בלעדי לכלכליסט
סוכרייה משדרות בשווי 700 מיליון שקל מפלסת את דרכה לאחוזת בית
טופ־גאם, יצרנית סוכריות הגומי ותוספי התזונה, נערכת להנפקה במאי. תמורת הגיוס המתוכנן - 200 מיליון שקל - מיועדת בין היתר להמשך פיתוח תוספי תזונה. קרן AP, מורי ארקין ודיסקונט קפיטל רכשו בספטמבר 33% מהחברה לפי שווי של 210 מיליון שקל
טופ-גאם (TopGum) היה בעשור הקודם וזה שלפניו מותג סוכריות הגומי הישראלי הגדול והבולט מכולם. עם השנים החברה התפתחה לכיוונים נוספים ומכוונת לשוק תוספי התזונה עם מוצר ייחודי.
לכלכליסט נודע כי החברה משדרות נערכת להנפקה במאי הקרוב לפי שווי של 700 מיליון שקל לפחות. ההנפקה צפויה להתבצע בבורסה בתל אביב בגיוס של 200 מיליון שקל שנחוץ לחברה להמשך פיתוח מוצרי תוספי התזונה, הקמת מפעל בארה"ב והרחבת המפעל בשדרות.
- חברת הנדל"ן ארגו תנפיק לפי שווי של מיליארד שקל
- ולאג"ח לא נשאר: שיעור הגיוסים במניות בבורסה בשיא של 20 שנה
- תמציות הטעם של קרן חזון בדרך להנפקה ב־800 מיליון שקל
טופ־גאם, שהוקמה ב־2004, נמצאת בשליטת המייסד חי חיון ושותפו רועי לוסטרניק. קרן AP פרטנרס שהקים שמואל וולודינגר, שותף לשעבר בפימי, השקיעה בספטמבר האחרון יחד עם שניים ממשקיעי הקרן, מורי ארקין ודיסקונט קפיטל, 20 מיליון דולר בחברה תמורת 33% ממניותיה, לפי שווי של 210 מיליון שקל, כך שאם ההנפקה תצליח הרי שההשקעה יותר מתשלש את עצמה בתוך שנה.
סוכריות גומי כשרות
טופ־גאם מנוהלת בידי עמיחי בר ניר והיו"ר שלה הוא חגי שטדלר, מהשותפים בקרן AP. טופ־גאם הוקמה לפני 17 שנים בידי חיון ולוסטרניק, בנו של דב לוסטרניק, מבכירי ענף הכדוריד בישראל שהלך לעולמו בינואר.
לוסטרניק היה בעבר מבעלי השליטה בחברת הנדל"ן אינטרקולוני, שהגיעה להסדר בשל חוב של 11 מיליון שקל, ומכר את מניותיו רגע לפני ההסדר לוורדה בורשטיין. חי חיון שימש כמנכ"ל החברה עד 2019.
חיון היה זה שהביא את היוזמה לייצור סוכריות גומי כשרות, לאחר שעד אז יובאו הסוכריות מחו"ל והתבססו על ג'לטין שיוצר מעצמות חזירים. הסוכריות הפכו להיט והחברה הגיעה למחזור מכירות של עשרות מיליוני שקלים בשנה. המותגים שאותם מכרה היו גומילי, תנת'ה וליקריץ, שוקולדים ומרשמלו.
בשנת 2016 החליטה טופ־גאם לנסות להתרחב ולבדוק תחום חדש דרך הידע שלה בתחום הגומי. החברה החליטה לפתח בהשקעה של מיליוני דולרים קו מוצרים לשוק תוספי התזונה. ההשקעה הופנתה לשדרוג התשתיות וקווי הייצור והאריזה במפעל בשדרות, כדי שיתאימו לסטנדרטים העולמיים המחמירים של תעשיית תוספי התזונה. ניסיון החברה בייצור ממתקים אפשר לה לייצר תוספי תזונה בצורת סוכריות גומי, ולשלב בין התכונות הבריאותיות של תוסף התזונה לחוויית הטעם של סוכריות הגומי. אבל טופ־גאם לא היתה מיוחדת בתעשייה של סוכריות הגומי משולבות תוספי תזונה, שוק שמגלגל 5 מיליארד דולר בשנה וצומח מדי שנה ב־12%. שוק תוספי המזון נאמד ב־50 מיליארד דולר אולם כמות היצרנים של סוכריות גומי כתוספי תזונה מצומצמת.
הייחוד של טופ־גאם החל לפני כחצי שנה, כשהחברה החלה לשווק את אותן סוכריות גומי עם תוספי תזונה, אולם במתווה של מוצר בריא ללא סוכר וללא צבעי מאכל, על בסיס תמציות טבעיות בלבד וסיבים תזונתיים וללא חומרי לוואי כמו סוכר, צבעי מאכל וחומרי טעם. המוצר נמכר באמצעות שת"פים שעליהם חתמה טופ־גאם עם חברות מובילות בעולם בתחום התוספים, במתכונת שבה החברות מספקות את התוספים, ויטמינים, אבץ ומגנזיום, ואילו טופ־גאם מייצרת את סוכריות הגומי עם תוספי התזונה. בצורה כזו הצריכה קלה יותר, בעיקר לילדים שנרתעים מטבליות קפסולות או מתכונת אחרת של כמוסות.
תוספי תזונה ופארמה
קו המוצרים הבריא החל להימכר בעולם בשנת 2020 למותגים בינלאומיים מובילים של חברות תוספי תזונה ופארמה, בעלות מותגי פרמיום, תחת המותג Gummiceutical, ונחשב כמוצר מתחרה לשוק שברובו המוחלט מבוסס על סוכר, לאור יתרונותיו הבריאותיים והפרוביוטיים המובהקים, והסנטימנט השלילי כלפי מוצרים עם רמת סוכר גבוהה. ערב השקת המוצרים נכנסה AP פרטנרס לחברה בעיתוי מושלם מבחינתן הקרן רכשה 33% מטופ־גאם תמורת כ־20 מיליון דולר, כאמור, ולפי שווי כ־60 מיליון דולר אחרי הכסף. הקרן עצמה השקיעה 12 מיליון דולר ואילו מורי ארקין, איש הביומד ומייסד חברת התרופות אגיס השקיע 4 מיליון דולר. סכום דומה השקיעה דיסקונט קפיטל המנוהלת על ידי הילה חימי. דיסקונט וארקין מחזיקים ב־7% מהמניות כל אחד והקרן ב־19%.
שוק של 5.5 מיליארד דולר
שוק תוספי התזונה העולמי מוערך בכ־50 מיליארד דולר. בשנת 2020 צמח השוק באופן מואץ על רקע מגפת הקורונה, ובכך המשיך להציג צמיחה רב־שנתית לאור מגמה הולכת ומתרחבת של אימוץ אורח חיים בריא. גודל השוק של תוספי תזונה בצורת סוכריות גומי מוערך ב־5.5 מיליארד דולר והוא צומח בממוצע ב־12% בשנה. למרות הגידול המואץ בצריכה, כמות היצרנים של סוכריות גומי כתוספי תזונה מצומצמת וההיצע העולמי מוגבל כרגע.
הכנסות טופ־גאם מוערכות ב־120 מיליון שקל בשנה, מחציתן מתחום סוכריות הגומי המסורתי ומחציתן מתוספי התזונה ללא סוכר. החברה רווחית ומחצית ממכירותיה הן בחו"ל. 100 העובדים בחברה הם ברובם בשדרות אבל לאחרונה החלה להקים סניפים באירופה וארה"ב, שם היא מתכננת להקים מפעל חדש.