$
חדשות טכנולוגיה

איני הנהג

"אמא, מתי המכונית תאסוף אותי מהגן?"

מימוש חזון המכונית האוטונומית יחולל מהפכה לא רק בכביש, אלא בכל תחומי החיים: הורים יוכלו לשלוח את הרכב לאסוף את הילדים מהגן בזמן שהם במשרד, נהגים יקבלו תזכורות מבוססות מיקום ועומסי התנועה יישלטו מרחוק. כך נראה עולם שבו האנושות מקבלת עוד מיליארד שעות פנויות בכל יום

הראל עילם 19:0125.10.16

ועידת מובייל 2017: לתוכנית ולהרשמה לחצו כאן

 

רכבים אוטונומיים עומדים לשנות את הדרך שבה אנו חווים את העולם ומתנהלים בו, כמעט בכל היבט: עבודה, זמן פנוי, משפחה ואיכות סביבה. "מכונית זה אולי הכלי שאנחנו הכי פחות מנצלים", אמר ל"כלכליסט" ירון מגל, סמנכ"ל בקרן ההון סיכון טרה ונצ'רס שמשקיעה בטכנולוגיות ירוקות. לדבריו, המהפכה לא תקרה במהירות עצומה, אבל את הניצנים שלה אפשר כבר לראות היום: "אם אתה מסתכל על הדור הצעיר, הוא כבר לא רואה את הרכב כסמל סטטוס כפי שהיה בעבר. התהליך התרבותי יאפשר את המהפכה הזאת".

 

לכתבות נוספות בפרויקט

הרכב האוטונומי אולי יתעכב, אבל לעצור אותו כבר אי אפשר

איך כותבים קוד אתי בשורות קוד

הערפל הרגולטורי מקשה את עליית הרכב האוטונומי לכביש

ההגה בידיים של תעשיית ההייטק

"אנו רחוקים עשרות שנים מרכבים ברמת נהיגה של בן אדם"

 

סטארט־אפים, מכוני מחקר וחברות ברחבי העולם מתחילים להבין את הפוטנציאל האדיר שטמון ברכבים שנוסעים בכוחות עצמם, שיש בהם חיבור אינטרנט קבוע, מצלמות מתקדמות ובינה מלאכותית, ופועלות בהתאם.

 

לחשוב על הרכב כשירות

 

כך, למשל, חברת התחבורה הגדולה בעולם אובר שואפת להשתמש ברכבים אוטונומיים ליצירת מפות מעודכנות ומדויקות יותר מאלו שגוגל מציעה כיום; חברת בוש הגרמנית מתכוונת להשתמש במצלמות שעל הרכבים לאיתור מקומות חנייה פנויים ברחבי הערים; ועיריית ברצלונה השיקה תוכנית פיילוט שנועדה לאפשר לרכבים אוטונומיים להתריע בצורה אוטומטית על תאונות. מהבחינה הזו ברצלונה לא לבד — גם סינגפור, סן פרנסיסקו, אוסטין, דנוור ופיטסבורג הכריזו על תוכניות לעידוד רכבים אוטונומיים שכוללות פיילוטים מקומיים ושיתופי פעולה עם יצרניות הרכב.

 

  צילומים: יובל חן, עמית שעל, אסף גלעד, צביקה טישלר, בלומברג

 

יצרניות הרכב מצדן נערכות לשינויים שיביאו איתם הרכבים האוטונומיים. ג'נרל מוטורס ופורד, למשל, הודיעו שהרכבים האוטונומיים הראשונים שהן ישיקו ישמשו בעיקר ציי רכב להשכרה לפי שעה. אלון מאסק, מייסד טסלה, מקווה כי בתוך עשור הרכבים החשמליים שלו יידעו לנהל את עצמם בזמן שאנחנו בעבודה, כך שהם יוכלו ללכת ולאסוף את הילדים מהגן או להציע את עצמם להסעות ברחבי העיר ולחזור לאסוף אותנו בזמן. "השלב הבא הוא להתחיל לחשוב על הרכב כשירות", אמרה ל"כלכליסט" הילה קולט, מנהלת חטיבת המוצר של רכבים מחוברים במעבדות SAP בישראל.

 

חברת הייעוץ מקינזי מעריכה כי רכבים אוטונומיים יפנו לאנושות כמיליארד שעות מדי יום. את השעות הפנויות אפשר יהיה לנצל לטיולים ברחבי העולם או לקניות — שני תחומים שעשויים לעבור שינוי מהותי בזכות הרכב האוטונומי.

 

הרכב האוטונומי ישנה את האופן שבו אנחנו מטיילים בעולם בזמן חופשות. דמיינו שאתם תיירים במדינה זרה ובאים לחנות עם הרכב השכור שלכם. אינכם מכירים בהכרח את הסדרי החניה ואפליקציית החניה המקומית. במסגרת הפיתוחים שעליהם שוקדים ב־SAP, הרכב האוטונומי יוכל לקחת אתכם למקום החניה שבו מותר לכם לחנות. כיצד? SAP פיתחה שוק מקוון שמחבר בין יצרניות הרכב לבתי העסק ומאפשר ליצרניות להציע לבעלי הרכב או לשוכרים כל שירות שירצו. במסגרת זו נהגי מוניות ומשאיות יאפשרו לנהגי מוניות ומשאיות לא לשלם על הדלק, כי המכונית תזוהה אוטומטית בתחנה. במסגרת שיתוף הפעולה עם סמסונג, נהגים יוכלו להיכנס לחניון ולשלם אוטומטית באמצעות סמסונג פיי. כמו כן, בתי עסק יוכלו להציע במהלך הנסיעה קופונים לנהגים שמבוססים על המיקום הנוכחי שלהם. לדברי קולט, "הרכב יציע לך את כל מה שאתה צריך, בהתאם להעדפות האישיות שלך. הוא יודע מתי אתה בדרך לעבודה, בדרך הביתה או הולך לקניות".

 

קולט מסבירה שהאפקטיביות אף תגבר כ"שנדע לחבר את כל המידע ביחד. אם הרכב שלך יכול לגשת לכרטיס האשראי שלך, הוא יכול לדעת שאתה קונה טיטולים בכל יום ראשון, ואם פעם אחת שכחת, הוא יהיה יכול להזכיר לך; ואולי הוא גם יידע על מקום יותר זול בדרך שלך הביתה, שיכול לחסוך לך זמן וכסף, ואז גם להגיד לך מה המסלול הכי טוב להגיע לשם ואיפה לחנות. אם אתה נוסע נסיעה ארוכה יותר מהרגיל, הוא יוכל להציע לך מלון זול באזור או להתריע אם אתה נכנס לכביש שבו אין תחנות דלק למרחק רב, כשהדלק שלך כמעט נגמר. מבחינת בתי העסק, זה יהיה שינוי בסדר הגודל של מהפכת האפליקציות. הם יוכלו להגיע לצרכנים בקלות".

 

מהפכת הרכבים האוטונומיים תוכל גם להפחית באופן משמעותי את הזמן שבו אנו מבלים על הכביש כשאנחנו כבר נמצאים ברכב ואף לתרום לשיפור איכות האוויר. "אם אנחנו יכולים לנהל צי של רכבים בצורה חכמה, אפשר להימנע מפקקים, להפחית עומסים, להפחית את זיהום האוויר ולחסוך לכולנו הרבה מאוד זמן על הכבישים. ככל שהערים יהיו חכמות יותר, וככל שיהיה חיבור חזק יותר ביניהן לבין הרכבים, ניתן יהיה להציע אוטומטית את המסלול האופטימלי ביותר", אומרת קולט ומוסיפה כי "אלו דברים שאנחנו נתחיל לראות בתוך שנתיים לדעתי".

 

גם מנהל חטיבת הפיתוח העסקי של פורד אירופה סקוט לוינס חושב כך. לדבריו, "רכבים אוטונומיים יהיו חכמים יותר, ויפחיתו את פקקי התנועה ואת רמות זיהום האוויר".

 

מי שיכולות לתרום גם הן באופן משמעותי להפחתת הפקקים אלו המשאיות האוטונומיות שכבר נמצאות בפיתוח ובשלבי ניסוי בימים אלו. המשאית האוטונומית שמפתחת חברת אוטו, שנרכשה לאחרונה על ידי אובר, אינה זקוקה לעצירות והיא מסוגלת לנווט בעצמה גם בשעות הלילה העמוסות פחות. והמשאית של אוטו אינה המשאית האוטונומית היחידה שנמצא בקנה. טסלה מעוניינת להתחיל לייצר משאיות כאלו בתוך עשור ודיימלר כבר החלה להפעיל צי ניסיוני. למעשה, המשאית הראשונה שלה החלה לנווט ברחבי נבדה במאי 2015.

 

זריקת מרץ לרובוטיקה

 

לפי חברת המחקר מקינזי, הרכבים האוטונומיים ישפיעו על ליבת תעשיית הרכב כולה ולא רק על החיים של משתמשיהם. להערכת החברה, בעולם של ציי רכב אוטונומיים רוב הלקוחות יעדיפו להסתמך על מוסכים רשמיים בלבד וכן יחולו שינויים בפסי הייצור: מכיוון שרכבים יהיו מעורבים בפחות תאונות דרכים, אך גם יתיישנו מהר יותר, סביר להניח שטכנולוגיית ההדפסה בתלת־ממד לצורך יצירת חלקי רכב מודפסים תקבל זריקת מרץ.

 

לפי מקינזי, חדירת הטכנולוגיה האוטונומית תקל גם על חדירת טכנולוגיות מתחום הרובוטיקה. למעשה, כבר היום יותר ויותר חברות מתעניינות ברובוטים המיועדים לבית הפרטי ובפוטנציאל הטמון ברחפנים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x