השורה התחתונה
משבר הקורונה המתמשך הפך את חברות הדיגיטציה הרפואית להזדמנות השקעה
הדיגיטציה של התחום הרפואי התחזקה בעזרת משבר הקורונה והרגולטורים, והצמיחה בה זינקה. אבל בתחום כה מורכב, חובה להבדיל בין חברות בעלות פוטנציאל וקהל נאמן לבין אלו שצפויות להיתקל בקשיים
אחת המגמות ארוכות הטווח שהתחזקו בעקבות הקורונה היא הדיגיטציה של התחום הרפואי, שבאה לייעל את מערכת הבריאות, תוך שיפור בחוויות הלקוח. חשבו על כך: מצד אחד, יש עלייה מתמדת בביקושים לרפואה ובעומס על מערכות הבריאות.
- "הקורונה האיצה תהליכים, עסקאות נסגרות מהר יותר"
- שיא במספר המונשמים, שיעור החיוביים - 7.2%
- הגרף שמתריע: 2021 עלולה להיות שנת מפולת
אוכלוסיית העולם גדלה ומזדקנת, המטופלים מהדורות הצעירים יודעים יותר ודורשים שירות טוב יותר, ורמת המורכבות בטיפול הרפואי מעמיסה על הרופאים בקבלת החלטות. מצד שני, ההיצע נמצא תמיד בפיגור כתוצאה ממצוקת כוח אדם במקצועות הבריאות ותהליכי עבודה לא יעילים.
הדיגיטציה מייעלת את מערכת הבריאות בשביל להסיט את הזמן ממשימות אדמיניסטרטיביות לטובת משימות של אבחנה וטיפול. זוהי רמת הדיגיטציה הבסיסית. ראשית, המחשוב במערכת הבריאות העביר את הרשומות הפיזיות לרשומות מקוונות. הדבר עוזר בעיבוד וניתוח מידע ומאפשר לרופאים לקבל את החלטת הטיפול הטובה ביותר. דוגמאות לכך כוללות השוואה בין מדדי בריאות של המטופל לאורך זמן, אזהרה לגבי השפעות משילובי תרופות, ועוד.
בנוסף, זמינות וזרימת מידע בין ספקי שירותי בריאות שונים מסייעות בקבלת תרופות בבתי מרקחת בהצגת פרטים אישיים בלבד, מידע על המשך טיפול, ועוד. תהליכים אדמיניסטרטיביים, לוגיסטיים וכספיים שמתבצעים במערכות מחשוב, מורידים באופן משמעותי את העומס על הצוות הרפואי. התחום מתאפיין בצמיחה יחסית איטית, של כ־5% בשנה.
השפעת הקורונה על הטלרפואה
המגמה החמה של הקורונה בתחום הדיגיטציה היא טלרפואה, או מתן טיפול מרחוק, שלמעשה מנגיש ומוזיל את הטיפול הרפואי. הרעיון הוא פשוט, במקום להמתין לרופא המבוקש במרפאה הקרובה ימים או שבועות, למה לא למצוא את הרופא הפנוי ולקבל טיפול רפואי בתוך שעות? כל זה כמובן בנוחיות של הבית או המשרד. הפילוסופיה של טלרפואה לא מתמקדת במתן ייעוץ רפואי בלבד ומשתרעת על אינספור תחומים: ייעוץ עם תזונאי ומעקב אחר משקל, טיפולים פסיכולוגיים, ניהול סוכרת, שליחת מוצרים רפואיים למדידת נתונים של המטופל עד הבית, ועוד.
בנוסף למגוון ולנוחות, טלרפואה חוסכת משמעותית בעלויות ביחס לטיפול המסורתי. כל זה גרם להתעניינות מחודשת וצמיחת התחום זינקה לקצב דו־ספרתי גבוה, כתוצאה מההגבלות של הקורונה ורוח גבית מהרגולציה, שאפשרה החזר כספי עבור ביקור רופא וירטואלי, כמו בביקור פיזי.
ענקיות הטכנולוגיה התקשו לשבש ולשכפל את "אפקט הרשת" לתחום הרפואי, בדומה למה שעשו בתחומים כמו פרסום וקניות. יש לכך כמה סיבות. ראשית, התחום הרפואי מונחה על ידי הרגולציה ולא על ידי הצרכן. זה דורש מענקיות הטכנולוגיות להתמקצע בעבודה מול הרגולטורים בתחום הבריאות ולעבוד בשיטת הפצה שונה. שנית, צמיחה ברשומות דיגיטליות ויכולות עיבוד מתקדמות בענן הן תופעות של השנים האחרונות והיעדרן הפך את התחום לפחות אטרקטיבי. זה כמובן משתנה במהרה בתקופה הנוכחית ומקל את כניסתן לתחום. עם זאת, לא ניתן להתעלם מכך שהציבור הרחב לא בוטח בענקיות הטכנולוגיות בכל הנושא של שימוש במידע אישי.
ענקיות הטכנולוגיה מנסות לנגוס בשוק
זה לא אומר שענקיות הטכנולוגיה לא ניסו ומנסות לנגוס בשוק זה. הדוגמאות הבולטות הן השעון של אפל, שאותו עונדים גם בזמן השינה, כך שהוא מודד נתונים על דפוסי שינה, דופק לב, ואפילו בעל יכולות אלקטרוקרדיוגרם (אק"ג). השעון נותן התרעה במידה שקיים שינוי בנתונים, ובעתיד (כנראה) יידע לזמן שירותי עזרה ראשונה.
גם אמזון הודיעה לאחרונה על דחיפה נוספת בתחום בתי מרקחת, עם השקת Amazon Pharmacy, שירות שמאפשר ללקוחות בארה"ב להזמין תרופות מרשם הביתה. המהלך הגיע בעקבות רכישתה של חברת PillPack ב־2018 ומבוסס על התשתית שלה, שמספקת תוכנה לבתי מרקחת, מרכזי אספקה והסכמים עם ספקי בריאות.
סיכון מרכזי נוסף שאנו מזהים הינו רגולטורי, כאשר לתחום יש תלות רבה בתקציבים ובהחלטות ממשלתיות. גופים רגולטוריים יכולים לדחות פריסת מערכת חדשה ולבטל את ההסדר לכיסוי הוצאות מביקור רופא באופן וירטואלי.
בסיס לקוחות נאמן
אחת החברות המובילות בתחום הדיגיטציה הרפואית היא Compugroup הגרמנית, שמספקת תוכנה למגזר הבריאות באירופה וארה"ב. המודל העסקי של החברה נהנה ממרכיב גבוה של הכנסות חוזרות (כ־65%) ושולי EBITDA גבוהים של כ־25%. תוכנת החברה יושבת במערכות הליבה במרפאות, בתי חולים ובתי מרקחת, ומספקת להם פתרון מקצה לקצה, שנותן מענה לכל הצרכים הקליניים, האדמיניסטרטיביים והכספיים. במילים אחרות, קשה מאוד להחליף אותה.
חברה בולטת נוספת שמובילות את מגמת הטלרפואה היא Teladoc, שבאוקטובר 2020 השלימה מיזוג עם חברת Livongo. הפלטפורמה של Teladoc מציעה 450 תתי־תחומי התמחות ללקוחותיה שהינם מעסיקים, מבטחים, בתי חולים וכמובן לקוחות פרטיים. המיזוג עם Livongo, המתמחה בניהול ותמיכה דיגיטלית לחולים כרוניים, צפוי להגדיל את בסיס הלקוחות עוד יותר ולהציע להם סל מוצרים רחב יותר.
החברה גובה תשלום חודשי למנוי ותשלום נוסף עבור ביקור רופא. החברה צפויה להשלים את השנה עם בסיס מנויים של יותר מ־50 מיליון איש, מה שנותן נראות מאוד גבוהה במודל העסקי, עם מרכיב הכנסות חוזרות של כ־85%.
לסיכום, הדיגיטציה של התחום הרפואי היא מגמת מאקרו ארוכת טווח, שמסייעת במניעת טעויות ובהפחתת עומס על מערכת הבריאות, ומוזילה עלויות. עם זאת, לא ניתן להסתכל על התחום כמקשה אחת כשתתי־תחומים מתאפיינים בשיעורי צמיחה ושולי רווחיות שונים. החברות המובילות נהנות ממודל עסקי איתן בעל מרכיב גבוה של הכנסות חוזרות ולקוחות נאמנים, אך חברות ללא ניסיון משמעותי בתחום יתקשו בכניסה משמעותית, בין היתר בגלל הרגולציה.
הכותב הוא יועץ למור בית השקעות