בלעדי לכלכליסט
האם בעלי הקרקע בשדה דב יפוצו בשטח חלופי
אחרי שהאשימו את המדינה בהפרת ההסכם לפינוי שדה דב ועתרו לבית המשפט שיבטלו, בעלי הקרקע הפרטית במתחם מוכנים להגיע להסדר פשרה. המתווה: ימשכו את העתירה ובתמורה המדינה תיתן להם זכויות בקרקע סמוכה
בשבועות האחרונים מתנהל משא ומתן בין חמשת מנהלי הגוש הגדול בתל אביב, שבו ניצב בין היתר שדה דב, לבין רשות מקרקעי ישראל ומשרד האוצר. שתי הסוגיות המרכזיות הן התביעה שהגישו מנהלי הגוש בנובמבר 2017 לביטול ההסכם עם המדינה משנות ה־80 שעודכן ב־2007; ומחלוקת על זכויות בשטח של 67 דונם הגובל בשדה דב, שעליו אפשר לבנות כ־340 יחידות דיור.
בהסכם מ־2007, שאותו מבקשים לבטל מנהלי הגוש הגדול, עורכי דין המייצגים את מאות בעלי הקרקע הפרטיים במתחם, הם התחייבו לתת למדינה חצי מזכויות הבנייה שבבעלותם בתמורה לפנוי השדה וקידום פרויקטי מדינה בקרקע. על פי הערכות המדינה, שווי הזכויות שהתחייבו המנהלים להעביר עומד כיום על כ־4.5 מיליארדי שקל.
- ביהמ"ש הורה לחשוף את זהות בעלי הקרקע בשדה דב
- "דחיית פינוי שדה דב תעכב בניית 28 אלף דירות בתל אביב"
- שדה דב יממן לעיריית ת"א קרקע בתל ברוך
באוגוסט 2013 נחתם הסכם נוסף עם משרדי האוצר, השיכון, התחבורה, רמ"י ורשות שדות התעופה שבמסגרתו התחייבה המדינה על פינוי השדה האזרחי ביוני 2016. עם התקרבות מועד הפינוי, ובעקבות עתירת עיריית אילת וחברת ארקיע, נדחה המועד לאפריל 2017, כאשר הפעם קיבל מועד הפינוי תוקף של פסק דין. אבל גם הפעם גבר הלחץ מצד עיריית אילת לדחייה נוספת, ואז גם הכנסת נכנסה לתמונה. הצעת חוק שגיבשו הח"כים איציק שמולי ובצלאל סמוטריץ' להמשך הפעילות האזרחית סוף ינואר 2018 זכתה לתמיכת הקואליציה ואושרה. בעקבות זאת טענו מנהלי הגוש הגדול כי המדינה הפרה את ההסכם, ובנובמבר עתרו לבית המשפט בדרישה לבטלו.
פתרון בצפון
בחצי השנה שחלפה מאז הוגשה העתירה, החל משא ומתן בין הצדדים על פינוי שדה התעופה. בעקבות זאת הסכימו מנהלי הגוש לדחות את דרישתם לתגובת המדינה בתקווה לפתרון מחוץ לבית המשפט.
המפתח לפתרון עשוי לבוא ממתחם בשטח של 67 דונם הממוקם בצמוד לשדה דב, אשר בו זכויות לבניית 340 דירות. המתחם הוא חלק מתוכנית 3700, לבניית 12 אלף דירות מצפון לשדה דב, ונתון במחלוקת: בעוד שהמדינה טוענת כי ההסכם שבמסגרתו התחייבו המנהלים להעניק לה מחצית מזכויות הבנייה חל גם על שטח זה, טוענים המנהלים כי השטח שאותו התחייבו לפנות במסגרת ההסכם הוא בשדה בלבד. המתווה לפתרון הוא שהמנהלים ייסוגו מעתירתם לביטול ההסכם, והמדינה תוותר על תביעתה לקבל מבעלי הקרקע הפרטית 170 דירות, חצי מתוכנית 3700.
על אף האופטימיות שמגלים המנהלים בנוגע לפתרון המחלוקת חוששים המנהלים וגם גורמים ברמ”י שכפי שקרה בעבר, המדינה תיכנע ללחצים ומועד הפינוי יידחה שוב. מסיבה זו הוחלט על העברת אחת משלוש תוכניות הבנייה המרכזיות בשדה לתכנון מואץ בוותמ"ל.
חולדאי רוצה שדה תעופה
גורמים במערכת התכנון מעריכים כי בקרוב תאשר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב להפקדה את תוכנית המתאר להקמת רובע המגורים החדש בשדה, בהיקף של 16 אלף יחידות דיור. תוכנית זו מחלקת את המתחם לשלושה מתחמי משנה ועליהם יקודמו תוכניות מפורטות.
התוכנית בקבינט הדיור היא אחת מאותן שלוש תוכניות, והיא עלתה בעקבות החלטה יוצאת דופן של רמ”י לקדם תכנון מפורט עוד לפני אישור התוכנית הכוללנית, כדי לקבוע עובדות בשטח. הרצון לקדם את התכנון בוותמ"ל הוא גם כדי לעקוף את עיריית תל אביב, שכן ראש העיר רון חולדאי מעוניין בהשארת השדה במקומו, וברמ"י חוששים כי חולדאי יפעל לעכב את התכנון בוועדה המחוזית.
לדברי ד”ר מיכאל שפטלר, אחד מחמשת המנהלים, "זו אמירה ברורה כלפי כל מי שסבור שהשדה לא ייסגר בינואר 2019. אנחנו מקווים שזו לא התוכנית היחידה שתגיע לקבינט בקרוב".