פרסום במנועי חיפוש - גם עסקים קטנים יכולים
פרסום במנועי חיפוש נחשב לאחד מאמצעי הפרסום הזולים והיעילים ביותר ולכן הוא מתאים במיוחד לעסק הקטן והבינוני. כאשר הגולש מחפש שירות או מוצר בגוגל או באתרי חיפוש אחרים, הוא מקבל בין התוצאות גם את העסק שלך. התנאי היחיד - אתה צריך שיהיה לך אתר או עמוד אינטרנט
פרסום במנועי חיפוש שייך למשפחה רחבה יותר הנקראת פרסום טקסטואלי וקונטקסטואלי (אבשלום קור – סליחה על האנגלית). על המשפחה הרחבה – ארחיב בהזדמנות אחרת.
ברשותכם, אתחיל את המאמר מבלי להסביר מהם מנועי חיפוש. הסיבה לכך הינה כי הקורא שאינו יודע מהם מנועי החיפוש לא יקרא מאמר זה.
כפי שעולה מסקר TIM האחרון (ראו טבלה למטה) - עיקר שימושיהם של הגולשים הישראלים הם חיפוש במנועי חיפוש ושימוש באי מייל. זאת ועוד, בהתבוננות בעשרת האתרים המובילים ברשת אנו מוצאים את גוגל במקום הראשון, וואלה במקום השני ו-ynet במקום השלישי. בעוד וואלה, מספקת פורטל חדשות בנוסף לשירותי מייל (וואלה מספקת אף היא שירותי פרסום במנוע החיפוש שלה ואף בתיבת המייל) ו-ynet הוא אתר חדשותי בעיקרו (ynet מספק אף הוא פרסום קונטקסטואלי – אולם בשירות זה אדון בכתבה נוספת), גוגל מספקת אך ורק שירותי חיפוש ואי מייל (יש לגוגל מספר שירותים נוספים שאינם מעניין כתבה זו).
המסקנה מן הנתונים האלה היא שבעל עסק המעוניין להיפגש עם מרבית הגולשים כדאי לו לנסות לפגוש אותם באתרים אלה.
על פי הערכות, לפחות 80% מהגולשים באינטרנט המעוניינים לצרוך שירות או מוצר יחפשו אותו בגוגל. חלק מהם יחפשו בוואלה, באינדקסים ובמקומות אחרים (מיקומם הגבוה של האתרים זאפ ויד שתיים ומיקומה של דפי זהב במקומות הגלישה מהעבודה מרמזים היכן מחפשים הגולשים הישראלים שירות או מוצר). ואם הזכרתי אינדקסים, משמעותם של נתונים נחרצים אלה היא שניתן היום לאמץ את הסלוגן ששימש בעבר את דפי זהב "אם אתה לא שם, אתה לא קיים".
אינני בא לומר כי פרסום במנועי חיפוש הוא הדרך היחידה לפרסם עסקים קטנים ברשת, אולם הוא ללא ספק אחד המרכזיים בהם.
מהו הפרסום במנועי חיפוש
בעולם השיווק ישנה הבחנה בין שני סוגי שיווק. שיווק בדחיפה (PUSH) ושיווק במשיכה (PULL). במשל לעולם האינטרנט – הבאנר הפרסומי הוא שיווק בדחיפה. הגולש גולש באתר מסויים ולעיניו נחשף הבאנר. לדוגמא, אדם גולש באתר ספורט על מנת להתעדכן בתוצאות משחקי הספורט ונחשף לעינו באנר פרסומי של חברת השקעות המתמחה בהשקעות במטבעות זרים.
הנחת היסוד של חברת ההשקעות (הנחה סבירה) היא שקהל הגולשים המתעניינים בספורט מתעניינים גם בהשקעות וכספים. יחד עם זאת, הבאנר הזה לא רלוונטי לכל הנערים המחפשים את תוצאות הספורט או לכל אותו קהל שאין לו כסף להשקיע.
לעומת הבאנר הפרסומי, הפרסום במנועי חיפוש הוא שיווק במשיכה (pull). הגולש מחפש את המילים "השקעה במט"ח". ואז תתגלה לעינו התמונה הבאה.
שלושת המודעות המופיעות תחת הרקע הצהוב וכן המודעות המופיעות בצד שמאל הינן מודעות פרסום טקסטואלי. הכינוי שלהן הוא קישורים ממומנים (Adwords בגוגל ו-Advantage בוואלה). גם וואלה וגם גוגל, מאפשרים לפרסום זה זרוע נוספת והיא הופעה באתרים רלוונטיים, אולם אז זהו בדיוק פרסום בדחיפה.
במקרה זה הלקוח הפוטנציאלי כבר מתעניין בהשקעה במטבע חוץ. איננו יודעים האם הוא מתעניין ללמוד על התחום או לבצע השקעה ממש – אולם ההסתברות הינה כי ניתן יהיה ביתר קלות להשיג לקוח זה.
הפרסום במנועי חיפוש מורכב משני אלמנטים עיקריים: מודעת המילים ודף הנחיתה. בתמונה המופיעה מעלה – אנו רואים שמודעת המילים מורכבת מכותרת, מתחתיה טקסט נוסף ולבסוף כתובת האתר. על מנת להיות מסוגל לפרסם במנועי חיפוש הלקוח חייב שתהיה לו נוכחות באינטרנט. נוכחות זו אינה חייבת להיות בדמות אתר אינטרנט כדבעי (אם כי מומלץ שבשנת 2008 לכל עסק יהיה אתר אינטרנט) אלא יכולה להיות דף אינטרנט אחד המכיל מסר שיווקי ופרטי יצירת קשר (זהו דף הנחיתה).
הפרסום במנועי חיפוש הינו פשוט מאוד וניתן לבצעו באופן עצמאי. יחד עם זאת, על מנת לעשות זאת בצורה אפקטיבית נדרש ידע מקצועי רחב ועל כך בכתבה הבאה.
אמון אגסי הינו שותף ומנכ"ל חברת WishBone , סטודיו בוטיק לעיצוב, אינטרנט, אנימציה ותוכן