$
ועידת הנדל"ן 2015
גג עמוד ועידת הנדל"ן 2015

להתחדשות עירונית דרוש מבוגר אחראי

פוליטיקאים, יזמים ודיירים - לכולם ברור מהי חשיבותן של תוכניות כמו תמ"א 38 ופינוי בינוי. אני מציעה להתחיל בצעד פשוט ומחויב המציאות: הקמת רשות לאומית לקידום התחדשות עירונית

ענבל אור 08:3606.05.15

מילים רבות נכתבו על נחיצותה של ההתחדשות העירונית כפתרון לסיכונים של רעידות אדמה מחד ומצב ביטחוני מאידך, וכמענה טוב למצוקת הנדל"ן בישראל.

 

היתרונות של התחדשות עירונית ברורים לכל: בעלי הדירות בבניינים ישנים ורעועים זוכים לדירות גדולות יותר, בניין בטוח וחדש עם מעלית, חניות ושדרוגים נוספים, ובכך נכנסים לאוכלוסיית משפרי הדיור מבלי לעבור דירה ומבלי להוציא כספים.

 

התחדשות עירונית מספקת דירות נוספות לשוק במצב מצער שבו יש פערי ביקוש הנובעים ממצב שוק נתון.

 

בנוסף, ניתן להשתמש בהתחדשות עירונית ליצירת דיור בר־השגה על ידי בנייה של דירות קטנות במחירים נמוכים. במקביל, השכונות הוותיקות ברחבי הארץ מרוויחות מתיחת פנים ומשפחות צעירות שמרעננות את החיים בקהילות הוותיקות.

 

פינוי בינוי בתל אביב פינוי בינוי בתל אביב צילום: חן גלילי

 

המדינה תמנע אסון קטסטרופלי במקרה של רעידת אדמה או מלחמה, וזאת על רקע חיזוק הבניינים מפני רעידות אדמה ובניית ממדים למיגון דירתי שישמשו את הדיירים בעת מלחמה.

 

עם זאת, נראה שמאז ההכרזה על התוכנית לפני כעשור ועד היום, מספר הכשלים המערכתיים ומספר הקשיים על היזמים הולך ועולה. זאת למרות האיום המוחשי של רעידת אדמה על פי מומחים, ועל אף מבצע צוק איתן שהדגיש את הצורך באספקת מיגון דירתי בכל רחבי הארץ.

 

מה קורה בשטח? בשנה האחרונה, למשל, רק כ־1,300 פרויקטים בהתחדשות עירונית יצאו אל הפועל. זאת לעומת עשרות אם לא מאות אלפי פרויקטים, אשר תקועים בשלבים שונים אצל הגופים הרבים המעורבים באישורים השונים שניתנים לכל פרויקט.

 

יתר על כן, אם בשנים הראשונות לתוכנית יזמים התקשו לגייס את בעלי הדירות להסכמה לפרויקט של התחדשות עירונית, כיום אנו עדים לתופעה ההפוכה: בעלי הדירות מקבלים בברכה את היוזמה, וחלקם אף פונים בעצמם לרשויות התכנון המקומיות כדי שהן יזרזו את התהליכים.

 

כל יזם המעורב בהתחדשות עירונית יספר בתסכול על מסכת הייסורים שהוא עובר בכל המשרדים השונים ועל התקנים וההוראות המשתנים חדשות לבקרים.

 

כל אלה מציירים תמונה עגומה, ולפיה הממשלה והשרים הרלבנטיים אמנם מעוניינים לקדם התחדשות עירונית, אבל לא ממהרים להתוות מדיניות ברורה שמעניקה רוח גבית אמיתית לתוכנית. יעידו על כך שלושת התיקונים שהוצאו עד כה והתיקון הרביעי הממתין לאישורים. זאת לעומת חוסר מעורבות בולט בכל תהליכי התכנון והאישור של הפרויקטים ברמה המוניציפלית, והמדיניות המשתנה בכל עיר לגבי ההיתרים.

אנחנו עומדים בפני מינויה של ממשלה חדשה, ונראה כי לשר האוצר המיועד משה כחלון יש תוכניות מרחיקות לכת לגבי פתרון מעשי של מצוקת הנדל"ן.

 

עם זאת, לפני התוכניות הלאומיות והוועדות הבין־משרדיות שיוקמו וההמלצות שייכתבו, אני מציעה להתחיל בצעד פשוט, הגיוני ומחויב המציאות: הקמת רשות לאומית לקידום התחדשות עירונית.

 

מטרותיה של רשות כזאת יהיו להתוות מדיניות עירונית המתייחסת גם לצפיפות, לתנועה ותחבורה ולשירותים עירוניים לתושבים. לאחר שהמדיניות תיקבע, השלב הבא יהיה להנחות את הרשויות המוניציפליות לקדם את התוכניות תוך התחייבות ללוחות זמנים לדיירים וליזמים.

יתר על כן, הרשות תרכז את כל האישורים הנדרשים לפרויקטים להתחדשות עירונית בכל משרדי הממשלה השונים, ותאפשר ליזמים נקודת אישור אחת עם סטנדרטים ותקנות ברורים וללא סחבת בירוקרטית מתמשכת.

 

הקמת רשות לאומית לקידום התחדשות עירונית, שתשמש כגוף־על לנושא, תאפשר לערים לגבש מדיניות עירונית מתאימה ולאשר פרויקטים בהליך מהיר. אך חשוב מכל - היא תאפשר לבעלי הבתים, כמו גם לדיירים הפוטנציאליים, ליהנות מבית בטוח ומוגן בטווח נראה לעין.

 

הכותבת היא מנכ"לית אור סיטי נדל"ן ותשתתף בוועידת "כלכליסט" לנדל"ן ותשתיות שמתקיימת היום בתל אביב.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x