$
בארץ

מדד אמון הצרכנים ל-2020: הישראלים פסימיים עוד יותר

שנת הקורונה והמשבר הכלכלי הורידו את מדד אמון הצרכנים הממצוע למינוס 21% לעומת מינוס 6% ב-2019; בקרב האוכלוסייה היהודית ירד הממוצע השנתי למינוס 19% ובקרב הערבים ירד למינוס 28%; לגבי הצפי לשינו במצב הכלכלי בשנה הנוכחית מדובר במינוס 30%

דורון רויטמן 13:0031.01.21

הממוצע השנתי של מדד אמון הצרכנים ב-2020 ירד ל-21%-,  לעומת 6%- ב-2019 ו-5%- ב-2018.  כך על פי נתוני הלמ"ס שמתפרסמים היום (א').

 

 

 

ההחמרה בממוצע השנתי של המדד, בהשוואה לשנים 2019-2018, משקפת את הזיקה ההדוקה בין מערכת הציפיות של הציבור לבין אירועי שנת הקורונה, ולפיכך גברה תחושת הפסימיות בקרב הציבור הישראלל לגבי המצב הכלכלי. מכלול אירועי השנה החולפת ומצביעה על כך שציפיות הציבור בנוגע למצב הכלכלי של משק הבית ושל המדינה פסימיות יותר.

 

בישראל התגלה מקרה ראשון של חולה קורונה בסוף פברואר 2020, זמן קצר לפני שארגון הבריאות העולמי הכריז על הקורונה כמגפה עולמית (ב-11 למרץ 2020). מגבלות הקורונה יצרו משבר כלכלי עמוק עם מאות אלפי מובטלים ועסקים סגורים.

 

על הרקע הזה, החל מחודש מרץ 2020, ניכרת ירידה בערך מדד אמון הצרכנים ובמאזנים המרכיבים אותו, כמו גם תנודתיות בערכיהם במהלך השנה בעקבות החלת ההגבלות וההקלות על המשק ועל האוכלוסייה בהתאם למצב התחלואה.

 

מדד אמון הצרכנים תחום בטווח שבין מינוס 100 לבין פלוס 100. ככל שערך המדד קרוב יותר לגבול העליון, כך הוא מעיד על אופטימיות גדולה יותר בקרב הפרטים, וככל שערך המדד קרוב יותר לגבול התחתון, כך הוא מעיד על פסימיות רבה יותר. מדד קרוב לאפס מצביע על היעדר ציפיות לשינוי במצב הקיים.

 

המדד מורכב מממוצע של ארבעה מאזנים: השינוי שחל במצב הכלכלי של משק הבית ב-12 החודשים האחרונים, השינוי הצפוי במצב הכלכלי של משק הבית ב-12 החודשים הבאים, השינוי הצפוי במצב הכלכלי בישראל ב-12 החודשים הבאים וכוונות לרכישות גדולות, כגון רהיטים ומוצרי חשמל, ב-12 החודשים הבאים בהשוואה ל-12 החודשים האחרונים.

 

 צילום: SHUTTERSTOCK

 

בשנת 2020 חלה החמרה בממוצע השנתי של כל אחד מארבעת המאזנים המרכיבים את המדד: הממוצע השנתי של המאזן המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי במדינה בשנה הקרובה ירד ל-30%-, לאחר שב-2019 כבר ירד ל14%- מממוצע שנתי של 7%- ב-2018; הממוצע השנתי של המאזן המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי של משק הבית בשנה הקרובה ירד ל-4%-, לאחר שעמד על ערך חיובי בשנים 2019-2018 (5% ו-7% בהתאמה), והצביע על אופטימיות זהירה; הממוצע השנתי של המאזן המתייחס לשינוי שחל במצב הכלכלי של משק הבית בשנה האחרונה ירד ל-19%-, מ-6%- ב-2019 ו-8%- ב-2018; הממוצע השנתי של המאזן המתייחס לכוונות של הפרטים לרכישות גדולות בשנה הקרובה בהשוואה לשנה האחרונה ירד ל-30%-, לאחר שבשנים 2019-2018 היו ערכיו דומים ועמדו על 10%- ו-11%-, בהתאמה.

 

 

חנות להשכרה בת"א בקורונה חנות להשכרה בת"א בקורונה צילום: דוד הכהן

 

החמרה בין הממוצע השנתי של מדד אמון הצרכנים בשנת 2020 חלה בקרב כל קבוצות האוכלוסייה שנבחנו: בקרב האוכלוסייה היהודית ירד הממוצע השנתי ל-19%-, לאחר שב-2019 ירד ל-5%- מממוצע שנתי של 2%- ב-2018; בקרב הערבים ירד הממוצע השנתי ל-28%-, לאחר שיפור שחל בערכו ב-2019 (13%-) לעומת 2018 (18%-); בקרב המועסקים ירד הממוצע השנתי ל-19%- מערך של 3%- בשנים 2018 ו-2019; בקרב אלה שאינם מועסקים ירד הממוצע השנתי ל-23%-, לאחר שב-2019 כבר ירד ל-12%- מ-9%- ב-2018. בקרב חסרי תעודת בגרות ירד הממוצע השנתי ל-22%- מערך של 9%- ב-2019; בקרב בעלי תעודת בגרות או תעודה על-תיכונית ירד הממוצע השנתי ל-20%-, לאחר שב-2019 עמד על 6%- וב-2018 על 4%-; בקרב בעלי תעודה אקדמית ירד ערך המדד ל-19%- מערך של 4%- ב-2019.

 

ישראל ממוקמת במקום ה-19 מבין 24 מדינות ה-OECD בשיעור הירידה באמון הצרכנים בשנת 2020. רק בשתי מדינות ב-OECD: דנמרק ושבדיה הירידה בערך המדד הייתה נמוכה יותר ביחס לשנים קודמות. בדנמרק, שממוקמת במקום הראשון ברשימה, אמון הצרכנים עדיין אופטימי לאחר שהיא המדינה היחידה שמדד אמון הצרכנים בה נשאר חיובי.

x