה כי עדיף לצופף את הערים לפני פגיעה בשטחים פתוחים.
- אושר פרויקט הפינוי בינוי הגדול ביותר בשכונת נווה שרת בתל אביב
- עו"ד של דיירים בפינוי־בינוי תבע לשון הרע את אחד המיוצגים על הודעת וואטסאפ
- עיריית ת"א ניסתה לקצץ זכויות מדינה בפינוי־בינוי
פרק הזמן הנדרש להוצאתו לפועל של מיזם פינוי־בינוי עומד כיום על 10–15 שנה, פרק זמן ארוך במיוחד על רקע ההבנה הגוברת בקרב רשויות המדינה כי עדיף לקדם מיזמי פינוי־בינוי גדולים - ובעיקר מתוכננים - על פני תוכניות תמ”א 38 נקודתיות. התיקונים החדשים שגובשו ברשות להתחדשות עירונית מצטרפים ליוזמות קיימות שממתינות על השולחן, ומבקשות להסיר חסמים קיימים בתחום.
תיקון ראשון שגיבשה הרשות נועד למנוע מיזמים לכבול בעלי דירות לתקופה בלתי מוגבלת מבלי שיקדמו את הפרויקט בלוח זמנים סביר. תופעה זו רווחת כיום בעיקר בקרב יזמים לא מנוסים או נעדרי יכולות ביצועיות או כלכליות. בנוסף, התיקון מבקש לצמצם את תופעת קבלני החתימות: יזמים או שחקנים שהשיגו את חתימות בעלי הדירות ומבקשים למכור אותן הלאה ליזמים אחרים וכך מאריכים את משך הזמן עד לביצוע הפרויקט.
לפיכך, התיקון החדש קובע כי היזם יידרש לעמוד בסדרה של משימות ולוחות זמנים, ואם לא יצליח בכך בעלי הדירות יהיו רשאים לבטל את ההסכם או שהוא יפקע אוטומטית. לצורך כך הועמדו שני תנאים: השגת רף החתימות הנדרש מבעלי הדירות בפרק זמן קצוב, וקידום התוכנית בין הליכי התכנון בפרקי זמן שהוגדרו מראש. הרשות מבקשת להחיל תנאים אלו גם רטרואקטיבית על הסכמים שכבר נחתמו בין יזמים ובעלי דירות.
התיקון השני נועד לטפל במצב של חתימות צולבות במתחמי פינוי־בינוי, כלומר מתחמים שנתקעו כי בעלי הדירות חתמו על הסכמים של יזמים שונים. התופעה קיימת במספר מתחמים ומעכבת מימוש של פרויקטים משמעותיים. לפי התיקון, יוקם רגולטור ממשלתי שיטפל בפניות מצד בעלי דירות או יזמים לגבי מתחמים שנתקעו בשל ריבוי יזמים הפועלים בהם.
הרגולטור יקציב ליזמים פרק זמן להגיע להסכמות מסחריות ביניהם, ואם לא יצליחו בכך אזי הוא יכריע מי מהם יקים את הפרויקט. במסגרת התהליך ישמע הרגולטור את עמדת כל הצדדים, לרבות בעלי הדירות והיזמים, ויבחן את ההסכמים החתומים. מימוש ההכרעה יותנה בהסכמת רוב מקרב בעלי הדירות.
שני תיקונים אלו מצטרפים לתיקוני חקיקה נוספים שממתינים כבר זמן רב על השולחן, ובראשם יוזמת משרד המשפטים להוריד את הרוב הדרוש להוצאת פרויקט פינוי־בינוי לפועל ולתבוע דיירים סרבנים. לפי עמדת המשרד, הרף הנדרש כיום להסכמה של 80% מקרב בעלי הדירות במתחם יורד ל־66% בלבד. הצעה אחרת מבקשת להסדיר את העמימות הקיימת לגבי חריגות בנייה קיימות במתחמים, ומציעה כי אלו לא ייחשבו כתמורה המגיעה לבעלי הדירות במיזמי פינוי־בינוי.