האתגר של תשובה: עלייה חדה בדירוג החוב בתוך חודשיים
אף שקבוצת דלק רשמה רווח שיא של 1.1 מיליארד שקל ברבעון הרביעי של 2020, המניה שלה צנחה אתמול ב־8% • זאת בשל החשש כי לא תצליח להעלות את דירוג האג"ח כפי שהתחייבה בהסדר מול המחזיקים • במקרה כזה, המו"מ לשינוי הקובננטים בהסדר נראה קרוב
שעון החוב שב לתקתק: אתמול, בשעה 11:43, פרסמה קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה את הדו"חות הכספיים שלה ל־2020, שהיתה אחת השנים המתאגרות בתולדותיה, אם לא המאתגרת שבהן.
- עידן וולס: "השנה הזו היתה רכבת הרים, אבל אני לא כאן במסיבת סיום קורונה"
- החברה המרכזית מטרפדת את מכירת המניות של יצחק תשובה בקשת 12
- דלק קידוחים: הרווח הנקי ברבעון הרביעי הוכפל ל-142 מיליון דולר
רגעים ספורים לאחר מכן, מניית החברה נצבעה באדום בוהק, והגיעה לצניחה של יותר מ־13%. את סוף יום המסחר סיימה מניית החברה בירידה של 8%, שהחזירה את שווי קבוצת דלק אל מתחת לרף של 3 מיליארד שקל — רף שאותו חצתה שוב רק לאחרונה, בחסות התאוששות מחיר הנפט שדחף את מנייתה לעליות של כ־80% מתחילת השנה ועד לאתמול בבוקר.
על פניו, במבט ראשון, הירידה החריפה עוררה תמיהה, שכן את הרבעון הרביעי של 2020 סיימה קבוצת דלק ברווח נקי המיוחס לבעלי המניות של כמעט 1.1 מיליארד שקל — הגבוה בתולדותיה, ואחד מהרבעונים החזקים בשורה התחתונה של חברה ישראלית כלשהי — זאת לאחר שברבעון המקביל היא הפסידה יותר מ־300 מיליון שקל, ובשלושת הרבעונים שבאו אחריו ההפסדים רק נערמו והעמיקו. גם יתר הפרמטרים הפיננסיים הציגו שיפור משמעותי ברבעון האחרון של 2020.
אלא שהרבעון הזה לא הצליח לכפר על אלו שקדמו לו, ואת 2020 סיימה קבוצת דלק בהפסד של 1.87 מיליארד שקל. מה גם שלרווח האדיר ברבעון תרם גם רווח חשבונאי, שאין תזרים מפעילות בצידו, רווח שמקורו בביטול של חלק ממחיקת הענק שביצעה קבוצת דלק על איתקה במהלך 2020. מדובר על השבה של 452 מיליון דולר לפני מס ושל 271 מיליון דולר אחרי מס, שירדו ישר לשורת הרווח הנקי.
בנוסף, הערת עסק חי, שמעמידה ספקות בדבר יכולתה להמשיך ולעמוד בשירות החוב שלה, ממשיכה להתנוסס בדו"חות דלק מאז סוף 2019. לכך יש להוסיף שהיום הוא יום מימוש אופציות של 60 מיליון שקל שהנפיקה החברה במסגרת גיוסי הון של חצי מיליארד שקל, שעליהם התחייבה בפני מחזיקי האג"ח. האופציות שהונפקו, ניתנות למימוש במחיר נמוך משמעותית ממחיר המניה ערב פרסום הדו"חות, ומימושן דחף גם הוא את מחיר המניה של קבוצת דלק כלפי מטה.
הדרך ליציאה מהערת עסק חי עדיין ארוכה
רואי החשבון של הקבוצה ציינו את העובדה שלחברה גירעון בהון החוזר וכי שווי נכסיה עדיין ירד ב־2020. בנוסף, רואי החשבון מפנים את תשומת לב המשקיעים להיקפים משמעותיים של תשלומים נדרשים של החברה וחברות המטה, בעיקר למחזיקי האג"ח, ולאי־עמידתה של דלק בהתחייבות מול המחזיקים, בהסכם מיוני 2020, בקשר עם הוצאות הנהלה וכלליות, ולעלייה בדירוג האג"ח שהחברה נדרשת לבצע באג"ח עד סוף מאי הקרוב.
נראה כי בקרב בעלי המניות של קבוצת דלק קיים חשש שעד מאי, הדד־ליין שנקבע כאמור בהסכם עם מחזיקי האג"ח, תתקשה הקבוצה לעמוד בקובננט דירוג של -BBB לאיגרות החוב שלה. אלה מדורגות כיום B וכדי להגיע לקובננט הדרוש על הקבוצה לעלות בחמש דרגות (נואוצ'ים) בחודשיים, או לנסות לשנות את הקובננט שנקבע בהסדר חיזוק הבטחונות מול המחזיקים.
דלק מצפה להשלים כמה פעולות בחודשיים הקרובים כדי לעמוד בקובננט זה, ואם לא תצליח היא תיאלץ להיכנס למו"מ מחודש עם המחזיקים כדי לשנות אותו, פעולה שיש לה מחיר. היציאה מהערת העסק החי משקפת את הדרך שעל החברה נותר לעשות כדי להגיע לחוף מבטחים, ולמחיר הנפט תהיה השפעה לא קטנה על הדרך הזו. חשוב לציין שבדלק משוכנעים שהקבוצה תעמוד בקובננט הנדרש במועד.
השיערוך באיתקה איפשר חלוקת דיבידנד
דלק הפרישה 751 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2020 בשל ירידת השווי של נכסי החברה־הבת איתקה שפועלת בים הצפוני וכן הפרישה 216 מיליון דולר בגלל ירידת מוניטין. עם השתפרות התנאים בהמשך השנה השיבה הקבוצה 452 מיליון דולר מהפרשות אלה, כך שסך ההפחתות שביצעה דלק ב־2020 בתחום הים הצפוני עמד בסופו של דבר על 396 מיליון דולר.
את הרבעון הרביעי סיימה דלק ברווח של 1.07 מיליארד שקל, שצמצם מעט את ההפסד בשלושת הרבעונים הראשונים, בעיקר ברבעון הראשון שאותו סיימה דלק בהפסד עתק של 2.77 מיליארד שקל. ברבעון הרביעי היא רשמה רווח של 895 מיליון שקל מעלייה בשווי הנכסים של איתקה, שפעילות הפקת הנפט שלה הניבה רווח של 181 מיליון שקל ברבעון הרביעי ושל 375 מיליון שקל ב־2020 כולה לעומת רווח של 285 מיליון שקל ב־2019.
איתקה סיימה את 2020 בהפסד של 286 מיליון שקל לעומת הפסד של 39 מיליון שקל ב־2019 בעיקר בשל הירידה בשווי הנכסים והפרשות מוניטין. השווי של איתקה עלה ברבעון בעקבות הערכת השווי החדשה, ל־1.9 מיליארד דולר, לעומת 1.2 מיליארד לפני שנה בעיצומו של המשבר, והדבר איפשר לה לחלק דיבדנדים של 120 מיליון דולר, שסייעו להפחית את החוב נטו של קבוצת דלק ב־450 מיליון דולר.
השווי של מאגר תמר ירד ברבעון הרביעי
רווח של 202 מיליון שקל נרשם מפעילויות נמשכות — הפעילות של דלק ישראל שהשליטה בה נמכרה באוקטובר 2020 ללהב אל.אר, זאת לעומת 309 מיליון שקל ברבעון הרביעי המקביל. מגזר זה תרם 701 מיליון שקל לרווח ב־2020 כולה לעומת 669 מיליון שקל ב־2019. הפעילות של הגז בישראל תרמה 21 מיליון שקל ברבעון הרביעי ו־326 מיליון ב־2020 כולה, לעומת 110 מיליון שקל ברבעון המקביל ו־384 מיליון שקל ב־2019 כולה.
דלק רשמה ירידת ערך של 186 מיליון דולר ברבעון הרביעי בנכסי פרויקט תמר בארץ, ורשמה הוצאות מימון של 28 מיליון שקל ברבעון הרביעי ושל 868 מיליון שקל בשנה לעומת 119 מיליון שקל הכנסות מימון ברבעון המקביל ו־289 מיליון שקל ב־2019 כולה. הוצאות הנהלה וכלליות רשמו זינוק ב־2020 ל־241 מיליון שקל לעומת 121 מיליון שקל ב־2019.
הוצאות אלה כוללות את ההוצאות בחברות־הבנות דלק קידוחים, דלק ישראל ואיתקה, ובעיקר את ההוצאות עבור מתווה חיזוק הביטחונות שביצעה החברה, וכן הוצאות ביטוח שגדלו בעקבות שנת הקורונה. הונה העצמי של דלק עלה ל־2.02 מיליארד שקל לעומת 1.49 מיליארד בסוף 2019. החוב למחזיקי האג"ח הצטמצם ל־5.3 מיליארד שקל בסוף 2020, כשסך החוב של הקבוצה עומד על קצת יותר מ־6 מיליארד שקל, והחוב הפיננסי נטו עמד על 4.3 מיליארד שקל בסוף השנה.
עידן ווולס, מנכ"ל קבוצת דלק קיבל שכר בשנתו הראשונה בעלות של 3.4 מיליון שקל, כולל מענק של 600 אלף שקל בגין 2019. יוסי אבו מנכ"ל דלק קידוחים קיבל שכר בעלות שנתית של 7 מיליון שקל, מתוכם 2.3 מיליון שקל שכר בסיס והיתר מענקים ותשלום מבוסס מניות. אבו קיבל גם מענק של 2.2 מיליון שקל עבור תוצאות 2019. לס תומס, מנכ"ל איתקה, משך 4 מיליון שקל וגרהם פורבס,סמנכ"ל הכספים שלה, 4.2 מיליון שקל. ברק משרקי סמנכ"ל הכספים היוצא קיבל שכר שנתי בעלות 3 מיליון שקל.
לאחד אלה צרות, לשני זה מכרה זהב
הקופון שגזרו היועצים ועורכי הדין של קבוצת דלק בהסדר מול הנושים: 12 מיליון שקל. משבר הקורונה, שהוביל לתנודתיות רבה במחירי הנפט, הכניס את קבוצת דלק למערבולת.
מניית החברה צנחה, והנושים - הבנקים ובעלי האג"ח שלה - איימו בהעמדת החובות כלפיהם, שעמדו על 8 מיליארד שקל, לפירעון מיידי. כדי להימנע ממצב זה, שהיה הופך את קבוצת דלק לחדלת פירעון, החברה מיהרה לגבש הסדר חוב שזכה לשם "מתווה לחיזוק ביטחונות". לשם כך היה עליה לקיים דיונים קדחתניים עם הבנקים ועם נציגי שבע סדרות האג"ח.
בסופו של דבר, גובש מתווה שכלל פירעון מואץ לבנקים והעברת ביטחונות למחזיקים, שעד אז לא החזיקו בביטחונות כלל. לצורך גיבוש המתווה והמגעים מול הנושים קבוצת דלק נעזרה בשלל יועצים, עורכי דין ורואי חשבון. בין היתר ליוו את הקבוצה בתהליך משרד עורכי הדין גורניצקי, משרד עורכי הדין אגמון, עו"ד צורי לביא וחברת הייעוץ גיזה זינגר אבן. העלות של כל היועצים האלו עמדה על 12 מיליון שקל.
סכום זה תרם את חלקו לזינוק של כמעט פי 2 בהוצאות הנהלה וכלליות של קבוצת דלק, שעמדו על 241 מיליון שקל ב־2020, זאת בהשוואה ל־121 מיליון שקל ב־2019. נדבכים משמעותיים יותר בזינוק הם ההוצאות שהיו כרוכות במיחזור חוב של 2.25 מיליארד דולר שביצעה דלק קידוחים, וכן עלייה בפרמיות הביטוח.