בלעדי לכלכליסט
תשובה מתקרב לאקזיט נדל"ני עצום בהרצליה פיתוח
הוועדה המחוזית הפקידה להתנגדויות תוכנית של קבוצת דלק ופתאל לקרקע שבה פועלים משרדיה. שווי הנכס יצמח ב-100 מיליון שקל והבניין יגדל מ-4 קומות ל-30
שווי מגרש של קבוצת דלק באזור התעשייה הרצליה פיתוח צפוי לזנק, לאחר שהוועדה המחוזית לתכנון ובנייה החליטה לאחרונה להפקיד להתנגדויות הציבור תוכנית להגדלה משמעותית של זכויות הבנייה במקום. על פי הערכות, שווי הנכס לאחר מימוש תוספת הבנייה יגדל ב־100 מיליון שקל.
- עסקת הענק של יצחק תשובה ועידן עופר על סף פיצוץ
- עוד תפנית בעלילה: יצחק תשובה בדרך למכור חלק מאיתקה לבריטיש פטרוליום
- סערה במאגרי הגז: אלילת המזל שוב חייכה לתשובה
התוכנית נוגעת למגרש בן 6 דונם בפינת הרחובות אבא אבן 19 ונעמי שמר. מדובר במגרש היסטורי של חברת האוטובוסים דן, אותו רכשה קבוצת דלק, שבבעלות יצחק תשובה, בנובמבר 2015 תמורת 245 מיליון שקל. המחיר היה גבוה מהשווי הריאלי של הנכס בגלל פוטנציאל הבנייה.
במגרש נמצאים כיום שני מבנים בני ארבע וחמש קומות שהיו בהקמה בעת הרכישה, הכוללים 11 אלף מ"ר בנוי. האחד הוא מבנה משרדים המשמש את מטה קבוצת דלק, שהעתיקה את מעונה אליו מנתניה; והשני מושכר לרשת פתאל ומשמש כמלון עסקים. המגרש כולל 350 מקומות חניה. פתאל מחזיקה ב-28% מהקרקע בשותפות עם קבוצת דלק, וצפויה אף היא ליהנות מעליית שווי המגרש עם מימוש התוכנית.
על פי התוכנית שהופקדה בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב, בראשות דניאלה פוסק, חלקו האחורי של המבנה יגדל ל־30 קומות, וחלקו הקדמי יגדל בשתי קומות. המגדל ישלב תעסוקה, מסחר ומלונאות, ואף יכלול דירות מגורים קטנות בקומות העליונות.
היקפי הבנייה המוצעים בתוכנית, הכוללים את הבינוי הקיים, הם 40 אלף מ"ר, מתוכם 14 אלף מ"ר לתעסוקה, 14 אלף מ"ר למלונאות ו־8,000 מ"ר שטחי מגורים הכוללים 112 דירות קטנות בשטח של 50 מ"ר. בנוסף כוללת התוכנית 1,900 מ"ר שטחי מסחר בקומת הקרקע של המגדל ו־2,100 מ"ר שטחי ציבור, שיירשמו על שם עיריית הרצליה.
תוספת זכויות הבנייה תישען על החניון הקיים ולא יתווספו חניות למגדל, הממוקם בסמוך לקו הירוק העתידי של הרכבת הקלה. את התוכנית ערך האדריכל משה צור.
התוכנית מקודמת בהמשך להחלטת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה הרצליה במחצית 2016 להפיח חיים באזור התעשייה של העיר בכל שעות היממה, ולהפוך את אזור התעשייה לחלק אינטגרלי מהרצליה. זאת על ידי העצמת זכויות בנייה והוספת שימושי מגורים ומלונאות למבנים הקיימים. בדצמבר 2018 החליטה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה לקדם את מדיניות העירייה, המאפשרת לבעלי מגרשים ומבנים קיימים להגיש תוכניות להוספת זכויות בנייה ושימושים לבניינים הקיימים באופן שתעסוקה יהיה השימוש הראשי בתוספת מלונאות ומגורים.
מספר חברות נדל"ן כבר הגישו בקשות להוספת דירות מגורים לבנייני משרדים קיימים, שצפויות לקבל אישור, ובתנאי שדירות אלה יהיו "מיקרו דירות", בשטח של 55-49 מ"ר בלבד. המטרה היא שבדירות אלה לא יתגוררו משפחות, אלא עובדי הייטק ואורחיהם, סטודנטים וצעירים. על כן התוכנית אינה כוללת הוספה של מבני חינוך כמו גני ילדים או בתי ספר.
בסך הכל כוללת המדיניות המקודמת בוועדות התכנון פוטנציאל ל־2,500 דירות קטנות שיתווספו לאזור התעשייה. כמו כן לתוספת זכויות הבנייה לא יתווספו חניות, מאחר שהתוכנית נסמכת על תחבורה ציבורית, הכוללת קו רכבת קלה שיפעל בעתיד.
מקבוצת דלק לא נמסרה תגובה.