עיריית אשדוד דורשת מאות מיליונים עבור היטל ההשבחה של הנמל
בהשגות שהגישה העירייה על השומה שנקבעה נטען כי חברת נמלי ישראל צריכה לשלם סכום גבוה משמעותית מזה שקבע השמאי המייעץ; בהשגות נטען, כי חנ"י מטרפדת את עבודת השמאי כאשר אינה חושפת את הסכם ההפעלה של הנמל וטוענת להפסד; מנגד, חנ"י הגישה השגה שבו היא טוענת להיעדר השבחה ודורשת גם היא לבטל את השומה
המאבק על השומה של נמל אשדוד החדש נמשך. לכלכליסט נודע, כי עיריית אשדוד לא מסתפקות בהשבחה שנקבעה בחודש יוני האחרון על ידי השמאי המייעץ אמנון נזרי ועומדת על 127 מיליון שקל. בעקבות כך, הוגשה השגה לוועדת הערר שבה הם מבקשים לחשוף את נתוני הרווחיות הצפויים בנמל, אשר להערכתם יוכיחו, כי גובה ההשבחה צריך להיקבע על מאות מיליוני שקלים. הדיון בהשגות צפוי להתחיל בחודשים הקרובים.
- הממשלה אישרה הקמת שתי חברות ממשלתיות למתן שירותי ים בנמלים
- בונוסים לעובדי נמל אשדוד ב־20 מיליון שקל
- נמל אשדוד רשם שיא חדש בשינוע מכולות
המאבק בין שני הגופים נוגע לנמל הדרום הממוקם מצפון לנמל אשדוד הקיים ומדרום לתחנת הכח, בחלק הצפון מערבי של אשדוד. הפרויקט כולל את ייבוש שטחי הים למטרת שטחי נמל תפעוליים, הארכת שובר הגלים והכשרת הנמל לכניסה של כלי שיט שדורשים מים עמוקים. מדובר על 632 דונם שהוכשרו לשם כך, ויאפשרו בין היתר את כניסתן של אוניות ארוכות יותר מ-270 מטר ל-400 מטר ובעומק של עד 16 מטר מ-14 מטר.
בהשגות שהוגשו טוענת העיריה באמצעות עוה"ד ענת בירן ודפנה תמיר, כי השומה של השמאי ניזרי שגויה כאשר בראש הטענות היא מציינת את העובדה שבמהלך עריכת השומה קיבלו את עמדת חנ"י ולפיה אינה יכולה להעביר את ההסכם עם המפעיל על מנת להציג את הנתונים הכספיים. החלטה זו גרמה לטענתם להכשלת השמאי המייעץ ולא אפשרה לו לערוך שומה מדוייקת ואמיתית.
בוועדה המקומית העריכו כי ההשבחה האמיתית עומדת על 1.674 מיליארד שקל וכי חלקה של הועדה המקומית אשדוד (34%) עומד על 569 מיליון שקל, והיתר (66%) נמצא בחזקת המדינה. בשומה נכתב כי חנ"י מסרבת להציג את דמי השימוש שתקבל מהמפעיל מפאת סודיות מסחרית. לפי חנ"י הפרויקט לא רק שאינו רווחי, אלא שהיא צפויה להפסיד ממנו כ-3 מיליארד שקל, ושיקולי הקמתו נובעים מצורכי המשק, כך שאין לה ממנו החזר כלכלי. כן נטען על ידם כי כלל אין השבחה. במסגרת הדיון בשומה הציגה חנ"י מכתב של מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר-אייל אשר תומך בעמדתה זו.
במסגרת ההשגות טוענת העיריה כי כאשר ישנם נתונים עסקיים, הדרך הטובה ביותר כדי לקבוע שווי הוא השימוש בהם, אלא שבמקרה זה סירובה של חנ"י להעביר לשמאי המייעץ פרטים הנוגעים למכרז שנערך להפעלת נמל הדרום, חייבו אותו לבצע שומה בשיטה של השוואה כשהבסיס להשוואה הוא קרקע לתעשיה. השמאי המייעץ, כך לטענת העירייה נאלץ לחלץ נתונים בדרכים אחרות, תוך הנחת הנחות ומתן מקדמים. יש לציין כי השמאי המייעץ אף הציע כי המידע ייחשף לעיניו בלבד וכי יובטח חסיונו בכל דרך שתציע חנ"י. התוצאה לפי אשדוד אינה מדויקת.
לטענתה השמאי המייעץ אף ביצע הפחתה שהגדיר כ"נטרול ערך עסקית" וכי מדובר בטעות בסיסית בקריאה והבנת הנתונים הכספיים אשר אינה טעות שמאית במהותה. תוצאות השגיאה היא פגיעה של עשרות מיליוני שקלים. כמו כן טעות נוספת היא בהפחתת הרווח היזמי מהערכות השווי, זאת למרות שלטענתם דוחות כלכליים שפורסמו על ידי חברת גיזה במסגרת תשקיף ההנפקה של חנ"י כבר משקפים אותו.
לפי הערכת גיזה שוויה של חנ"י עמד ב-2014 על 6.28 מיליון שקל ולכן אין היגיון לבצע הפחתות משווי זה כפי שגם הוצג לציבור.
בחנ"י מנגד, הגישו השגה נגדית באמצעות משרד עו"ד שרגא בירן הדורשת גם היא לבטל את השומה. בחנ"י טוענים כי הסתמכות השמאי על השומה של גיזה מהווה חריגה מתחום המומחיות שלו, וכי היה עליו למנות מומחה כלכלי. לטענתם, ההחלטה להכניס את שטח המעגנה הימית לחישוב אינה נכונה, וכי השומה מניחה כי לחנ"י יש זרם הכנסות שכלל אינו אפשרי ואינו קיים. כמו כן לא קוזזו מלוא העלויות של הנמל. לטענתם שיטת השומה אינה מקובלת והיא חסרת ביסוס בתורת השמאות.