ראיון כלכליסט
עידן וולס: "השנה הזו היתה רכבת הרים, אבל אני לא כאן במסיבת סיום קורונה"
וולס התיישב על כיסא מנכ"ל דלק בתחילת 2020, ואז הכתה הקורונה. הנושים התדפקו, מחזיקי האג"ח זעמו, השווי התרסק. רבים פקפקו ביכולתו להתמודד, אבל וולס הוביל מסע מימושים של 3.4 מיליארד שקל שכיווץ את החובות בכמעט חצי: "מי שנשאר בקבוצה בשיא המשבר הרוויח בגדול"
הראיון הזה יכול היה להיערך בנסיבות אחרות לגמרי. לפני קצת יותר משנה, בתחילת 2020, נכנס עידן וולס, יד ימינו של יצחק תשובה זה 16 שנים, ללשכת מנכ"ל קבוצת דלק במקום המנכ"ל הוותיק אסי ברטפלד.
- קבוצת דלק פירסמה דוח חיובי על נכסי הנפט של איתקה
- בחסות הנפט: מדד ת"א נפט וגז הוא הכוכב הנוכחי בבורסה
- נעילה ירוקה בת"א; תשואות האג"ח עלו, קבוצת דלק קפצה ב-7%
ואז הגיעה הקורונה, שהכתה בשוק האנרגיה ובקבוצת דלק ללא רחם. חודשיים לאחר שמונה למנכ"ל של אחת מקבוצות האחזקה הגדולות והחזקות במשק, וולס מצא את עצמו מול צונאמי ששטף את מגזר האנרגיה ואיים להטביע את הספינה של תשובה.
צניחת מחירי הנפט עוררה בהלה בקרב המשקיעים, המניה התרסקה ושווי החברה צנח ל־650 מיליון שקל – הרחק מימי הזוהר, שבהם קבוצת דלק נסחרה לפי שווי שוק של כ־13 מיליארד שקל. תשואות האג"ח זינקו למספרים מבהילים של 500%, הבנקים הנושים איימו להעמיד חובות לפירעון מיידי ולממש נכסים, ומחזיקי האג"ח יצאו למלחמה.
לא היה חסר הרבה כדי ששנה אחרי המינוי, וולס ימצא את עצמו בראש חברה חדלת פירעון, ואולי אף בבית, לאחר שקבוצת דלק עברה לידי נושיה, שלהם היא חייבת מיליארדים.
אלה שמכירים את וולס ואת קבוצת דלק מקרוב לא נתנו למנכ"ל הצעיר וחסר הניסיון הרבה סיכוי. "אין לו מומחיות פיננסית שנדרשת בתקופה כזו", העיד אחד מאנשי המפתח המקורבים לקבוצה. "אבל הוא אינטליגנטי, הוא לומד מהר, ויש לו חושים טובים".
עם זאת, הוסיף אותו גורם, כי "הוא קר. יש בו יהירות מסוימת, שלא תמיד מועילה בשיחות עם אנשים, בטח שלא עם בנקאים, כשמצויים במצב כמו זה שקבוצת דלק היתה בו. קשה לו ליצור קשר עם אנשים. יש בו משהו רובוטי, אבל רובוטיות ברמה גבוהה ועם כושר אנליטי טוב. בסופו של דבר זה הצליח לו. הבנקאים ומחזיקי האג"ח היו באים בדרישות, ועידן ידע לומר 'סליחה, זה - לא'.
"כשהיה צריך להרים את הקול, הוא הרים. הוא לא בחור קל. הוא אגרסיבי ואסרטיבי, אבל יודע לפצל קשב, לטפל בכמה חזיתות במקביל, ובסופו של דבר כיבה את הלהבות בצורה יוצאת דופן".
ואכן, שנה לאחר שקבוצת דלק הגיע לשפל, מנייתה התאוששה, וכיום דלק נסחרת לפי שווי של יותר מ־3 מיליארד שקל.
כלומר, מי שרכש את מניית החברה בשיא המשבר, רשם רווח של פי 5 על ההשקעה. גם המשקיעים בסדרות האג"ח של קבוצת דלק הרוויחו, שכן אלו זינקו ב־300%—500%. בתוך כך, היקף החובות שלה ירד מ־9 מיליארד שקל לכ־5 מיליארד שקל, וזאת בזכות סדרה של מימושים בהיקף כולל של 3.4 מיליארד שקל, שהוביל וולס.
"אני לא נמצא כאן במסיבת סיום לקורונה. ממש לא", אמר וולס ל"כלכליסט" בראיון ראשון מאז מונה למנכ"ל הקבוצה. "השנה האחרונה היתה מלאה באתגרים ובמשימות. ממש רכבת הרים. מעטות החברות שהיו צריכות להתמודד עם אתגרים כמו אלה שאנחנו התמודדנו איתם. היום קבוצת דלק במקום טוב. יש עוד אתגרים, בהחלט, אבל הכיוון ברור".
מה עושה מנכ"ל צעיר שמונה לתפקיד ואחרי רגע נקלע לזירת אסון?
"נכנסתי ישר לתוך האקשן, וזה חייב אותי ואת הצוות להתאפס על עצמנו ולהיות ממוקדים במטרות. הקמנו קבוצת ווטסאפ, 'הקוקפיט' — יו"ר החברה גבי לסט, היועמ"שית ליאורה פרט־לוין, סמנכ"ל הכספים ברק משרקי ואני. כשתמיר פוליקר הגיע במקום ברק, הוא גם הצטרף.
"ב־7 בבוקר היינו מציבים יעדים, מחלקים עבודה, וכל אחד היה הולך לדרכו. כמובן שאחרי שעתיים הכל היה משתנה. האירוע הזה היה עד כדי כך חזק. אבל אחד הדברים המרכזיים שאמרתי לצוות בכל בוקר הוא שאנחנו מפרידים את עצמנו מרעשי הרקע, אסור שהם יסיחו את דעתנו מהמטרות".
וולס, מוקפד בלבושו ובדיבורו, לא שוכח לחלוק קרדיט עם הנהלת החברה, אבל לא רק איתה. לדבריו, גם לנושים יש חלק חשוב בניווט הספינה: "יש חלק נכבד בכך למחזיקי האג"ח ולבנקים, שנתנו בנו אמון לאורך כל הדרך".
נתנו בכם אמון? זה לא נראה ככה. מחזיקי האג"ח יצאו למלחמה כדי להפוך לנושים מובטחים, והבנקים איימו בהעמדת חובות לפירעון מיידי. חלק אפילו עשו זאת. ככה נראה אמון?
"אני מבין את החששות שהיו למחזיקי האג"ח בשיא המשבר לאור האירועים בשווקים, אבל ברור שהם הביעו אמון. הרי בסוף הם אלה שאישרו את המתווה. המחזיקים הסכימו שנמכור את דלק ישראל כדי לפרוע חובות לבנקים, במטרה להעביר לידיהם בטוחות בדמות האחזקות בדלק קידוחים. והבנקים מצדם הסכימו להקפיא קובננטים. זה לא מובן מאליו.
"אם לא, לא היינו יושבים כאן היום. כל זה הוא תוצר של צעדים בוני אמון שעשינו, ויש לנו עוד כברת דרך לצעוד בתחום הזה. מי שנשאר והאמין בקבוצה בשיא המשבר, הרוויח בגדול. אבל חובת ההוכחה עדיין עלינו".
מתי הבנתם שאתם ניצבים בפני קטסטרופה?
"המציאות של משבר הקורונה קרתה בזמן אפס. המגפה ומלחמת מחירי האנרגיה בין רוסיה לבין סעודיה, שטלטלה את השוק, התרחשו במקביל. הדברים קרו מהר, דבר רדף דבר. אני זוכר לילה אחד, 9-8 במרץ, שבמהלכו מחירי הנפט צנחו דרמטית. אחרי כמה ימים המחירים המשיכו לרדת, ובמקביל ארגון הבריאות העולמי הכריז על הקורונה כעל פנדמיה. הבורסות נצבעו אדום, והיינו חייבים להגיב מהר".
ואז הבנת שאין ברירה אלא למכור נכסים. איך מוכרים נכסים כאלה? מפרסמים בשוק?
"נכון, לא ראינו שום אפשרות מלבד לעמוד בהתחייבויות לנושים. בזה התמקדנו כל הזמן. ידענו שיש הרבה חששות וספקות סביב קבוצת דלק, והתפקיד שלנו היה לייצר ודאות. חלק לא מבוטל מהנכסים שמכרנו הם נכסים שהתכוונו למכור עוד לפני הקורונה, במסגרת המיקוד העסקי שלנו בתחום האנרגיה והרצון להפוך לחברת אנרגיה בינלאומית, והמגפה היתה קטליזטור.
"אם לא היתה קורונה, המימוש היה לוקח יותר זמן, אבל הוא היה קורה. הסיטואציה שנוצרה הציבה לנו דדליין קשוח בדמות לוחות הזמנים שקבעו מחזיקי האג"ח. היו לנו נכסים מצוינים, הנהלה נחושה ואמונה שאפשר לצלוח את המשבר".
ואז נאלצת למכור נכסים במחיר נמוך יותר, כמו האחזקות בכהן פיתוח וב־IDE.
"מכרנו את כהן פיתוח במחיר של 25% מעל השוק, ועד השלמת העסקה הפער נסגר. אבל זה נכון שהאחזקות נמכרו במחיר נמוך מזה שבספרים".
מכירת דלק ישראל: "לא נתתי בלעדיות לאף אחד"
המימוש המשמעותי ביותר של קבוצת דלק היה מכירת השליטה בחברת תחנות הדלק דלק ישראל לקבוצה שמורכבת מלהב אל.אר שבשליטת מנכ"ל מליסרון לשעבר אבי לוי ואורי מנצור. תהליך המימוש של הנכס הזה ידע תהפוכות רבות. התקיימו מגעים עם שורה של קונים פוטנציאליים, ונחתמה עסקת חוב מורכבת מול קרן ארבל, שבראשה עומד אמיר הסל, מנהל ההשקעות הראשי של הראל לשעבר, אך היא נפלה. ואז דלק ישראל נמכרה ללהב ולמנצור, תוך שקבוצת דלק ממשיכה להחזיק ב־25%.
"הקפדנו לקיים משא ומתן במקביל. לא היתה לנו פריבילגיה לעבוד בטור, בגלל לוחות הזמנים", אומר וולס. "כל הצדדים ידעו זה על זה. במצב עניינים רגיל, מי שמנהל איתך מגעים רוצה בלעדיות. אני לא נתתי בלעדיות לאף אחד כמעט, פשוט כי ידעתי שאני צריך לעמוד בלוחות הזמנים ולמקסם את התמורה עבור הנכסים".
למה נפלה העסקה עם ארבל?
"ראינו שלא נוכל לקבל עבורה את האישורים מהמחזיקים. בלוחות הזמנים שעמדו בפנינו, הסיכוי היה קלוש. הם ראו את העסקה הזו כעסקה פחות אטרקטיבית מבחינתם ומבחינת הקבוצה. באותה העת, 15 באוקטובר, אני יודע שבעוד 15 יום עליי להביא כסף לבנקים ולשחרר את השעבוד מעל האחזקות בדלק קידוחים, כדי להעביר אותן כביטחונות למחזיקי האג"ח.
"כשהבנתי שלא אקבל מהמחזיקים את האישורים, הודענו לארבל שאנחנו מצטערים אבל לא נוכל לקיים את העסקה. מיד לאחר מכן הרמתי טלפון לאבי לוי ולאיליק רוז'נסקי, שאיתם כמעט הגענו להסכמות עוד קודם לכן, כך שהיתה לנו במגירה עסקה כמעט אפויה, ושאלתי אם הם עדיין בעניין ומסוגלים לסגור עסקה בתוך 24 שעות. הם אמרו מיד שכן, שהם ערוכים ויש להם את הכסף.
"הוצאנו את ההסכם מהמגירה, כמעט לא שינינו דבר, ובתוך 24 שעות חתמנו על ההסכם למכור את השליטה בדלק ישראל לפי שווי חברה של 750 מיליון שקל, ובעצם השווי היה 900 מיליון שקל, כי עוד לפני כן חילקנו 150 מיליון שקל דיבידנד. בתוך 10 ימים מהחתימה קיבלנו את הכסף. בית לא מוכרים בפרק זמן כזה, כל שכן חברה כמו דלק ישראל, עם כל האישורים הרגולטוריים הנדרשים".
אם במקרה של עסקת דלק ישראל כמעט הכל הסתדר לוולס כפי שרצה, במקרה אחר הדברים לא בדיוק נסגרו היטב. היה זה כשסיטיבנק החליט להעמיד הלוואה שהעניק לקבוצת דלק לפירעון מיידי ולממש 12% מיחידות ההשתתפות של דלק קידוחים, שאותן החליט למכור לאמיר דיין. בסופו של דבר, דיין הסכים למכור לקבוצת דלק 7% בחזרה ולהישאר עם כ־5% בעצמו.
"ההתנהלות של סיטי היתה מאוד לא הוגנת, לא באופן ולא בתזמון שזה נעשה, בסוף שבוע שבו אין מסחר והבנקים בעולם סגורים. האירוע התרחש במהירות שיא, בין חמישי בלילה לראשון בבוקר. מחירי הנפט צוללים, ובהתאם גם השווי של יחידות ההשתתפות של דלק קידוחים.
"אנחנו מנהלים דיאלוג מול הצוות של הבנק – שינוי קובננטים, החלפת ההלוואה בהלוואה אחרת – כדי לא להגיע למצב שבו הוא מממש את השעבוד על יחידות ההשתתפות, עובדים על זה כל יום שישי; ואז נכנסת שבת, ואנחנו לא עובדים בשבת, זה משהו שיצחק תשובה הנחיל בקבוצה, וממשיכים לעבוד איך שהשבת יוצאת.
"ב־2 לפנות בוקר של ראשון אנחנו מקבלים מכתב מסיטי שהוא מממש את האחזקה. הכנו מבעוד מועד עם עורכי הדין בקשה לצו מניעה, כי שווי הבטוחות היה פי שלושה מהחוב, ובאותו רגע החלטנו לפנות לבית המשפט. ב־5 בבוקר חזרתי הביתה להתרעננות, סיפרתי לאשתי שירי שהגשנו בקשה לצו מניעה, ואני זוכר שהיא הסתכלה עליי ואמרה, 'אתם תקבלו אותו'.
"ב־7 בבוקר עורך הדין ניגש לבית המשפט, ואני מרפרש את הטלפון כמו משוגע כל הזמן כדי לראות אם יש עדכונים, וב־7:15 הוא מתקשר אליי. אני רואה את המספר שלו על הצג, לוקח אוויר ועונה. היתה דממה. 'תגיד לי שקיבלנו את הצו', אמרתי. ואז הוא אמר. 'קיבלנו את הצו'".
מה התפקיד של תשובה בכל מסע המימושים הזה?
"יצחק הוא חלק בלתי נפרד מקבוצת דלק. הוא בעל השליטה ובעל החזון. בוודאי שהוא היה מעודכן בהכל. השנה הזו אילצה אותנו לקדם עסקאות במקביל, והיינו מעדכנים זה את זה כל הזמן".
למה הוא לא מכהן כיו"ר? הוא הרי יושב בדירקטוריון ומעורב בהכל.
"זה עניין היסטורי".
איך חילקתם ביניכם את העבודה? מתי אתה דיברת עם המחזיקים ומתי הוא? היתה חוקיות? הרי נוחי דנקנר ולב לבייב, למשל, לא דיברו עם המחזיקים והשאירו את זה להנהלה.
"הדברים התרחשו באופן מאוד ספונטני. יצחק הוא אדם בלתי אמצעי, שמדבר בגובה העיניים. היה לו חשוב שהמחזיקים ישמעו אותו בקולו. מה גם שהוא הזרים הרבה כסף לקבוצה במסגרת גיוסי ההון שנדרשנו אליהם, בהיקף כולל של כחצי מיליארד שקל".
ובתום מסע המימושים הקבוצה נשארת עם שתי זרועות – דלק קידוחים ואיתקה. זה מספיק לחברת אחזקות? וממילא יש לדלק קידוחים מנכ"ל דומיננטי, יוסי אבו.
"יכולים להיות לחברה נכסים מצוינים, אבל צריך את היד הנכונה על ההגה, שתראה הכל בראייה הוליסטית, תתכלל את הדברים ותנווט אותם. הדברים לא קורים ולא יקרו מעצמם מכוח האינרציה. אם משהו התחדד אצלי בשנה האחרונה, זה דווקא החשיבות שיש להנהלת דלק ויכולת הביצוע שלה.
"דלק קידוחים היא חברה־בת, והיא אחד הנכסים המשמעותיים שלנו. אני דירקטור בחברה, וברמת הדירקטוריון אני מעורב, אבל החברה מנוהלת עצמאית והם עושים עבודה טובה. בשיא המשבר הם עשו מיחזור חוב של 2.25 מיליארד דולר עם ביקושים של 7.5 מיליארד דולר. כמו שאומרים, 'אם זה לא שבור, אל תתקן את זה'.
"בכל הנוגע לאיתקה, היא תהיה מנוע הצמיחה של קבוצת דלק בהמשך. אנחנו ממוקדים בימים אלה בביצוע מהלך הוני משמעותי באיתקה ובהנפקתה בלונדון. יש לנו גם נתח מדלק ישראל, שם הכוונה היא ליהנות מאפסייד כתוצאה מהפיצול שלה לחברת תפעול וקמעונאות ולחברת נדל"ן.
"לצד כל אלה, אחד היעדים האסטרטגיים שארצה להוביל בשנה הקרובה הוא הכניסה לתחום של אנרגיות מתחדשות, פעילות שתהיה סינרגטית לפעילויות הקיימות שלנו. הכוונה היא לא סתם ללכת עם הטרנד. למשל, הים הצפוני, שם אנחנו פעילים. זה אחד האזורים הכי מבוקשים ופעילים בתחום האנרגיות המתחדשות. איתקה היא בעלת נוכחות משמעותית שם, וזה מקנה לה יתרון. אנחנו מתכוונים לצרף לקבוצה מישהו שינהל את פעילות האנרגיה המתחדשת".
רכישת נכסי שברון: "מי העלה על דעתו כזה משבר במחיר הנפט?"
האזכור של הים הצפוני לוקח את קבוצת דלק לנקודה שונה בזמן, חודשים ספורים לפני פרוץ הקורונה. המגפה אמנם טרפה את הקלפים, אבל משבר האמון של קבוצת דלק מול השוק החל עוד קודם לכן, באפריל 2019, בעת שחתמה על עסקת ענק לרכישת נכסי שברון בים הצפוני בכ־1.8 מיליארד דולר, תוך מינוף רב. כבר באותה העת המניה החלה לרדת וקבוצת דלק מחקה שליש משווייה.
זו התבררה כעסקה בעייתית. אמנם לא היית מנכ"ל, אבל היית משנה למנכ"ל באותה העת.
"עסקת שברון היתה נכונה עבור דלק, ומלכתחילה אמרנו שיש לבחון אותה בפרספקטיבה של זמן. היום, כשאנו רואים את העתודות, התזרים והדיבידנדים שחולקו, אנחנו יודעים שהיא היתה נכונה. נכנסנו אליה אחרי בדיקות יסודיות, וגם עשינו גידור למחיר הנפט וקיבענו אותו על 64 דולר לחבית. כשעשינו את זה שאלו למה בכלל, אבל בסוף זה מה שייצר את התזרים, למרות הירידה במחיר הנפט".
אז לא עשיתם טעויות בעסקה הזו?
"אין חוכמה כחוכמת הבדיעבד. מה שידוע לנו היום לא היה ידוע אז. ברור שכניסה לעסקה כזו ערב משבר היא לא אידיאלית. מי העלה על דעתו כזו תנודתיות במחיר הנפט ומשבר עמוק במחירים, עד כדי מחיר שלילי לנפט? מי חשב על זה? הקורונה תקפה את כל חברות האנרגיה בעולם. הבדיקות והניתוחים שעשינו לפני ההחלטה להיכנס לעסקה הזו נעשו בצורה מאוד יסודית".
גם היום היית עושה את העסקה הזו?
"בוודאי. קבוצת דלק היתה זקוקה למנוע צמיחה נוסף. מתווה הגז חייב אותנו למכור נכסים, וכך גם חוק הריכוזיות. הנכסים של שברון הם סינרגיה נכונה לפעילות של איתקה בים הצפוני. אם אני צריך להחליט אם לעשות את העסקה עוד פעם – אני עושה אותה".
בוא נודה על האמת, אחרי כל מה שעשיתם, אם מחיר הנפט לא היה עולה, קבוצת דלק לא היתה מצליחה לצאת מהמערבולת שאליה נקלעה.
"ההתאוששות של קבוצת דלק החלה עוד לפני העלייה במחיר הנפט. מה ששינה את התמונה הוא האיגוח של תמלוגי־העל מלווייתן ומכירת השליטה בדלק ישראל. אפשר לראות זאת בבירור בתשואת המניה וסדרות האג"ח.
"שלא תהיה טעות, מחיר הנפט הוא פקטור מאוד חשוב, והתאוששות שלו נתנה לנו רוח גבית משמעותית, אבל מחיר הפקת נפט באיתקה עומד על 16 דולר לחבית, אז גם אם מחירי הנפט נמוכים יותר, נגיד 50 דולר לחבית, יש מספיק מרווח. בתוכנית העבודה שלנו לשלוש השנים הקרובות הבאנו בחשבון מחירים נמוכים יותר, כך שהטענה שבמחירים של 50 דולר לחבית לא היינו יוצאים מזה היא פשוט לא נכונה. ואיתקה זו רק זרוע אחת. לדלק קידוחים יש חוזים ארוכי טווח עם מנגנונים שמבטיחים תשלום גם אם הלקוח לא משתמש בפועל בגז. לחוזים האלה יש חסינות מתנודתיות".
"אם לא הייתי נבחר למנכ"ל? כנראה שהייתי מחליט ללכת הביתה"
וולס עשה דרך ארוכה בקבוצת דלק ובקבוצת תשובה הפרטית. הוא החל לעבוד כעוזרו האישי של תשובה לפני 16 שנה, משרה שאליה הגיעה דרך בנו של תשובה, אלעד, שאיתו עשה התמחות במשרד עו"ד גורניצקי.
על תקופה זו וולס מספר: "לא הגעתי ממשפחה מקושרת, ובגלל שלא היה לי את ויטמין הפרוטקציה שמסדר את הסטאז', החלטתי שאעשה טרום התמחות. אחרי שלמדתי באוניברסיטת תל־אביב, הגעתי לראיון בגורניצקי, ומנהל המשרד אהב את זה שאני רוצה לעשות טרום התמחות, אבל לא היה להם מקום במשרד בתל אביב, אז שלחו אותי לשלוחה בהרצליה ברחוב רמות 6 – המשרדים של האחים עופר.
"בגלל שיולי עופר וליאורה עופר היו לקוחות גדולים של המשרד, היה אצלם עורך דין ומתמחה מגורניצקי באופן קבוע. אז ישבתי שם. זו אמנם היתה גלות מתל אביב, אבל לקחתי אותה בשתי ידיים כהזדמנות.
"ואז עשו לכל המשרד ערב חברה, ומנהלת המשרד, שהיתה מיודדת איתי, שאלה אם אני מוכן להנחות אותו כי היא ידעה שהייתי בצוות בידור באילת כעבודה מועדפת אחרי הצבא. הסכמתי. הנחיתי את הערב. עליתי על הבמה במלון קראון פלאזה בתל אביב, ומולי כל עורכי הדין והשותפים מעונבים לחלוטין.
"בסוף הערב, כשירדתי מהבמה, ניגש אליי פיני רובין, שלא ידע מי אני בכלל, ושאל, 'תגיד לי, מי אתה?'. אמרתי לו, 'אני עידן ואני טרום־מתמחה בהרצליה'. אז פיני אמר, 'אני עוד לא ראיתי מישהו מתנסח כל כך יפה ומעביר את הערב כל כך יפה. אתה צריך להיות במשרד בתל אביב. בוא מחר'. למחרת הגעתי לתל אביב והוחלט שאעשה שם את ההתמחות.
"במסגרת ההתמחות בגורניצקי הכרתי לקוחות מעניינים, בין היתר את יצחק תשובה. אחרי שסיימתי את ההתמחות, והייתי עורך דין במשרד, הועלתה האפשרות שאצטרף לקבוצת דלק. אלעד העלה את האפשרות הזו. הוא המליץ לאבא שלו להכיר אותי".
איך היתה הפגישה הראשונה עם תשובה?
"זה היה ביום שישי בבוקר, במשרד שלו בנתניה. שירי, אשתי (דוברת חברת HOT, בזוגיות עם וולס כבר 23 שנה — ג"ח), באה איתי וחיכתה בחוץ. הפגישה נמשכה בסך הכל עשר דקות. יצחק אדם שמחליט מהר.
"הוא שאל אותי על עצמי ושאל אם תהיה בעיה אם אסע הרבה לחו"ל, ובסוף אמר, 'תקשיב, נראה לי מעניין שתצטרף אלינו, אבל יש לי שאלה – מה יקרה אם זה לא ילך בינינו? אמרתי לו, 'מר תשובה, זה יסתדר'. הוא השיב, 'בסדר, אני מבין, ועדיין, אם זה לא יסתדר אחרי חצי שנה, מה יקרה?'. אמרתי לו, 'זה יסתדר. וגם אם לא יסתדר, לא קרה כלום. אין שום מחויבות, אבל אני אומר לך שזה יסתדר'. ומאז אנחנו עובדים יחד, למעט הפסקה קצרה של חודשיים ב־2008, שגם במהלכה היינו בקשר כל הזמן".
איך הוצע לך תפקיד המנכ"ל?
"אסי ברטפלד רצה לסיים אחרי שהיה 30 שנה בקבוצה. יצחק קרא לי ואמר לי שהוא חושב שאני האדם המתאים והנכון לתפקיד הזה. וזו התפתחות טבעית. הייתי 16 שנה בקבוצה, הייתי משנה למנכ"ל קבוצת דלק ומנכ"ל הפעילות הפרטית. אבל זה לא היה בכיס שלי. היו עוד מועמדים, כמו ברק משרקי, סמנכ"ל הכספים".
נעלבת כשמשרקי בחר להתמודד מולך?
"לא. זה טבעי. ברק עבד לצד ברטפלד קרוב ל־14 שנה, טבעי שירצה להתמנות במקומו. גם אחרי שלא נבחר, ברק היה שותף לכל המהלכים שביצענו. הוא התנהל בצורה הכי מקצועית שיש, ראה רק את טובת החברה לנגד עיניו. היה מדהים לראות את זה. אחרי שחתמנו על המתווה מול מחזיקי האג"ח והבנקים, הוא אמר לי שהוא רוצה לצאת לדרך עצמאית. כמובן שכיבדתי את זה".
מה היה קורה אם לא היית נבחר?
"כנראה שהייתי מחליט ללכת הביתה. אני אומר את זה באופן הכי אמיתי שיש".
אתה וברטפלד בקשר?
"לא. מנכ"ל נכנס, מנכ"ל יוצא".
אפס תקשורת? הוא בכל זאת היה בקבוצה 30 שנה.
"זו היתה שנה מטורפת. זה לא שהיה זמן לעשות סמול־טוק בשנה הזו או להתעסק בעניינים שהם לא מהות העשייה. ידעתי שאם אצטרך, אסי יהיה שם בשבילי. הוא גם היה מעורב בעסקה למכירת פי גלילות לצחי אבו מטעם קבוצת דלק, אז ידעתי שאם אני זקוק לו, הוא יהיה שם בשבילי".
היתה ביקורת על המינוי שלך בטענה לחוסר הכשרה פיננסי לעומת משרקי.
"כל מה שעבר על קבוצת דלק בשנה האחרונה זה הכי פיננסי שיש".
אומרים עליך גם שאתה מאוד ריכוזי.
"ביקורת תמיד תהיה, וזה בסדר. מינו אותי למנכ"ל לא כדי להיות נחמד אלא כדי להביא תוצאות. אני אדם שיורד לפרטים, כי אני חייב לדעת אותם. זו לא הצגה של איש אחד, יש צוות שלם שעובד על הכל, אבל החובה והאחריות עליי. אי אפשר להוביל ספינה כמו קבוצת דלק, בטח שלא בימים מאתגרים, ללא שליטה מוחלטת בפרטים ומעורבות בכל. אבל העבודה היתה משותפת עם כל ההנהלה".
את הריכוזיות למדת מתשובה עצמו? הוא לא נחשב לאדם קל.
"ליצחק יש שליטה פנומנלית במספרים. הוא יודע ומבין הכל. ברור שהאישיות המקצועית שלי מושפעת מ־16 שנות עבודה איתו, אנחנו קרובים מאוד. ברמה האישית, הוא נטול גינוני אדנות. ברור שהוא דומיננטי ודעתן מאוד, אבל הוא לא אוהב יס־מנים סביבו. ממש לא. תראה מי צמח סביבו – אייל לפידות, גיל אגמון, גדעון תדמור. כל אחד לכיוון אחר".
אתה חושב שבמישור הציבורי, תשובה מוערך יתר על המידה או לא מוערך מספיק?
"כאמור, כל מי שמעורב בעשייה חשוף לביקורת. זה חלק לגיטימי מהתהליך ותמיד יהיו מי שיאהבו ומי שלא. לצד הביקורת על תשובה, גם אם אני לא מסכים איתה, יש מקום להערכה על התרומה האדירה שלו בכל מה שקשור לחזון בתחום של משק הגז. איך שלא תסובב את זה, בזכות החזון שלו ישראל היא מעצמת גז כחול לבן, ויש לזה השפעה עצומה על המשק, המדינה והיחסים הגיאו־פוליטיים.
"רק לפני שבועיים הייתי עם יצחק בארוחת ערב עם שר האנרגיה המצרי במלון הילטון בתל אביב, הוא הגיע לכאן כדי לדון בשיתופי פעולה עם ישראל בתחום האנרגיה. שניהם, אגב, דיברו ערבית. זה לא היה קורה בלי יצחק".
לציבור היתה ביקורת רבה על כך שאין לתשובה נכונות לשתף אותו ברווחים העצומים מהגז. הציבור לא מרגיש את זה, למשל, במחירי החשמל.
"המחיר של החשמל ירד משמעותית בזכות הגז. חלק לא מבוטל מכך שהמחיר לא ירד עוד יותר זה בגלל חברת החשמל, שלא ביצעה הורדות מחיר נוספות בגלל הגירעונות שלה. ברגע שהרפורמה בחברת החשמל תבשיל, הפחתות המחיר יהיו משמעותיות יותר. אני ראיתי את המפגשים של יצחק עם אנשים, מפגשים בלתי אמצעיים. כשהוא נוסע באוטו צופרים לו, והוא פותח את החלון לדבר עם מי שצופר. אין לו נהג. ותמיד אומרים לו 'אנחנו איתך' ו'כל הכבוד'. אז יש גם כאלה, ויש גם אחרים שלא יאהבו אותך. זה חלק מההווי שלנו כחברה וזה בסדר גמור".
בכל השנה הסוערת הזו, היה רגע שחשבת לעזוב?
"אף לא רגע אחד. אני אדם שהולך עד הסוף ולא נרתע מאתגרים, קשים ככל שיהיו. ביוני, בשיא המשבר, הוצע לי להיות שגריר ישראל ב־OECD. לא חשבתי שנכון לקדם את האפשרות הזו נוכח כל המשימות, כי הייתי ממוקד כל כולי בקבוצת דלק. ברור שברמה האישית ראיתי זכות גדולה בשירות המדינה בתפקיד כזה, אבל אני מאמין שבהמשך העשייה שלי עוד יהיה לתפקידים כאלה מקום".
אז איך אתה רואה את העתיד שלך? לאן פניך?
"כרגע אני כולי בקבוצת דלק".
כרגע, אומר וולס. עם זאת, אותה דמות מפתח שתיארה את וולס בפתח הכתבה כרובוט ברמה גבוהה עם כישורים אנליטיים טובים, לא היססה לציין: "הוא יכול היה להיות פוליטיקאי מצוין. אני מאמין שלא יישאר בקבוצת דלק לכל החיים".