בג"ץ: הוות"ל תבחן מחדש הקמת שדה תעופה בשטחים הסמוכים לעיר חדרה
שנה לאחר שהוגשו עתירות על ידי עיריית חדרה והמועצה האזורית מנשה נגד הקמת שדה תעופה בתחומן במקום השדה המתפנה בהרצליה, החליט בג"ץ כי בעוד שבועיים יתקיים דיון בוות"ל, במסגרתו ישמיעו שתי הרשויות המקומיות את טיעוניהן נגד חלופת אתר חדרה מזרח - שתיבחן מחדש
בג"ץ מחזיר אל שולחן הדיונים את חלופת הקמת שדה תעופה בחדרה: שנה לאחר העתירות שהגישו עיריית חדרה והמועצה האזורית מנשה נגד הקמת שדה תעופה בשטחן, יתקיים בעוד שבועיים דיון מיוחד בוועדה הארצית לתשתיות לאומיות (ות"ל), במסגרתו ישמיעו שתי הרשויות את טיעוניהן כנגד הקמת השדה. בתום הדיון ישקלו הוות"ל ורשות שדות התעופה מחדש את חלופת אתר חדרה מזרח, ויגבשו מסקנות מחדש אשר יועברו לעיון הרשויות המקומיות. במסגרת ההידברות הצפויה, ובהמלצת בג"ץ, הסירו הרשויות המקומיות את העתירות שהוגשו.
- הוועדה המחוזית אישרה תוכנית פינוי-בינוי בחדרה
- הוועדה לתשתיות לאומיות החליטה: שדה תעופה יקום בחדרה במקום זה שיפונה מהרצליה
- 18 שנה לאחר העסקה עם העירייה, בעל הקרקע דרש אותה בחזרה
לפני שנה בדיוק, ביולי 2019, הגישו עיריית חדרה והמועצה אזורית מנשה עתירה מנהלית נגד הוות"ל, משרד התחבורה, שרי האוצר והתחבורה ורשות שדות התעופה, בדרישה לבטל את אתר מזרח חדרה, כחלופה להקמת שדה תעופה במקומו של שדה התעופה המתפנה בהרצליה - תוכנית, שלטענתן הן לא שותפו בה. לטענת הרשויות רעש המטוסים יפגע בבריאות התושבים ובאיכות חייהם, יגביל את גובה הבנייה, ימנע את התפתחת חדרה ויוריד את ערך הנכסים באזור.
עיריית חדרה והמועצה האזורית דרשו בעתירה לקיים הליך של שיתוף נציגי העירייה והוועדה המקומית, במסגרתו ישמיעו את עמדתן ויציגו נתונים על תוכניות מאושרות ומקודמות להבנת המחיר התכנוני והציבורי בו כרוכה הקמתו של שדה תעופה.
עיריית חדרה טענה, באמצעות עוה"ד עופר שפיר ואמיר בירנבוים ממשרד עופר שפיר, כי הקמת שדה תעופה בגבולה של עיר מתפתחת כמו חדרה, מחייבת שינוי מהותי בכל התוכניות שאושרו עד כה לעיר - לרבות תוכניות להקמת שכונות נוספות ואזורי תעסוקה.
כך למשל, נטען כי תוכנית להקמת 6,000 יחידות דירות בשכונת בית אליעזר בחדרה, שאושרה במסגרת הוותמ"ל לא תוכל להתממש - מאחר ששכונת מגורים ושדה תעופה "אינם יכולים לדור בכפיפה אחת". יתרה מכן נטען, כי שדה תעופה סמוך ינציח את מצבה הירוד של השכונה. עוד נטען כי הגבלת גובה בנייה כתוצאה משדה התעופה תסכל מימוש תוכניות של התחדשות עירונית בשכונות ותיקות בחדרה, ותוריד את ערך הנכסים בעיר, דבר שיחשוף את העירייה לתביעות פיצויים בגין התוכנית הפוגעת.
המועצה האזורית מנשה טענה אף היא בעתירה דומה כי הקמת שדה תעופה תיפגע במועצה בכל פרמטר אפשרי, אשר סובלת גם כך מעודף תשתיות לאומיות בשטחה. עוד היא טענה כי אין הצדקה להקמת שדה תעופה בדומה לזה שהיה בהרצליה, שכל מטרתו לימודי טיסה הנמשכים כשנה, אותם ניתן לקיים לא רק במרכז הארץ. על כן ניתן לפזר את פעילות שדה התעופה של הרצליה בין שדות תעופה קיימים מבלי להזדקק לשדה התעופה חדש. עוד טענה המועצה האזורית מנשה כי השדה מתוכנן להיבנות על שטחים פתוחים בעלי ערכי טבע גבוהים - ולחסלם.
בפסק הדין צוין כי הוות"ל הצהירה כי בתוך פרק זמן של שבועיים תיערף פגישה של צוות מקצועי הכולל את מתכננת הוות"ל, סגנית מתכננת הוות"ל, ראש צוות התכנון, ראש צוות הסביבה, נציג רשות התעופה האזרחית והיועצת המשפטית של הוות"ל, וכן ישתתפו בה נציגי צוות התכנון ברשות שדות התעופה. "בפגישה זו תינתן הזדמנות לשתי הרשויות המקומיות העותרות, באמצעות נציגיהן, להעלות את מכלול טענותיהן, בכל הנוגע לבחירת אתר חדרה מזרח", נכתב בהחלטה. "אין צורך לומר כי הטענות יישמעו בלב פתוח ובנפש חפצה. לאחר הפגישה הדברים ייבחנו על ידי הצוות מקצועי של הוות"ל והמסקנות יועברו לעיונם של חברי מליאת הוות"ל ולשתי הרשויות".