חיים אביטן: "להערכתי ביטול התמ"א ידחה בשנתיים-שלוש"
בכנס של "מגדילים", אמרה מנכ"לית מנהל התכנון דלית זילבר כי "התוכנית כיום לא מספקת מענה למטרותיה"; ראשת עיריית בית שמש: הממשלה בונה שכונות בלי שירותים מתאימים והופכת את התושבים לבני ערובה"
"להערכתי תהיה ארכה של 3-2 שנים עד לביטול תמ"א 38", כך אמר היום (ב') חיים אביטן יו"ר הרשות להתחדשות עירונית בכנס ישראל מתחדשת שמוביל אתר חדשות הנדל"ן וההתחדשות העירונית הארצי, מגדילים.
- תמ"א 38 לא תלויה בכחלון
- אחרי הדיון בלשכת כחלון: מסתמן כי יוארך תוקף תמ"א 38
- בניגוד למינהל התכנון: כחלון תומך בהארכת תוקף לתמ"א 38
"ראינו שתמ"א 38 תפסה תאוצה במרכז הארץ" אמר אביטו. מינהל התכנון רוצה לשנות את התמ"א ובצדק, אבל הדיירים כבר התקשרו עם יזמים והחלו להניע יחד פרויקטים, זה יצר חוסר ודאות ואנחנו רוצים שקט שיאפשר לרשויות להמשיך לפעול". אביטן התייחס לעצירת תוכניות התחדשות עירונית בעת חילופים של ראש רשות ואמר, "אנחנו מנסים לייצר רציפות תכנונית כדי שלא כל ראש עיר שמגיע עוצר מייד את הכל. זה יוביל לוודאות תכנונית כך שגם בעת חילופים של ראש הרשות התוכניות יתקדמו".
מנכ"לית מנהל התכנון, דלית זילבר, התייחסה גם היא לנושא של תמ"א 38 ואמרה, כי התוכנית כיום לא מספקת מענה למטרותיה ומתרכזת בעיקר באזורי הביקוש. "יהיו הוראות מעבר לגבי התמ"א, אבל זה כבר לא מעניין אנחנו עוברים להתחדשות עירונית, התחדשות אסטרטגית שתפעל גם במקומות החלשים שגם בהם אנחנו רוצים לראות התחדשות. זה האינטרס הציבורי, והיזמים שצועקים היום שלא לבטל את התמ"א לא הולכים ומחזקים במקומות החלשים. נעשית היום עבודת מטה ובשבועות הקרובים תתקבל החלטה".
ארז קמיניץ, המשנה ליועמ"ש, דיבר על הקשר שבין השלטון המרכזי למקומי: "חלק משמעותי מהשיח צריך להתקיים בין השלטון המקומי למרכזי ובצורה אינטנסיבית יותר, אנחנו לא הכרנו את המסמך של התנגדות ר"ג לתמ"א לפני שהוא יצא. בסופו של יום אנחנו לא מכירים כל דבר שנעשה בשלטון המקומי, אני חושב שצריך לחזק את הקשר הזה. אנחנו מגיעים לממשלה הבאה עם שורה של תיקונים שאנחנו רוצים להביא לתחום ההתחדשות העירונית".
על הקשר בין השלטון המקומי לארצי ועל הבעיות התכנוניות דיברה גם זילבר שאמרה, כי ברמה האסטרטגית מדינת ישראל נמצאת בבעיה. "לא יכול להיות שמדינת ישראל מאפשרת לכל רשות שטח תעסוקה שלה, במחוז מרכז לבדו יש לנו 60 מיליון מ"ר מאושר לתעסוקה ורק 15 מיליון בנויים. סתם לאשר בכל מקום אזורי תעסוקה שלא יבנו בסוף וללא קרבה לתחבורה ציבורית זה לא בכיוון, וחייבים לבצע חשיבה מחודשת לאזורי התעסוקה. נושא התעסוקה הוא על סדר היום כי ביח"ד אנחנו בסדר, אישרנו מספיק, הדבקנו את פערי התכנון ועכשיו צריך לבצע נכון. אנחנו רוצים היום רחוב טוב עם קרבה לתחבורה ציבורית עם גישה נוחה לגן הילדים וגם בית קפה".
ראשת העיר בית שמש, עליזה בלוך, הוסיפה לדבריה של זילבר ואמרה, השלטון מרכזי והמקומי צריכים לעבוד יחד, אבל כשהשלטון המרכז החליט להגדיל את היח"ד הוא העביר את האחריות ליישם את זה לשלטון המקומי בלי שום כלים לעשות זאת. המדינה לא התנהלה באחריות ולא ראתה את התמונה הכוללת, זה הוביל למצב שזה מחייב אותי לדאוג לדברים שלא אני אמורה לדאוג להם כי אני לא מתכוונת לענות לתושב שהאחריות היא לא שלי על תחבורה למשל. זה בלתי נתפס, נבנות אלפי דירות בלי שום התאמה בין הצורך בדיור ויתר הצרכים וזה הופך את התושבים לבני ערובה".
צביקה ברוט, ראש עיריית בת ים, אמר כי התחדשות עירונית היא הדרך היחידה של העיר בת ים להתפתח. "אנחנו עוצרים כרגע את ההיקפים הכמעט מפלצתיים של גידול התושבים בעיר ואת היעד הממשלתי של 2040 להגיע ל-240 אלף תושבים הורדנו לכ-210 אלף תושבים".
ברוט הבהיר כי לא יהיה איחוד עם ת"א, ובת ים תצליח לעמוד על הרגליים בעוד כ-5 שנים בזכות תוכנית שתייצר מנועי צמיחה. "בת ים לא יכולה לבנות הרבה יח"ד היא חייבת להתאים את היקף היח"ד לגודל שלה. כבר עצרנו תוכניות, כן נמשיך עם תמ"א ופינוי בינוי אבל במכפילים קטנים ויחס גבוה של 80:20 של תעסוקה לעומת מגורים", אמר.