בלעדי לכלכליסט
דרעי פנה לכץ: קדם החלטת ממשלה מיידית לפינוי התחנה המרכזית החדשה
בעקבות חשיפת "כלכליסט" אודות המו"מ שמנהל משרד התחבורה עם נצבא להאריך השימוש בתחנה המרכזית עד 2042 פנה שר הפנים לשר התחבורה ודרש ממנו לקדם פינוי מיידי: "מדובר בפרק זמן ארוך מאוד שבו תושבי דרום תל אביב ימשיכו לסבול מהמפגע"
שר הפנים אריה דרעי פנה לפני מספר ימים אל שר התחבורה ישראל כץ בבקשה כי יפעל לקידום החלטת ממשלה לפינוי מיידי של התחנה המרכזית החדשה בתל אביב, והעתקתה לשני היעדים החלופיים שנקבעו בתוכנית המתאר החדשה של תל אביב: צומת חולון ומסוף ארלוזורוב. זאת, בעקבות חשיפת "כלכליסט" לפני חודשיים אודות משא ומתן מתקדם בין משרד התחבורה ובין בעלת התחנה נצבא, להמשך הפעלת המקום כמסוף אוטובוסים ראשי ל-24 שנים נוספות, כלומר עד 2042.
- לייבש, להתיש ולקנות: מה יוצא למימון מהשארת התחנה המרכזית
- "לשוכרים בתחנה המרכזית נמאס. חצי מהוועד לא בחיים"
- ביהמ"ש: נצבא של קובי מימון, תכננה להביא לקריסת חברת התחנה המרכזית החדשה בת"א
"במסגרת טיפולי בבעיית המסתננים התוודעתי לאחד המפגעים הקשים הקיימים בדרום תל אביב ומונעים את שיקומה. המדובר בתחנה המרכזית החדשה הממוקמת בסמוך לשכונות שפירא ונווה שאנן", כתב דרעי במכתב שהגיע לידי "כלכליסט".
"תוכנית המתאר של תל אביב שאושרה לפני יותר משנה סימנה את צומת חולון ואת תחנת ארלוזורוב כמסופי תחבורה ציבורית, במקום התחנה המרכזית החדשה. אך התרשמתי שהיעד להשלמת המעבר הוא לעוד 20-25 שנה.
"מדובר על פרק זמן ארוך מאוד שבו תושבי דרום תל אביב ימשיכו לסבול מהמפגע שנמצא בלב שכונת מגורים. לכן אני קורא לך להעלות את נושא פינוי התחנה לראש סדר העדיפויות הלאומי ולזרז את הליך התכנון והביצוע של המעבר למסופים החדשים".
עוד כתב דרעי כי "יש להביא להחלטת ממשלה לפינוי מיידי של התחנה, ובמקביל לא להאריך את החוזה עם בעלי המבנה ב-24 שנים נוספות אלא להאריכו לפרק זמן של שנים בודדות בלבד, עד לסיום התכנון והביצוע של המסופים החדשים". דרעי אף התחייב לסייע בהשגת תקציבים לשם כך בפעילות מול שר האוצר.
מכתבו של דרעי לכץ יצא בין היתר בעקבות פעילותו של סגן ראש עיריית תל אביב מטעם ש"ס, נתן אלנתן. במהלך השבועות האחרונים, מאז חשף "כלכליסט" מגעי משרד התחבורה עם נצבא, מעורב אלנתן במגעים בין עיריית תל אביב ומשרד התחבורה לגיבוש מתווה שיאפשר את פינוי התחנה, אלא שגם הוא מודה כי הדברים מתנהלים בעצלתיים.
"כל הסיפור של פינוי התחנה מתבצע כיום בקצב איטי מאד", אומר אלנתן. "צריך תקציבים לתכנן את התחנות החדשות. בקצב רגיל זה ייקח 20 שנה לפחות עד שנראה את המעבר מתרחש בפועל. צריך החלטת ממשלה שמגדירה את המהלך הזה פרויקט לאומי ושרותמת את כל הגורמים לטובת העניין. אחרת זה לא יזוז".
עו"ד צבי שוב שמשרדו מייצג 170 רוכשי חנויות בקומות התחתונות שמעולם לא קיבלו את חנויותיהם אמר בעקבות המכתב ל"כלכליסט" כי "האינטרס של בעלי החנויות שנמצאים בחזית המאבק, הוא להביא לפינוי מה שיותר מהיר של התחנה. נצבא מותקפת כיום בנושא ממספר כיוונים. ועדת התחבורה של הכנסת בראשות דב חנין דוחפת לפינוי, בית המשפט צפוי להכריע בקרוב בדרישה שלנו לקידום תכנון חדש בתחנה, וכעת גם שר הפנים מצטרף למאמץ וזה דבר מבורך".