בלעדי לכלכליסט
“באר שבע מסכלת את התפתחות קריית גת"
דיונים בוועדות התכנון חושפים מאבק מר סביב השאלה מי תהיה המטרופולין החזקה בדרום. באר שבע חוששת מהתרחבות שכנתה, ואילו קריית גת, שהשבוע נקראה לבטל הסכם גג לבניית 5,000 דירות, זועמת: “לא סביר שהיא תחליט מה יבנו אצלנו”
קריית גת נקראת לבטל פיתוח של אלפי דירות לטובת הקמתן מחוץ לעיר, זאת ברקע למאבקי ההתרחבות שהיא מנהלת מול בירת הדרום באר שבע — כך עולה ממכתבים ופרוטוקולים שהגיעו לידי “כלכליסט”.
- אינטל ומיקרוסופט משקיעות בחברה החשאית מקריית־גת
- בן משה קיבל רישיון הפעלה לתחנת הכוח בקריית גת
- הממשלה מתכננת להפוך את קריית מלאכי וקריית גת לערים חרדיות
מתכנן מחוז דרום בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תומר גוטהלף קרא לעיריית קריית גת לבטל "בהסכמה" את הסכם הגג שהיא חתמה עם משרד האוצר באוגוסט 2018, שנועד בעיקר למימון הפיתוח של 5,000 דירות בצפון העיר. הדברים נחשפו במכתב ששלח השבוע יוסי רוסו, יועץ ראש עיריית קריית גת וחבר מינהלת הסכמי הגג בעיר, למנכ”לית מינהל התכנון דלית זילבר.
במקביל, פרוטוקולים של דיונים בוועדות התכנון בחצי השנה האחרונה בנוגע לעתיד קריית גת מלמדים כי המאבק על פיתוח העיר, המונה 60 אלף תושבים ומחזיקה בעתודות קרקע לעוד מאות אלפי תושבים, מתנהל בעיקר סביב השאלה מי תהיה המטרופולין החזקה של דרום הארץ.
המלצתו של גוטהלף היא "להעתיק את התנאים למושב עוזה", שממערב לעיר. ברקע לדברים, שר הפנים אריה דרעי, שכעת קיבל לידיו את מינהל התכנון, כבר הכריז בעבר על רצונו להקים עיר חרדית חדשה במושב עוזה. גוטהלף אף המליץ לרוסו לבקש משרת התחבורה מירי רגב, "ילידת קריית גת בעצמה", שתעתיק דרומה את קו הרכבת המתוכנן, במקום התחנה השנייה המיועדת לצפון העיר. רוסו כתב לזילבר כי מאז סוכם על הסכם הגג השני, "לשכת תכנון מחוז הדרום מסכלת באופן שיטתי כל אפשרות ליישמו". בין השאר הוא מלין על עצירת השקעה בתשתיות בעיר הוותיקה בהיקף של חצי מיליארד שקל, עצירת בנייה של מוסדות ציבור וחינוך ועצירה "מוחלטת" של תוכניות התחדשות עירונית.
המרצע יצא מהשק
"המרצע כבר יצא מהשק. בריש גלי המדינה אומרת שאסור לאשר את התפתחות קריית גת כי היא מסכנת את באר שבע, בירת הנגב", אומר ראש העירייה אבירם דהרי, וכפי שכתב השבוע רוסו לזילבר, "הכוונה ברורה ושקופה — ליצור ריב ומדון בין ראשי עיר במחוז הדרום, ליצור עימות מכוון ולהציג מצג שווא כאילו קריית גת תתפתח על חשבון באר שבע. התנהלות זו של עובד מדינה שמטרתה לסכסך בין ערים ובין נבחרי ציבור מעוותת וכדוגמתה לא נראתה".
על קידום עוזה הוא אומר: “נועד רק לתקוע את הסכם הגג, כדי שלא יקומו פה דירות או מסחר או תעשייה שיתחרו בבאר שבע. יושב פקיד, מוכשר ככל שיהיה, ומשבש תוכניות להתפתחות קריית גת. פעם המסווה היה דאגה לעיר, היום זה רק דאגה לבאר שבע”.
מגמות הפיתוח של קריית גת כוללות לפי שעה שלושה מתחמים עיקריים: 5,000 דירות מצפון לעיר; 8,000 דירות מדרום לעיר, על שטחי מושב עוזה; 9,532 דירות ממערב לעיר, גם על שטחי מושב עוזה. על ההתרחבות בעוזה אומר דהרי: "להערכתי, זה בסוף יהיה באמת עיר נפרדת. אני סבור שאם יגיעו לקריית גת 50 אלף חרדים וייתנו לי לצמוח ל־300 אלף תושבים ב־15 השנים הקרובות, שום דבר לא יקרה לתמהיל המאוזן של התושבים פה. זו עוד טעות, אבל אני הולך עם שר הפנים ועם מה שטוב לו".
בינתיים בקריית גת טוענים שמחוז הדרום במינהל התכנון עוצר כל התפתחות של העיר ("התושבים רוצים לקנות דירות, ואין לי דירה אחת לתת להם"), בעיקר בגלל לחצים שמפעילה באר שבע.
בדיון שנערך בוועדה המחוזית בחודש מרץ אמר יו"ר הוועדה המקומית של באר שבע, טל אל על: "כשמדברים על 110 אלף דירות בקריית גת, פוטנציאל של 400 אלף תושבים, זה כבר שינוי מטוטלת משמעותי. אי אפשר לאשר תוכניות ל־280 אלף תושבים במטרופולין באר שבע, ובאותה נשימה לאפשר לקריית גת לצמוח ל־400 אלף. צריך להגיד 'לא' וזה בסדר גמור. לקריית גת יש כבר היום 18 אלף דירות מאושרות לבנייה, זה 80 אלף תושבים. זה לא שחנקנו את העיר".
דוד לפלר, יו"ר הוועדה המחוזית דרום, אמר במפורש: “יכול להיות שאם, בתיאוריה, קריית גת תגדל בעוד 100 אלף דירות, זה ידפוק את באר שבע. אי אפשר להתווכח על זה בכלל".
“הרכבת עוצרת ועוצרת”
בדיון שנערך בסוף 2019 במועצה הארצית לתכנון ובנייה הדגיש ראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ' את חשיבות השמירה על באר שבע כעוגן במטרופולין הדרומי: "ראוי לחזק כמובן גם את קריית גת, גם את אשקלון, אבל לעשות את זה במידה, עם צורך להגביל בצורה מסוימת. אתם יודעים לאן ההגירה השלילית הכי גבוהה היום מבאר שבע? פעם זה היה לתל אביב, היום זה לאופקים. אתם יודעים למה? כי מצא המחוקק החכם דרך לחזק את כל היישובים שסמוכים לבאר שבע על ידי הטבות מס. מחיר של בית באופקים הוא 60% מהמחיר בבאר שבע. זה קורה גם בתחבורה. הרי מה המהות של רכבת כבדה? לנסוע ממטרופולין למטרופולין בזמן הכי קצר. אבל מה עשו החכמים? יצרו תחנה לכל יישוב קטן. עכשיו הרכבת במקום לנסוע ולנסוע, היא עוצרת ועוצרת. אז אני לא אומר לא לבנות בקריית גת, אבל חבר'ה, בואו נרגיע, שזה יהיה פרופורציונלי".
לדברי דהרי, "לא סביר שבאר שבע תגיע לוועדות התכנון כדי להחליט מה יבנו אצלנו. ראש העיר שלה לא יכול לקבל את העובדה שאנחנו לא מתחרים בו, כי אנחנו המרכז החדש של ישראל".
ממינהל התכנון נמסר: "הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דרום מקדמת תוכניות רבות בקריית גת, ולראיה קיימות כ־13 אלף דירות מאושרות שטרם מומשו. סוגיית התרחבותה של העיר לצפון או לדרום נידונה כבר במועצה הארצית לתכנון ובנייה, שקבעה כי יש לקיים דיון נוסף בוועדה המחוזית כשיוצגו הנתונים לצורך קבלת ההחלטה".