$
חדשות טכנולוגיה

פרויקט כלכליסט

הרכב האוטונומי אולי יתעכב, אבל לעצור אותו כבר אי אפשר

כל ענקית טכנולוגית ויצרן רכב שמכבדים את עצמם כבר השקיעו מיליארדי דולרים בחזון הרכב האוטונומי – המהפכה הגדולה הבאה שקורמת עור וחיישנים. אבל החסמים הרבים בדרך לכביש מלמדים שהיום שבו יהיה אפשר לשלוח את הרכב לקחת את הילד מהגן עוד רחוק. כלכליסט ממפה את השוק ואת השחקניות המובילות בו, סוקר את הבעיות ומצייר תמונה של עולם עתידני בלי רישיונות נהיגה ועם אנושות שצריכה למלא איכשהו מיליארדי שעות חופשיות נוספות. פרויקט מיוחד

נמרוד צוק, הראל עילם, עומר כביר ורפאל קאהאן 06:5525.10.16

ועידת מובייל 2017: לתוכנית ולהרשמה לחצו כאן

 

1888 היתה השנה שבה הכל השתנה: אחרי יותר מ־100 שנים שבהן מדענים וממציאים התנסו בכלי רכב ממונעים, קרל בנץ מכר לציבור את המכונית הראשונה. יעברו עוד כמה שנים טובות עד שהמכונית תהפוך למוצר צריכה נרחב הודות להנרי פורד ודגם פורד T מתוצרתו, אבל בנקודה זו היא הפכה ממשחק של מדענים למוצר מסחרי אמיתי. זה הרגע שהביא לאחת המהפכות המשמעותיות בהיסטוריה האנושית, והוביל ליצירת אקוסיסטם עצום שעיצב את פני הכלכלה המודרנית, הפך לחלק מהותי מהתרבות האנושית ואף שינה את אקלים כדור הארץ.

 

לכתבות נוספות בפרויקט

איך כותבים קוד אתי בשורות קוד

הערפל הרגולטורי מקשה את עליית הרכב האוטונומי לכביש

ההגה בידיים של תעשיית ההייטק

"אנו רחוקים עשרות שנים מרכבים ברמת נהיגה של בן אדם"

"אמא מתי המכונית תאסוף אותי מהגן?"

 

ובכל הזמן הזה המכונית עצמה לא השתנתה יותר מדי. היא נעשתה מהירה יותר, זולה יותר, נוחה יותר ופשוטה ובטוחה יותר לשימוש, אך הרעיון הבסיסי — אדם ששולט ברכב עם מנוע באמצעות הגה ודוושות או מתגים — לא השתנה במיוחד. אחרי 128 שנה מתקרב הרגע שבו הקונספט הזה הולך להיעלם: כלי הרכב האוטונומיים צפויים להדיח את הנהג ממושבו.

 

 

האנושות נמצאת שנים ספורות לפני המקבילה העדכנית של 1888, השלב שבו פיתוח הרכב האוטונומי הוא בעיקר נחלתם של חוקרים ומדענים, אך כבר נבנו כלי רכב שניסויים בהם הוכיחו שמדובר ביותר מדיון תיאורטי. כעת כבר ברור שהמהפכה תגיע עוד בימי חיינו.

 

החברות הגדולות בעולם, מיצרניות רכב מסורתיות ועד ענקיות טכנולוגיה מודרניות, משקיעות משאבים ניכרים כדי לקדם את השינוי. הן עושות זאת כי הן יודעות שמהפכת הרכב האוטונומי תזעזע את האקוסיסטם שהתפתח ב־128 השנים האחרונות, ותיצור גלי הדף בתחומי הכלכלה, הבריאות ואיכות החיים. אך לפני שהמהפכה הזאת תתממש מפתחי הרכב האוטונומי נדרשים לצבור מאות מיליונים של קילומטרים בנסיעות מבחן, להתמודד עם בעיות טכניות, לצלוח משוכות רגולטוריות ולדון לעומק בסוגיות מוסריות חדשות.

 

חלק מהחברות בתחום מתמודדות לאחרונה עם קשיים משמעותיים. אפל וגוגל גילו שקופת מזומנים גדולה וכישורים טכנולוגיים הם לא תחליף לידע וניסיון עשירים בפיתוח מכוניות. בעקבות כך הן נאלצות לעבור מכיסא הנהג לכיסא הנוסע, לצמצם את מאמציהן בתחום ולעבור מפיתוח מכוניות אוטונומיות משלהן לפיתוח תוכנה עבור מכוניות מסוג זה. טסלה עוד מתמודדות עם השלכות התאונה הקטלנית שבה נהרג נהג ברכב חצי אוטונומי מתוצרתה, תאונה שנגרמה משילוב בין תנאי ראות שפגעו בתפקוד הרכב לבין נהג לא אחראי. למרות זאת, בשבוע שעבר הכריזה החברה שמעתה כל המכוניות מתוצרתה יצוידו בחומרה הנדרשת להפעלה עתידית של רכב אוטונומי.

 

המהפכה נמצאת בצומת דרכים קריטי ונכנסת לשלב הבדיקה המשמעותי שבו הרכבים עוד לא זמינים באופן רחב לציבור, אבל מתחילים להפגין נוכחות משמעותית על הכבישים. המהלכים הנוכחיים יקבעו את הפנים שילבש שוק הרכב האוטונומי בשנים הקרובות. התנהלות חכמה תביא מהפכה מהירה, משגים ורגולציה לא חכמה יעכבו אותה. "כלכליסט" בחן את מצב השוק, מיפה את השחקנים וסקר את המכשולים בדרך להפיכת המהפכה למציאות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x