$
בורסת ת"א

השורה התחתונה

הטכנולוגיה המשבשת שאימץ עולם המזון מעוררת תיאבון גם אצל המשקיעים

ההעדפה הגוברת למזון בריאותי ואתי יותר מולידה עוד ועוד חברות שמנסות לשלב טכנולוגיה שתגיע עד לצלחת. הדפסת תלת־ממד נכנסה לעולם המזון, ובבורסת תל אביב יש כבר שתי נציגות בתחום

נועה שרמן 08:2602.03.21

שנת 2020 היתה שנה מאתגרת, הרבה יותר מבשנים קודמות - החדשנות והדגש על טכנולוגיה הפכו לקריטיים, ואפילו הצליחו לחדור לתעשיות מסורתיות מאוד בהתנהלותן, כמו תעשיית המזון.

 

מגמות שהחלו לקרום עור וגידים בשנים האחרונות האיצו פי כמה בשנה זו, לאור שינויים בהרגלי צריכת מזון, בעיות בשרשרת האספקה, וצורך בפתרונות חדשניים ויצירתיים לבעיות מקומיות.

 

המבורגר מודפס של סייבוראיט המבורגר מודפס של סייבוראיט צילום: קובי קואנקס

 

 

 

המהפכה האחרונה: המיקרוגל

 

הטכנולוגיה כבר שינתה את כל שרשרת האספקה בעולם המזון המסורתי ב־1945, עם המצאת המיקרוגל. המכשיר הפך את כל שוק המזון על פניו כשאיפשר למשקי הבית לצרוך מזון מוכן מראש. עקב מורכבות הייצור של המכונה החדשה, המיקרוגלים הראשונים שיצאו לשימוש מסחרי עלו כ־1,000 דולר (כ־11 אלף דולר במונחי היום), סכום שבדיעבד נראה מופרך.

 

זהו בדיוק כוחה של מהפכה טכנולוגית. הרעיון כרוך בעלויות גבוהות בשנים הראשונות, והופך לכלכלי יותר ויותר עם הצמיחה בייצור ובמכירות וההגעה לבשלות של הטכנולוגיה.

 

בזכות המיקרוגל השתנו פני התעשייה, עם הכרתו של מזון מוכן מראש לעולם. היה זה הניצוץ של תעשיית המזון המודרנית כפי שאנו מכירים אותה היום, הבנויה ממזון מתועש, המוני וכולל חומרים שפותחו במעבדות ולא צמחו בשדה.

 

 

 

המהפכה הבאה: קוסטומיזציה

 

רבות דובר בשנים האחרונות על דור ה־Y ועל איך הוא ישנה את העולם. השפעותיו ניכרות בצלחת, על העדפותיו למזון בריא וידידותי לסביבה. אחד מנושאי השיחה המרכזיים היום בעולם המזון בהקשר זה הוא מזון מותאם אישית, שמביא בחשבון את מאפייניו האישיים של הצרכן במרכיבי המוצר.

 

אולם, שיטות הייצור הנוכחיות בנויות לייצור המוני, לפי פס ייצור אחיד. האם מדפסת התלת־ממד תהיה המיקרוגל הבא בעולם המזון? טכנולוגיית הדפסת התלת־ממד נמצאת עמנו כבר מסוף שנות ה־80, אך בשנים האחרונות, עקב כניסתן של חברות לתחום והוזלת המכונות, החלו להשתמש בה לתעשיות רבות, והמצטרפת האחרונה היא תעשיית המזון.

 

 

 

לעומת שיטות הייצור הנהוגות היום, ייצור באמצעות מדפסת תלת־ממד מעניק חופש ליצרן להוסיף או להחסיר חומרים מסוימים על מנת ליצר מוצרים מותאמים אישית. שיטה זו מביאה גם לירידה בכמויות המזון המיותר הנזרקות, ולמעשה לשרשרת אחראית וירוקה הרבה יותר. דמיינו מצב עולם שבו כל צרכן יוכל להחזיק מדפסת תלת־ממד בביתו ו"להדפיס" יוגורט עם רכיבי חלבון, לקטוז וסוכר על פי דרישתו. נשמע כמו מדע בדיוני.

 

אך למעשה, מטבחים ברחבי העולם מאמצים טכנולוגיות הדפסה תלת־ממדית של חברות כמו 3D Systems שנסחרת בבורסת ניו יורק (סימול DDD), או Natural Machines הפרטית. בדיוק כמו בתחילת ימיו של המיקרוגל בשוק המסחרי, גם מדפסות תלת־ממד עולות כמה אלפי דולרים ואינן מותאמות לשימוש ביתי, אבל יש להניח כי ככל שהטכנולוגיה תבשיל, ככה יצטמקו העלויות.

 

מכיוון שהתלת־ממד עדיין בראשית דרכו, ולמעשה מוגדר כטכנולוגיה משבשת (Disruptive), מרבית החברות הפועלות בתחום, הן הפרטיות והן הציבוריות, הפסדיות נכון להיום. השווי שלהן מייצג את אמון המשקיעים בצמיחתו של השוק, שעל פי הערכות אנליסטים יכפיל את עצמו עד 2025.

 

שתי חברות נסחרות בישראל

 

שתי חברות ציבוריות בישראל מסתמכות על הדפסת תלת־ממד לצורכי ייצור מזון. הראשונה והוותיקה יותר היא מיט־טק, המייצרת בשר מתורבת בתנאי מעבדה (גידול אתי של בשר) ומשתמשת במדפסת תלת־ממד כדי לייצר מרקם של נתח בשר, המורכב מרקמות ושומן.

החברה מצויה עדיין בשלבי מו"פ, ונסחרת בשווי של 288 מיליון שקל. החלום הוא להצליח יום אחד לייצר סטייק שהודפס במדפסת תלת־ממד ויהיה תחליף אתי לסטייק שמקורו בחי. מלבד הסוגיה האתית, ישנה גם סוגית ההתאמה, כלומר, יהיה אפשר ליצר סטייק עם פחות או יותר שומן, חלבון וכו'.

 

החברה השניה היא מצטרפת חדשה יחסית, סייבוריט (savoreat), והיא משתמשת בטכנולוגיית ההדפסה לייצור המבורגר מבוסס על רכיבים צמחיים לתעשיית המסעדנות. המדפסות של סייבוראיט, שעדיין בשלבי פיתוח, אמורות לייצר מספר המבורגרים במקביל על פי דרישות הלקוח - מידת עשייה, כמות חלבון, גלוטן, פחמימות וכו' - ללא מגע יד אדם. לסייבוראיט, שנסחרת בשווי של 320 מיליון שקל, יש הסכם שיתוף פעולה עם רשת ההמבורגרים המקומית BBB לשימוש בגרסת בטא של המכונות, לכשיושלמו.

 

שתי החברות המקומיות מנצלות הדפסת תלת־ממד לייצר חלבון אלטרנטיבי, המוצר הצומח ביותר בתעשיית המזון, עם הכנסות מוערכות של 5 מיליארד דולר. על פי בנק ההשקעות UBS שוק זה אמור לגדול ל־85 מיליארד דולר בעשור הקרוב.

 

כניסת טכנולוגיה משבשת לתחום המזון רק בחיתוליה. עם הצטרפות מתחרות לתחום וירידת עלות הייצור, צפוי שילוב משמעותי יותר של טכנולוגיות חדשניות בעולם המזון. ניתן לנסות להיחשף לחברות המציעות מודל עסקי שעשוי "להחזיק מים" בהמשך הדרך, או רעיון שעשוי לחולל מהפכה בתעשייה, ובינתיים ליהנות מהדרך — אנחנו בקושי במנה הראשונה.

 

השורה התחתונה

כשהתחרות בתחום תגבר ועלויות הייצור יירדו, טכנולוגיות חדשניות בעולם המזון צפויות לנסוק

 

הכותבת היא אנליסטית במור בית השקעות

x