נפגעתם ממשבר הקורונה? ייתכן שדירוג האשראי שלכם לא יושפע
בנק ישראל הודיע כי מאגר נתוני האשראי יסמן נתונים שליליים של הציבור שנובעים ממשבר הקורונה על מנת שמשקלם בדירוג הכללי של הלקוח יהיה פרופורציונאלי
בנק ישראל מנסה להפחית את השפעת משבר הקורונה על דירוג האשראי של הציבור, והודיע היום (ד') כי מאגר נתוני האשראי יסמן בסימון מיוחד נתונים שליליים שיקבל על הציבור ושנובעים ממשבר הקורונה. סימון המידע יסייע ללשכות האשראי ולנותני האשראי להבחין בין מידע שלילי הנוצר בתקופת משבר הקורונה לבין מידע שלילי שנוצר לפני כן, ולשקול האם ניתן לתת משקל שונה למידע בהתאם לתקופה בה נוצר.
- הלמ"ס: הרכישות בכרטיסי אשראי צנחו באפריל ב-26% לעומת אשתקד
- ענת גואטה: "בישראל לא התפתח סטנדרט של דירוג אשראי כפול, זה כשל שוק"
- בנק ישראל: בחלק מהענפים הוצאות הציבור בכרטיסי אשראי חזרו לרמה שלפני המשבר
בנוסף, הורה הממונה לשכות האשראי לבחון את השפעות המשבר על דירוג האשראי של הלקוחות ובמסגרת זו להתייחס למשקל הראוי של פעולות שליליות שנעשו בתקופת המשבר. בבנק ישראל מציינים כי החלטה זו נעשתה בהתאם לסטנדרטים שפרסם בנושא הבנק העולמי.
במהלך משבר הקורונה נקלעו עסקים קטנים ומשקי בית למצוקת נזילות, מה שהביא לגל של ביטולי צ'קים, הקפאת הלוואות ואי עמידה בתשלומים. בעת שגרה התנהלות שכזו אמורה לגרום לירידה בדירוג האשראי של הלקוחות, המופיע במאגר נתוני האשראי של בנק ישראל. הפחתת הדירוג מסמנת את הלקוח כבעל רמת סיכון גבוה, מה שעלול להביא לעלייה בריבית בהלוואות שיוצעו לו, ולעתים אף לסירוב להעניק לו אשראי חדש. בכדי להימנע ממגמה שכזו, מבקשים בבנק ישראל מלשכות הדירוג להתחשב בנתונים שליליים שהתבצעו בעת המשבר, שהיה חריג בעוצמתו ופגע במוסר התשלומים גם של לקוחות טובים.
צורי תמם, הממונה על שיתוף נתוני אשראי בבנק ישראל מסר: "משבר הקורונה מעלה את רמת הסיכון של לקוחות רבים. ההתאמות שערכנו מאפשרות למערכת נתוני אשראי לשקף בצורה נכונה את רמת הסיכון של הלקוח, על מנת שלקוחות יוכלו להמשיך להסתמך על שוק האשראי כדי להתגבר על תקופה קשה זו".