עלייה קלה במדד אמון הצרכנים בינואר
לפי הלמ"ס, מפרסום הלמ"ס עולה כי המדד עלה בינואר למינוס 15%; באפריל, עם החלת הסגר הראשון, המדד כבר הגיע למינוס 31%
אמון הצרכנים בכלכלה הישראלית ממשיך להשתקם, לאחר שבחודש ינואר עמד מדד אמון הצרכנים על 15%- לעומת 16%- בדצמבר. כך על פי פרסום של הלמ"ס הבוקר. העלייה באמון הצרכנים מצביעה על מגמת שיפור בציפיות הציבור, ומגיעה על רקע התקדמות מבצע החיסונים "לתת כתף" ופתיחת האפשרות לחיסון לכל קבוצות הגיל, ולמרות נתוני התחלואה הגבוהים עדיין.
- מדד אמון הצרכנים ל-2020: הישראלים פסימיים עוד יותר
- אופטימים, לא אובייקטיבים: חוץ מהחיסונים הכל קורס
- על רקע התקדמות מבצע החיסונים: שיפור במדד אמון הצרכנים בדצמבר
מדד אמון הצרכנים נע בטווח שבין מינוס 100 לבין פלוס 100. ככל שערך המדד קרוב יותר לרף העליון, כך הוא מעיד על אופטימיות גדולה יותר בקרב הפרטים, וככל שערך המדד קרוב יותר לרף התחתון, כך הוא מעיד על פסימיות רבה יותר. מדד שקרוב לאפס מצביע על היעדר ציפיות לשינוי במצב הקיים.
המדד מורכב מממוצע של ארבעה מאזנים: השינוי שחל במצב הכלכלי של משק הבית ב-12 החודשים האחרונים; השינוי הצפוי במצב הכלכלי של משק הבית ב-12 החודשים הבאים; השינוי הצפוי במצב הכלכלי בישראל ב-12 החודשים הבאים; והכוונות לרכישות גדולות, כגון רהיטים ומוצרי חשמל, ב-12 החודשים הבאים בהשוואה ל-12 החודשים האחרונים.
בערכי ארבעת המאזנים המרכיבים את המדד לא חל שינוי של ממש. המאזן המתייחס לשינוי שחל במצב הכלכלי של משק הבית בשנה האחרונה עומד על 24%- לעומת 26%- בדצמבר; המאזן המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי של משק הבית בשנה הקרובה עומד על ערך חיובי של 4% לעומת 3% בדצמבר; המאזן המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי במדינה בשנה הקרובה עומד על 13%-, בדומה לדצמבר; המאזן המתייחס לכוונות של הפרטים לרכישות גדולות בשנה הקרובה בהשוואה לשנה האחרונה עומד על 26%- לעומת 28%- בדצמבר.
מאז תחילת המשבר בישראל, במהלך חודש מרץ, נרשמה ירידה בערך מדד אמון הצרכנים ובמאזנים המרכיבים אותו. כך, עם החלת ההגבלות על האוכלוסייה ועל פעילות המשק במרץ, ירד המדד מערך של 6%- בפברואר ל-22%-, ובחודש אפריל, עם החלת הסגר הכללי הראשון, ירד המדד ל-31%-. בחודשים מאי-אוגוסט ניכר שיפור בערך המדד, אולם הסגר השני במהלך תקופת חגי תשרי הוביל לירידה נוספת לכדי 28%-.