משרד התחבורה: התחלנו לעבוד עם עיריית ת"א על העברת התחנה המרכזית החדשה
כך נחשף בסיור של ועדת התחבורה הציבורית של הכנסת. מנכ"ל נצבא: "אנחנו הראשונים לתמוך בהעתקת התחנה". עם זאת התאריך המוקדם ביותר לפינוי המפגע – בעוד עשור. המשרד להגנ"ס: "רמות זיהום האוויר קיצוניות – יותר מכל מקום אחר בישראל"
נציגי משרד התחבורה עדכנו היום (ה') את חברי ועדת המשנה של הכנסת לתחבורה ציבורית כי הוקם צוות עבודה, יחד עם עיריות תל אביב וחולון, שמטרתו לתכנן את מעבר התחנה המרכזית החדשה משכונת נווה שאנן בדרום תל אביב למיקום חלופי. עם זאת, לדברי כלל הגורמים, גם לפי התסריט האופטימי ביותר, צפויה התחנה הנוכחית להמשיך לפעול במיקומה הנוכחי לפחות עוד 10 שנים נוספות.
- דרעי פנה לכץ: קדם החלטת ממשלה מיידית לפינוי התחנה המרכזית החדשה
- ישראל כץ: "חולדאי אומר שהוא לא רוצה את התחנה המרכזית – אבל לא הביא קרקע חלופית"
- "לשוכרים בתחנה המרכזית נמאס. חצי מהוועד לא בחיים"
טל עופר, תחום תשתיות באגף תחבורה ציבורית במשרד התחבורה אמרה: "מעדכנת שהחל תהליך. הוקם צוות לפני כמה שבועות עם עיריית ת"א וחולון. הועברה פרוגרמה".
עוזר מנכ"לית משרד התחבורה הוסיף: "הבנו שאת פעילות התחנה צריך להעתיק למע"ר בן צבי (אזור צומת חולון, נ"ב). כמה שיותר מהר. המכשול הוא סטטוטורי. זה לוקח זמן. המשרד ממנה נציג שיהיה פרוייקטור במסגרת התכנית שעיריית ת"א עובדת עליה".
ועדת המשנה לתחבורה ציבורית של הכנסת סיירה הבוקר במתחם התחנה המרכזית החדשה בדרום תל אביב. זאת בעקבות חשיפת "כלכליסט" כי בעלת התחנה נצבא, שבשליטת קובי מימון, ומשרד התחבורה מצויים במהלכי מו"מ מתקדמים להארכת הסכם השכירות של הפעלת התחנה ב-24 שנים נוספות עד 2042.
בסיור לקחו חלק חברי הכנסת דב חנין המשמש כיו"ר הוועדה, פנינה תמנו-שטה ויעל כהן פארן, ראש עיריית חולון מוטי ששון, סגנית ראש עיריית תל אביב מיטל להבי, אנשי משרד התחבורה, מנכ"ל חברת נצבא פריאל אטיאס, מנהל התחנה מיקי זיו, יו"ר ועד שכונת נווה שאנן והפעילה החברתית שולה קשת, נציגי בעלי 700 החנויות שנרכשו אך מעולם לא נמסרו, בקומותיה התחתונות של התחנה, ועוד.
יו"ר ועד השכונה קשת היום הטיחה מלים קשות במדינה, בעיריית תל אביב ובחברת נצבא: "המקום הזה הוא פשע, שהורג את תושבי השכונה שנושמים רעל. אנחנו תחת כיבוש, לא רק את מבקשי המקלט מגרשים אלא גם אותנו. רוצים שאנשים או יתפגרו, או יתייאשו ויעזבו, ויפנו את השטח לטייקונים".
מנכ"ל נצבא, אטיאס אמר כי "האינטרס הראשוני שלנו זה שבזמן הכי קצר שניתן תתפנה התחנה המרכזית ונשתף פעולה עם כל גורם שיסייע בכך. הוועדה הזו יכולה להוציא קול קורא לעיריית תל אביב ולמשרד התחבורה לפינוי מיידי של התחנה".
במהלך הסיור נחשפו עשרות אלפי מ"ר בנוי של שטחים נטושים, בקומות התחתונות של התחנה. במקור יועד השטח למסחר, אך בעלי החנויות מעולם לא קיבלו אותן, ובפועל משמש המקום לזנות, צריכת סמים ומחסה להומלסים. לדברי אטיאס, "230 אלף מטר בנוי זה מעל ומעבר למה שצריך לכל תחנת אוטובוס, גם פה וגם בעולם הפתרון הוא צמצום השטח והעתקת התחנה מכאן וכבעלי הקרקע אנחנו הראשונים שנתמוך בכך. אנחנו מבינים שלציבור לא נעים לשהות בתחנה ובמסגרת ההסכם החדש עם משרד התחבורה אנחנו מדברים על שיפור הנראות וחוויית המשתמש".
ח"כ פנינה תמנו-שטה אמרה: "ההיקף הגדול של שטחים עזובים ונטושים זו פרצה קוראת לגנב. מתאפשרת כאן פגיעה בנשים וילדים".
עו"ד צבי שוב המייצג את ארגון בעלי החנויות: "700 בעלי חנויות מעולם לא קיבלו אותן. הזכויות הועברו ב'היתר צף' לבניית אגף חדש".
יו"ר ועדת המשנה דב חנין: "דבר כזה כמו שראינו כאן אסור לשחזר בשום מקום אחר במדינת ישראל. זו פרסומת מאוד רעה לתחבורה הציבורית. האם שר התחבורה אי פעם היה כאן?".
מיטל להבי סגנית ראש עיריית תל אביב: "המקום הזה לא ראוי לשירות שאנחנו רוצים לתת. צריך לקחת אחריות על העוול שנעשה כלפי בעלי החנויות. מי שצריך לטפל בזה זה הוועדה לתשתיות לאומיות. מי שאישר את חריגות הבנייה האדירות בתחנה זה המחוז והמדינה ולא העירייה".
נציג המשרד להגנת הסביבה אמר כי נתוני זיהום האוויר במקום "קשים וחורגים בהרבה מהתקן. יותר מאשר כל תחנה אחרת במקומות הכי מזוהמים בתל אביב".
ח"כ חנין סיכם ואמר כי "ראינו היום תמונה מאוד קשה של מציאות בלתי אפשרית. זה לא יכול להמשיך ככה. אני שומע דיבורים שמדברים על עשרות שנים. השינוי חייב להתחיל עכשיו. נציג המשרד להגנ"ס הציג זיהום אוויר קיצוני. אנשים מעדיפים לא להגיע. השכנים חולים ומתים. סוחרים סובלים כי לא מגיעים אנשים. את הזיהום הסביבתי הזה צריך להוריד ממחר בבוקר. האזור הזה הוא מפגע זיהום אוויר.
"המשרד להגנת הסביבה נתנו לכם כלים לשמור על חיים של בני אדם. תשתמשו בסמכויות כדי לשמור על חיים של בני אדם. שלא יכנסו לפה אוטובוסים מזהמים וישנים. יש כאן יותר מידי רכבים שלא צריכים להיות בו. תוציאו מהבניין מחר בבוקר אוטובוסים שלא צריכים להגיע לכאן לגג. אנחנו קוראים לעירייה ת"א לקדם חניוני לילה לאוטובוסים. יש בת"א מספיק מקומות לחניונים תפעוליים.
לגבי המבנה הענק הזה - אי אפשר להרוס אותו מחר בבוקר אבל חייבים לאפשר לאנשים לחיות אחרת ממחר בבוקר. השינוי צריך להיעשות יחד עם תושבי השכונה והסוחרים".