הותמ"ל: מספר שיא של דירות בתוכניות שאושרו ב-2019
מדו"ח הותמל עולה כי 65 אלף דירות אושרו ב-15 תוכניות אשתקד. מדובר בעלייה של 8% לעומת 2018; לפי הערכות, ב-2020 צפויה ירידה חדה במספר הדירות בתוכניות שתאשר הוועדה בעקבות הקורונה
ב-2019 נרשם שיא במספר הדירות בתוכניות שקודמו בותמ"ל ואושרו סופית - 65 אלף דירות, ב-15 תוכניות, עלייה של 8% לעומת 2018 בה אושרו תוכניות ובהן כ-60 אלף דירות.
- "מחירי הדירות באזורי הביקוש ישמרו על יציבות, בפריפריה - תהיה ירידה"
- שירת הברבור של תמ"א 38: שיא במספר ההיתרים שהוצאו לדירות במסגרתה ב-2019
- אילת: בשל הוצאת עובדי מלונות לחל"ת - חברת אלמוגים תתקשה לעמוד בדמי השכירות לבעלי הדירות
כך עולה מהדו"ח שפרסמה הוועדה לסיכום פעילותה בשנת 2019. ב-2017 אושרו תוכניות עם 45 אלף דירות, ב-2016 בתוכניות שאושרו היו 34 אלף, וב-2015 היו 25 אלף דירות. התוכניות שאושרו השנה כוללות 7 תוכניות בישובים ערבים, בכל התוכניות גם יחד 7,300 דירות.
על פי הערכות של מנהל התכנון ב-2020 צפויה ירידה חדה במספר הדירות בתוכניות שתאשר הוועדה בעקבות משבר הקורונה ועצירה של מאות דיונים. הערכה היא כי עד סוף השנה הוועדה תספיק לאשר תוכניות לבניית 40 אלף דירות, כמחצית מהיעד שהוצב לה ערב משבר הקורונה.
מהדו"ח עולה כי הותמ"ל מתמקדמת במיוחד בקידום תוכניות של התחדשות עירונית. על פי הדוח מתוך 25 מתחמים שהשנה הממשלה העבירה לתכנון בותמ"ל, 21 מיועדים לפינוי בינוי ורק 4 על קרקע פנויה. זאת בעוד שבשנות הפעילות הראשונות של הותמ"ל היא לא עסקה כלל בהתחדשות עירונית - בשנים 2014, 2015, 2016 הממשלה העבירה לאחריות הוועדה בהתאמה 11, 33, ו-26 מתחמים ובסך הכך 70 מתחמים, אף אחד מהם לא היה מיועד פינוי בינוי. ב-2017 אושר תיקון חוק שמאפשר לקדם תוכניות פינוי בינוי בותמ"ל ובאותה שנה 1 מתוך 16 התוכניות שהועברו לאחריות הוועדה הייתה של פינו בינוי.
ב-2018 מתוך 27 תוכניות, 10 היו מיועדות לפינוי בינוי. בהתאם לכך צמח גם מספר יחידות הדיור בתוכניות פינוי בינוי שהועברו לאחריות הוועדה: ב-2019, 31 אלף דירות בתוכניות פינוי בינוי מתוך 40 אלף דירות בסך הכך, ב-2018 היו בתוכניות פינוי בינוי שהועברו לוועדה 14 אלף דירות מתוך 72 אלף בסך הכל. ב-2017 היו 8000 מתוך 64 אלף.
מבנה הוועדה אינו מאפשר לציבור להשמיע עמדתו
הדו"ח מפורסם בעת שמתנוסס סימן שאלה באשר להמשך פעילות הוועדה ואופי הפעילות שלה. היא נוסדה ב-2014 כדי להאיץ את ההליכים לאישור תוכניות בנייה למגורים. היא פועלת בהוראת שעה שהוארכה מספר פעמים בעקבות פירוק הממשלה. הממשלה החדשה תצטרך להחליט אם להמשיך את פעילותה ואם כן באיזו מתכונת.
לוועדה יש סמכויות כמעט כמו של המועצה הארצית לתכנון ובנייה, שהיא הערכאה התכנונית העליונה. עובדה זו עוררה ביקרות בטענה כי המבנה הזה אינו מאפשר לציבור להשמיע עמדתו באשר לתכניות הנוגעות לו.
מצד שני הסמכויות שהוקנו לוועדה מאפשרות לפתור במהירות יחסית חסמים תכנוניים, שפתרונן במוסדות תכנון אחרים עשוי להימשך שנים. טענה נוספת שהושמעה היא על כך שהוועדה מקדמת בנייה על שטחים פתוחים, המעבר להתמקדות בתוכניות של פינוי בינוי יחליש את הטיעון הזה.
בדו"ח הוועדה מתווה לממשלה החדשה את הכיוונים שבהם תוכל לפעול -התחדשות עירונית, תכנון בחברה הערבית ובחברה החרדית. אלה תחומים מורכבים שבהם הסמכויות שבידי הוועדה יוכלו לזרז הליכים ולפתור מחלוקות, ומצד שני מצטמצמת הפגיעה בשטחים פתוחים.