למרות הביצועים, קדחת הספאק מתדלקת את השווי של דלק רכב
דלק רכב אמנם דיווחה על ירידה של 6.8% בהכנסות ב־2020, אך השקעות החברה ובעל השליטה גיל אגמון באינוויז וב־REE, חיזקו את אמון המשקיעים בהשקעות עתידיות של החברה בתחום האוטוטק. שווי השוק שלה זינק ב־1.6 מיליארד שקל מתחילת 2021
קדחת ההנפקות באמצעות ה־SPAC ממשיכה לייצר גלי הדף חיוביים לשווי השוק של חברות ציבוריות במעגל השני. אחת מהן היא דלק רכב, שחצתה בשבוע שעבר את רף שווי השוק של 4 מיליארד שקל.
- אינוויז כבר הוסיפה 200 מיליון שקל לשווי של דלק רכב
- הכנסות דלק רכב קפצו, ודיבידנד של 42 מיליון שקל בדרך לאגמון
- מגנה הקנדית תייצר רכב חשמלי על בסיס הטכנולוגיה של REE הישראלית
דלק רכב נהנתה מרוח גבית מהמשקיעים, לאחר שתי השקעות מוצלחות שביצעה בעבר בסטארט־אפים בתחום הטכנולוגיות לרכב ‑ אינוויז, בה משוקעת החברה; ו־REE, בה מושקע במנכ"ל ובעל השליטה בדלק רכב, גיל אגמון. שני הסטארט־אפים הונפקו באמצעות מיזוג עם ספאק בוול סטריט.
קנייה חזקה | קנייה | המתן | מכירה | מכירה חזקה |
נראה כי למרות שהביצועים העסקיים של דלק רכב בסיכום שנת 2020 הראו על דשדוש ואף ירידה בשיעור דו־ספרתי בשורת הרווח הנקי, ההשקעות המוצלחות בתחום הטכנולוגיה דירבנו את המשקיעים, ששלחו את מניות החברה לעליות. מניית דלק רכב השלימה עלייה של 11% מתחילת אפריל, 59% מתחילת השנה ו־205% ב־12 החודשים האחרונים.
העלייה החדה בשווי השוק של החברה, שבעברה היתה בעיקר יבואנית רכבי מאזדה ופורד לישראל, וכיום מושקעת גם במיזמי הטכנולוגיה השונים, נובעת גם מקדחת הספאקים, שרק הולכת ומתעצמת. אם בכל 2020 בוצעו 248 גיוסים כאלה ב־83.4 מיליארד דולר, הרי שמתחילת 2021 כבר נעשו 308 עסקאות ספאק בוול סטריט ב־100 מיליארד דולר.
אינוויז עוסקת בפיתוח חיישנים לשוק הרכב האוטונומי. מנכ"ל החברה ואחד ממייסדיה, עומר כילף, אמר ל"כלכליסט" כי הליך המיזוג עם הספאק היה יקר ועלה בין 2 ל־3 מיליון דולר, אבל בסופו של דבר נתן לחברה אורך נשימה. אינוויז גייסה באמצעותו 371 מיליון דולר, לאחר שמוזגה לספאק קולקטיב גרות', לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר. המיזוג הושלם ובוצע בתחילת אפריל השנה.
לאחר הדיווחים על המיזוג המתוכנן של אינוויז, בדצמבר האחרון, דיווחה דלק רכב כי החזיקה ב־4.58% מהון המניות של אינוויז (טרם הגיוס בוול סטריט). זאת, לאחר שהשתתפה במספר סבבי גיוס. שווי ההחזקה בספרים לפני הגיוס עמד על 55 מיליון שקל בלבד. נתח זה מגלם שווי של כ־210 מיליון שקל לפי שווי הגיוס. התוצאה לא איחרה להגיע והמשקיעים העלו את שווי השוק של דלק רכב בבורסת ת"א ב־1.6 מיליארד שקל מתחילת 2021.
השקעה מוצלחת נוספת של בעל השליטה בדלק רכב, גיל אגמון, היא בחברת REE Automotive, שפיתחה פלטפורמת רכבים חדשנית שמשנה באופן יסודי את בנייתם, בהליך של מיזוג לתוך ספאק בשם 10X Capital. מדובר במיזוג שאמור להזרים ל־REE חצי מיליארד דולר, והוא נעשה לפי שווי של 3.6 מיליארד דולר לחברה לפני הכסף.
הרווח הנקי ירד ב־11.4%
עד כמה הספאקים מפצים על ביצועים עסקיים פושרים? בסיכום 2020 ההכנסות של דלק רכב הסתכמו ב־3.3 מיליארד שקל, ירידה של 6.8% ביחס ל־2019. הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות הסתכם ב־311 מיליון שקל, ירידה של 11.4% בהשוואה ל־2019. ועדיין, מניית החברה זינקה בעשרות אחוזים מתחילת השנה, על רקע ההשקעות המוצלחות.