$
שוק ההון

בלעדי לכלכליסט

קרן טנא רכשה נתח ממשקפיים ששווים כבר 400 מיליון דולר

הקרן רכשה 12% מקבוצת אופטימקס תמורת 45 מיליון דולר, 20 מיליון דולר מהם יוזרמו לתוך חברת הסחר המקוון. אופטימקס פעילה בעיקר באמצעות אתר GlassesUSA, שהוא מהמובילים בארה״ב למוצרי אופטיקה, עם מכירות של 200 מיליון דולר בשנה

גולן חזני 07:0320.01.21

קרן טנא רכשה כ־12% ממניות חברת אופטימקס (GlasssesUSA) במסגרת גיוס של החברה. ל"כלכליסט" נודע כי המניות נרכשו תמורת 45 מיליון דולר מהם 25 מיליון דולר ממשקיעים קיימים בעסקת סקנדרי ו־20 מיליון דולר מתמורת הרכישה הועברו לתוך החברה.

 

 

העסקה גוזרת לאופטימקס שווי של 400 מיליון דולר והיא גם העסקה הראשונה שקרן טנא מבצעת בתחום הסחר המקוון (איקומרס), תחום שבו אופטימקס היא החברה הגדולה בארץ. אופטימקס מאתגרת את שוק האופטיקה המסורתי בעזרת פעילות המכירות באונליין באמצעות פעילות מכירות ללקוחות קצה (B2C), תחת המותג GlassesUSA, וכן פעילות מול חברות הביטוח המובילות בארה״ב (B2B), תחת המותג (UVP - United Vision Plan), שמנוהלת ממשרדי החברה בארה"ב.

 

אריאל הלפרין, מנכ"ל קרן טנא. רכישת חיפה כימיקלים כבר בקנה אריאל הלפרין, מנכ"ל קרן טנא. רכישת חיפה כימיקלים כבר בקנה צילום: אתר קרן טנא

 

האתר GlassesUSA נחשב לאחד המובילים בארה״ב למוצרי אופטיקה ובעל קצב מכירות שנתי מוערך של 200 מיליון דולר בשנה. אתר החברה מציע ללקוחותיה מגוון ענק של מוצרי אופטיקה בקטגוריות השונות: משקפיים המיוצרים לפי המרשם האופטי של הלקוח, משקפי שמש, עדשות מגע ועוד. ל"כלכליסט" נודע כי הכנסות החברה ב־2020 עמדו על כ־200 מיליון דולר והיא רווחית, וכי ייתכן שהגיוס הנוכחי הוא האחרון לפני הנפקתה בנאסד"ק.

 

עסקה לא אופיינית לטנא

 

אחזקה במניות מיעוט איננה אופיינית לקרן טנא, שביצעה את העסקה באמצעות קרן טנא 4. הקרן תקבל זכות למינוי דירקטור בחברה, וויולה תישאר בעל המניות הגדול בה והשותף מטעמה אייל שירן משמש כיו"ר. יונתן קולבר משמש דירקטור ואליו יצטרף מטנא דורי בראון. אופטימקס גייסה עד היום 50 מיליון דולר מוויולה צמיחה שהשקיעה בה החל מ־2015 יחד עם פועלים שוקי הון, טרי ונצ'רס ומשקיעים פרטיים. החברה מעסיקה 200 עובדים בישראל ובארה"ב מהם 100 עובדים המועסקים במטה המו"פ ברמת החייל.

 

מגוון המוצרים של החברה כולל יותר מ־10,000 מסגרות של כל מותגי המשקפיים המובילים בעולם וכן 5 מותגי בית שונים, המעוצבים בישראל, האחראים ליותר ממחצית מהמכירות. לחברה יותר מ־2 מיליון לקוחות בארה״ב ו־3 מיליון מבקרים מדי חודש, והיא מדורגת כאחת מ־500 אתרי הסחר המובילים בעולם על ידי מגזין Internet Retailer, ולאחרונה נבחרה כאחת מעשרת אתרי הסחר הטובים בארה״ב על ידי מגזין NewsWeek.

 

 

מימין: רועי ימנר, אלדד רוטמן ודניאל רוטמן. אחד מ־50 הסטארט־אפים המבטיחים של "כלכליסט" מימין: רועי ימנר, אלדד רוטמן ודניאל רוטמן. אחד מ־50 הסטארט־אפים המבטיחים של "כלכליסט" צילום: יחצ

 

אופטימקס הוקמה לפני 10 שנים על ידי האחרים דניאל ואלדד רוטמן משמשים כמנכ"ל ו־COO בהתאמה) ורועי ימנר (CTO), שלושתם בעלי ניסיון רב־שנים בתחום המרקטינג. השלושה זיהו את פוטנציאל השוק הבלתי מוגבל בתחום האופטיקה, שעומד על 120 מיליארד דולר בשנה, כשיותר ממחצית מאוכלוסיית העולם נזקקת לאמצעי עזר לראייה, בעיקר משקפיים אופטיים ומשקפי שמש. בני דור המילניום שהתבגרו וזקוקים היום למשקפי ראייה הם גם הדור הראשון שגדל עם האינטרנט ועבורו רכישות אונליין הן כבר ברירת המחדל. בנוסף, שולי הרווח בתחום נחשבים לגדולים במיוחד ופוטנציאל השיפור הטכנולוגי, במיוחד לפני עשור, עצום.

 

ייצור משקפיים ב־6 דקות

 

אופטימקס מתחזקת שלוש פלטפורמות מכירה שונות: לצד הפלטפורמה המרכזית GlassesUSA יש לה גם פלטפורמה למוצרי פרימיום וכאמור החברה־הבת UVP שמחזיקה בשיפוי מביטוח הבריאות האמריקאי, שאותו היא מחייבת על משקפי ראייה שבמרשם רפואי. GlassesUSA, שזכתה במקום התשיעי מבין 50 הסטארט־אפים המבטיחים של "כלכליסט" ביום העצמאות האחרון זוקפת לעצמה כמה הצלחות. לא רק שבזכותה יותר מ־1% מהאמריקאים מרכיבים היום משקפיים שיוצרו על ידיה - אלא גם בשל כל המערך הנלווה לכך.

 

צילום מסך של אתר חברת glassesUSA צילום מסך של אתר חברת glassesUSA

 

לחברה יש היום שני מפעלים, בישראל ובתאילנד, והיא יודעת לייצר זוג משקפיים בהתאמה אישית לפי מרשם. GlassesUSA מציעה למשתמשיה 'למדוד' משקפיים וירטואליים באתר הבית שלה בהתבסס על צילומם במצלמות רשת או על ידי העלאת תמונת פרופיל לאתר שלה. והיא בונה עבורם משקפיים מותאמים אישית בתהליך שנמשך פחות משש דקות. המשמעות היא שזוג משקפיים שלקוח אמריקאי הזמין בערב כבר נמצא על מטוס בבוקר הבא, ומגיע לקונה בתוך 48 שעות בלבד.

 

היתרונות הגדולים של GlassesUSA מבוססים על יכולות טכנולוגיות ושיווקיות מהמובילות בעולם, באמצעות מודלים ייחודיים של איסוף דאטה והתאמה אישית של מגוון המוצרים וההצעה השיווקית בהתאם לפרופיל הלקוח המגיע לאתר. כמו כן, החברה פיתחה יכולות אופטימיזציה ורכישת מדיה מתקדמות, המאפשרות ניהול יעיל במיוחד של תקציבי פרסום של עשרות מיליוני דולר בשנה. אף שהפוקוס של החברה, מאז הקמתה, הוא על השוק האמריקאי, היא מייצאת היום משקפיים ל־90 מדינות בעולם, ומתכננת להעמיק את החדירה שלה גם לשווקים נוספים, כמו השוק האירופי. כספי הגיוס מיועדים להמשך ההתרחבות של החברה.

 

הקורונה עשתה לה טוב

 

2020 מבחינתה של GlassesUSA היתה טובה, למרות ואולי בגלל מגפת הקורונה. החברה נהנתה מגידול של עשרות אחוזים בפעילותה, בעיקר עקב מעבר גדול של לקוחות בארה״ב לקניות מקוונות, וכן בשל סגירת מרבית חנויות האופטיקה בארה״ב עקב הסגרים. בקרב הדור המבוגר עדיין רבים מעדיפים רכוש משקפיים מאפוטומטריסט וחנויות אופטיקה בשוק האופטיקה המסורתי שחברות האונליין מאתגרות, אבל הדור הצעיר עובר לרכישות באינטרנט כשהמבחר שאותו ניתן לראות באתר החברה גדול משמעותית מהמבחר בחנויות.

 

את החברה ייצגו משרד עו״ד הירש פאלק ומנכ״ל ברק קפיטל חיתום, צביקה מנס. טנא, שמנוהלת בידי אריאל הלפרין עובדת בימים אלה על עסקה גדולה נוספת לרכישת 51% ממניות חיפה כימיקלים תמורת 300 מיליון דולר.

x