$
חדשות נדל

בלעדי לכלכליסט

לא יותר מ-15 קומות: משרד הביטחון מקצץ את גובה המגדלים בגלילות

התנגדות המשרד לבנייה במתחם בגובה העולה על 45 מטר, תוביל לקיצוץ של מאות דירות בתוכנית הבנייה. בדיון שנערך בוועדה המחוזית הביעה פי גלילות חשש כי קידום המתחם המרכזי בותמ"ל יבוא על חשבון פיתוח המתחם הצפוני

אמיתי גזית 21:4923.05.17

מגבלה חדשה שהטיל משרד הביטחון על תוכנית הבנייה של מתחם גלילות עלולה לקצץ מאות מתוך 9,800 דירות המתוכננות להיבנות במתחם, או לגרום לשינוי התוכנית אותה מקדמת רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) כבר כעשור. ביום שני קיימה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב ישיבה בה הוצגה התוכנית בפעם הראשונה. חברי הוועדה, נציגים ממשרדי ממשלה שונים, העלו נושאים שיש לתקן או לברר כדי לאשר באופן סופי את התוכנית. נציגת משרד הביטחון הבהירה כי המשרד לא יסכים להוצאת היתרי בניה לבניינים שגובהם מעל 45 מטר וממוקמים לאורך רצועה בליבו של הרובע החדש.

 

 

 

ב־2004 פונה מתחם גלילות מהמיכלים לאחסון דלקים ששכנו בו, ורשות מקרקעי ישראל החלה לקדם את תוכנית הבנייה במקום. מבחינה מוניציפאלית השטח שייך ברובו לרמת השרון (כ־1,700 דונם), למעט נתח בצורת קשת בגודל של כ־220 דונם בחלקו הדרומי השייך לתל אביב.

 

תוכנית מתאר כללית שאושרה ב־2004 למתחם מאפשרת לבנות בסך הכל 12 אלף דירות, מתוכן 9,000 בחלק השייך לרמת השרון. אלא שהתוכנית שאושרה לפני 13 שנה מחייבת עוד שני שלבים תכנוניים לפני קבלת היתרי הבנייה.

 

קרבה למתחם מסווג

 

המגבלות שהטיל משרד הביטחון נובעות מהקירבה של המתחם לשדה דב ממנו ממריאות טיסות צבאיות, ומהקרבה למתקנים ביטחוניים מסווגים. מגבלות הגובה נחשבות זמניות משום שעל פי החלטת בג"ץ ולפי הסכם בין משרד הביטחון למשרד האוצר, שדה התעופה צפוי להתפנות בינואר 2019. בנוסף, גם מתקן בטחוני אחר באזור צפוי לעבור לאזור אחר בארץ.

ראש עיריית רמת השרון אבי גרובר ראש עיריית רמת השרון אבי גרובר צילום: אביב חופי

 

למרות התוכניות לפנות את שדה דוב ואת המתקן הביטחוני, התוכנית שהגישה רמ"י לקחה בחשבון את פעילות המתקנים כאילו ימשיכו לפעול. כך, בצדו המערבי של המתחם, הקרוב יחסית לשדה התעופה, מתוכננת בנייה נמוכה של בניינים בני 7-9 קומות, וככל שהבנייה מתקדמת מזרחה מתווספות לבניינים קומות נוספות - במרכז המתחם מתוכננים בניינים בני 25 קומות, ובצד המזרחי בני 40 קומות.

 

ערב הישיבה ביקשה גילי טסלר, מתכננת מחוז תל אביב ברמ"י, ממשרד הביטחון מסמך מסודר המבהיר מהם מגבלות הגובה הקבועות, כלומר כאלה שיחולו על השטח גם אחרי פינוי המתקן הביטחוני ושדה התעופה. בבוקר הישיבה קיבלה טסלר את עמדת משרד הביטחון שהוצגה אחר כך בישיבת הוועדה. לפי אותה עמדה בלב המתחם קיימת מגבלה של 45 מ' כלומר כ־15 קומות, גובה שמעבר לו משרד הביטחון אוסר לבנות. משום שמדובר במידע מסווג אי אפשר להתווכח עם ההנחיה, וגם לא למצוא לה פתרון מלבד התאמת התוכנית להנחיה.

 

בדרך לותמ"ל

 

הגבלת גובה הבניינים הוא לא הנושא היחיד שהסעיר את חברי הוועדה. במהלך הישיבה עו"ד אריאל שוב, דירקטור ומבעלי המניות בחברת פי גלילות המחזיקה 164 דונם בחלקו הצפוני של המתחם, התרעם על כך שלטענתו רמ"י שרטטה את גבולות התוכנית בצורה מאולצת כדי שתוכל לקדם את אישורי הבנייה של המתחם המרכזי בותמ"ל (ועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור). מבקשה שהגישה חברת פי גלילות בשבוע שעבר לבית המשפט עולה חשש כי הליכי תכנון ובנייה מואצים במתחם המרכזי, יבואו על חשבון האטת תהליכי הבנייה במתחם הצפוני שבו רוב הזכויות הבנייה של החברה.

 

בישיבה טען עו"ד שוב כי רמ"י הכניסה את השטח שעליו יבנה מרכז התחבורה של המתחם וחלקים מכביש איילון לגבולות המתחם המרכזי בצורה מאולצת, רק כדי ליצור מצב ש־80% משטח המתחם הוא בבעלות המדינה. מבנה כזה של בעלות, יאפשר לרמ"י לקדם את תכנון המתחם בותמ"ל בצורה מואצת. תנאי סף לקבלת תוכנית לותמ"ל הוא שלמדינה מחזיקה לפחות 80% מהבעלות על הקרקע.

 

תוכנית התחבורה של המתחם כוללת 11 פרויקטים. השלמה של כל אחד מהם מאפשרת להוציא כמות מסויימת של היתרי בניה עד למקסימום של 9,800 שהתוכנית כולה מותירה.

 

פי גלילות חוששת כי התוכנית המרכזית שתקודם בותמ"ל תאושר מהר משאר התוכניות, וכך תקבל היתרי בניה לפני כולם מיד אחרי שיושלמו חלק מהפרויקטים התחבורתיים. כתוצאה מכך, כאשר יאושרו התוכניות ל־2 המתחמים האחרים מלאי היתרי הבניה שאפשר להוציא יתרוקן, והם יאלצו להמתין להשלמת פרויקטים תחבורתיים נוספים ומורכבים יותר.

 

משרד הביטחון מסר בתגובה כי "מערכת הביטחון בשיתוף עם רמ״י תעשה בחינה פרטנית נוספת של הבינוי המתוכנן בשטח".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x