מגדל תפצה את מבוטחיה על שצירפה אוטומטית רכיב נוסף לביטוח
חברת הביטוח תשלם 30 שקל למבוטחיה, שהיקפם עשוי להסתכם בעשרות אלפים, במסגרת פשרה בתביעה ייצוגית; לפי התביעה, מגדל שיווקה כתבי שירות באופן מובנה, ולא איפשרה ללקוח לבחור כיסוי ביטוחי ללא כתב שירות
מגדל תפצה את מבוטחיה בהיקף שעשוי לעמוד על מיליוני שקלים, וכן תשנה את התנהלותה, זאת את במסגרת פשרה בתביעה ייצוגית שאישר אתמול (ב') בית המשפט המחוזי מרכז.
- הייצוגית התקבלה: חברות הביטוח הגדולות יחזירו למבוטחים מאות מיליוני שקלים
- מגדל נכנסת לשוק המדפסות בתלת מימד: השקיעה בהנפקת חברת 'מאסיבית'
- מלחמה במגדל: חילופי האשמות חריפים בין המנכ"ל ליו"ר הנכנס
חברת הביטוח תשלם למבוטחיה 30 שקל, גודל הקבוצה אינו ידוע אך עשוי להסתכם בעשרות אלפי מבוטחים. על מנת לקבוע את גודל קבוצת המבוטחים להם תשלם החברה, ימנו החברה והתובע בודק חיצוני.
בבקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה באוקטובר 2017, נטען כי מגדל משווקת פוליסות עם כיסוי של כתב שירות באופן מובנה, ולא מאפשרת ללקוח לבחור שלא לרכוש את כתב השירות. התובע הייצוגי טען שמגדל שיווקה למבוטחים תוכניות ביטוח רכב רכוש, הכוללות כחלק אינהרנטי ובלתי ניתן להפרדה כתבי שירות. בנוסף, בעת רכישת הפוליסה, לא הוצגו למבוטחים מחיר כתב השירות.
כתב שירות אינו ביטוח, למרות שחברות הביטוח במשך שנים רבות העדיפו להציג אותו כחלק מוסף לפוליסה. פוליסת הביטוח בבסיסה כוללת כיסויים לנזק לרכב ונזק לרכב צד ג'. כתבי שירות מהווים שירותים משלימים לפוליסה וכוללים גרירה, רכב חליפי בעת השבתת הרכב לצורך תיקון במוסך, תיקוני שמשות ושלל דוגמאות נוספות. בעת חתימה על פוליסה, על המבוטח לבחור אלו כתבי שירות חיוניים לו ולדחות את השאר.
בדצמבר 2015 פרסמה רשות שוק ההון בראשותה של הממונה על הביטוח הקודמת דורית סלינגר את חוזר "הנהגת כתבי שירות ואופן שיווקם". החוזר קבע כי מחיר כתב השירות יוצג בנפרד ממחיר פוליסת הביטוח, ולא תותנה רכישת תוכנית ביטוח ברכישת כתב
שירות. ב-2017 ביצעה רשות שוק ההון ביקורות פתע בקרב חברות הביטוח ומצאה שחלק מחברות הביטוח עדיין נוהגות להפחית את עמלת הסוכן בגין מכירת פוליסת ביטוח אם שיווק את הפוליסה ללא כתבי השירות המשווקים על ידי חברת הביטוח, וחלק מחברות ביטוח מתנות הענקת הנחות שונות בגין פוליסת הביטוח ברכישת כתבי שירות.
על פי מגישי התביעה הייצוגית נגד מגדל, נציגי חברת הביטוח בחרו שלא להציג ללקוחות את מחיר כתבי השירות במהלך הליך השיווק ואף לא לאחריו, ולא הציגו ללקוח את האפשרות לוותר על כתבי שירות ולקבל בתמורה מחיר נמוך יותר, שישקף את עלות השירות שהוסר.
התביעה טענה שמדובר ביצירת התניה בפועל בין רכישת כתבי השירות לתוכנית הביטוח, תוך אי מסירת מידע מהימן ושלם למבוטחים בהליך השיווק והמכירה ולאחריו, ואי התאמת הביטוח לצרכי המועמד לביטוח. בחברה אף הסבירו ללקוחות שמדובר בפוליסה כמקשה אחת והפרדה של כתבי השירות מהפוליסה תגרור תשלום נוסף או שביטולם לא יאפשר לבטח את הלקוח. מגדל התחייבה במסגרת הפשרה לשנות את ההתנהלות באופן שיווק כתבי השירות.