הרשויות המקומיות נגד ח"כ אמסלם: אין הצדקה ציבורית לקידום קרקעות פרטיות בבעלות אחת בוותמ"ל
פורום ה-15, מרכז השלטון המקומי ומרכז המועצות האזוריות דורשים מיו"ר ועדת הפנים למשוך את הצעת החוק שהגיש, זאת לאחר שגורמים בשלטון המקומי הביעו חשש כי הוא מונע על ידי קבלנים בעלי אינטרס כלכלי
- הותמ"ל אישרה תוכנית של רשות מקרקעי ישראל לבניית 1,600 יח"ד בקצרין
- הוותמ"ל אישרה 38 אלף יחידות דיור בשנה שעברה - עלייה של 51% לעומת השנה שקדמה לה
- בקרוב: קרקעות פרטיות וקרקעות לפינוי בינוי יעברו למסלול המהיר לאישור מתחמי בנייה לדיור
הוותמ"ל , ועדה ארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור, נוסדה ב-2014 במטרה להאיץ את הליכי התכנון על רקע משבר הדיור. לועדה יש סמכויות כמעט כמו למועצה הארצית לתכנון ובניה. פירוש הדבר הוא שיש לה סמכות לבטל תוכניות ולשנות ייעוד קרקע, למשל לאשר בנייה במקום שיועד לכביש או לפארק. בראשית הדרך החוק איפשר לקדם בוותמ"ל רק תוכניות בנייה למגורים על קרקע של המדינה, וזאת מתוך הבנה כי הן משרתות את האינטרס הציבורי, שכן הן תורמות להגדלת היצע הדיור, וממילא ההכנסות משיווק הקרקע מגיעות למדינה.
בחודשים האחרונים מקדם משרד האוצר תיקון לחוק, באופן שיאפשר לקדם בוותמ"ל גם תוכניות על קרקעות פרטיות מרובות בעלים. התכנון בקרקעות אלה נמשך שנים רבות במיוחד בגלל מחלוקות על רקע חלוקת הזכויות בין בעלי הקרקע. באוצר מקווים כי התכנון המואץ בוותמ"ל יאפשר לפתוח את הפקק. אלא שעל פי פניית השלטון המקומי אמסלם ביקש לשנות את החוק כך שגם תכנון של קרקע פרטית בבעלות של אדם או חברה אחת תוכל לעבור לוותמ"ל.
על פי המכתב השלטון המקומי היה מוכן שלא להתנגד לתיקון שמאפשר העברת קרקע מרובת בעלים לוותמ"ל משום שהיא "נועדה להתגבר על הקושי הנובע ממורכבות תכנונן מחדש וההתנגדויות הרבות המוגשות בקשר אליהן. כך ניתן היה לטעון כי קיים אינטרס ציבורי לסייע בקידומן של תכניות אלו תוך שימוש בכלי החריג הקרוי ותמ"ל - ואולם קושי זה כלל אינו מתקיים בקרקע פרטית בבעלות אחת. במקרה של קרקע פרטית בבעלות אחת, הגוף שיקדם את התכניות הוא יזם פרטי, אשר האינטרס היחיד העומד לנגד עיניו הוא זה שלו. אין כל הצדקה ציבורית לאפשר זאת".