אלקטריאון מרחיבה את פרויקט הכביש החשמלי לצרפת, גרמניה ובלגיה
חתמה על הסכם שת"פ עם חברת התשתיות Eurovia, שפועלת תחת קבוצת Vinci SA בהקמת כבישים ברחבי אירופה; שיתוף הפעולה החדש מצטרף לכביש שכבר הוקם בשבדיה; לאחרונה דיווחה אלקטריאון על תחילת פיילוט ראשון מסוגו בארץ לסלילת כביש חכם עם תשתית להטענת אוטובוסים חשמליים; מניית אלקטריאון טסה בת"א ב-322% מתחילת השנה
חברת אלקטריאון מדווחת הבוקר (ג') על חתימת הסכם שת"פ אסטרטגי עם חברת התשתיות יורוביה (Eurovia) – חברה-בת של ענקית הבנייה הצרפתית וינצ'י (Vinci) המתפקדת כחטיבת סלילת הכבישים שלה.
- 400 מטר ברמת אביב: הכביש החשמלי בת"א יופעל בנובמבר
- מענקי ממשלות שבדיה וישראל צמצמו את ההפסד של מפתחת "הכביש החכם" אלקטריאון
- אלקטריאון מרחיבה את גיוס ההון: מגדל תשקיע 51 מיליון שקל
למעשה, מדובר במזכר הבנות לבניית מערכות כביש חשמלי אלחוטי בגרמניה, צרפת ובלגיה שלפיו אלקטריאון תיגש יחד עם יורוביה למכרזים שונים לסלילת כבישים שכל אחד מהם יתומחר בנפרד, ולכל אחד מהצדדים יש זכות סירוב ראשונה על השתתפות משותפת בפרויקט כלשהו. תקופת ההסכם בין הצדדים נקבעה לחמש שנים עם אפשרות הארכה אוטומטית לשנתיים נוספות.
במסגרת ההסכם בין הצדדים אמנם לא נקבעו סכומים או גודל פרויקטים משותפים, אך מדובר בפוטנציאל משמעותי משום שיורוביה היא אחת מחברות הכבישים הגדולות בעולם, המעניקה כיום שרותי בניית ותחזוקת כבישים לכ-70 אלף ק"מ ב-15 מדינות ברחבי העולם.
הכנסות יורוביה בשנת 2019 עמדו על 10.2 מיליארד יורו, מהם 5.4 מיליארד יורו, שהם 54% מההכנסות השנתיות, נבעו מצרפת, והיתר נבעו משאר המדינות בהן היא פעילה, ובעיקר ארה"ב, קנדה, מרכז ומזרח אירופה, וצ'ילה.
חברת הכביש החכם הישראלית מעריכה כי מזכר ההבנות עם יורוביה, המעסיקה 45.3 אלף עובדים בכ-500 יחידות עסקיות הפרוסות ברחבי העולם, יקדם את חדירת הכביש החשמלי האלחוטי לשוק הבינלאומי ויקדם עניין מקרב ממשלות, עיריות, מפעילות ציי רכב, ותאגידים פיננסיים שונים.
אורן עזר, המייסד, היו"ר ומנכ"ל אלקטריאון וירלס, אמר לכלכליסט, כי "עוד כחודש אנו צפויים לחזור משבדיה כשמשאית נוסעת על מקטע הכביש החכם שאנו סוללים, ובמסגרת פרויקט זה הכרנו את חברת וינצ'י, שאחת הזרועות שלה מבצעת עבורנו את פרויקט החשמל. וינצ'י היא בין חברות התשתיות הגדולות בעולם ועם זרועות רבות, וביניהן גם יורוביה, ואנו עימם בקשר כבר שלוש שנים. הם בחנו אותנו היטב ועם התקדמות הפרויקט בשבדיה החליטו לשתף עימנו פעולה ויציעו כביש חכם כאופציה בפרויקטים של בנייה ותחזוקת כבישים.
"פרויקט ראשון שנעבוד עליו יחד כבר דווח על ידינו והותנע בגרמניה – אותו מקטע של 100 מטר שייסלל עבור אוטובוס העובדים של חברת החשמל הגרמנית ENBW, שאמור להתחיל בדצמבר הקרוב. לאחר השלמתו צפויים עוד 500 מטר שאמורים להיות מאושרים בקרוב. ואז נראה אוטובוס שנוסע רק על הפלטפורמה שלנו, וזה אמור להיות השואו קייס שלנו לגורמים נוספים בגרמניה.
"כלל המספרים לפרויקטים אפשריים עוד לא ידוע, אבל זה השלב הבא אחרי הוכחת טכנולוגיה - יכולת פריסה מהירה ונרחבת בכמה מדינות, ואני מניח שדעתם של רוב הבוחנים אותנו תנוח לגבי הוכחת הטכנולוגיה כאשר בסוף השנה נוכל כבר להראות את שני הפרויקטים שלנו (שבדיה ותל אביב) עובדים. כיום אנו סוללים את הכבישים למרות שאנו לא חברת כבישים, אבל היתרון של יורוביה הוא לא רק בהיותה חברת כבישים, אלא בכך שהיא כבר מכירה את הטכנולוגיה שלנו מחד, ופרוסה במדינות רבות מאידך".
אלקטריאון עדיין נטולת הכנסות ועיקר פעילותה מתבטא בהוצאותיה, שרובן נובעות ממחקר ופיתוח ועמדו במחצית הראשונה של השנה על 10.1 מיליון שקל, המהווים עלייה של 74.1% בהשוואה ל-5.8 מיליון שקל הוצאות מחקר ופיתוח במחצית הראשונה של 2019.
העלייה בהוצאות המחקר והפיתוח יוחסו על ידי החברה להתקדמות הרכש בפרויקטים שלה בשבדיה, בה צוותי והנהלת החברה נמצאים כיום לפריסת הכביש החכם בחודש הקרוב, ובתל אביב – מוקדי פעילותה כיום.
המענקים שהחברה קיבלה במהלך המחצית הראשונה של השנה מממשלת שבדיה ומרשות החדשנות הישראלית סייעו לה לצמצם את ההפסד התפעולי ל-5 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2020 בהשוואה ל-7.3 מיליון שקל במחצית הראשונה אשתקד. ההפסד הכולל שלה הצטמצם ל-5.1 מיליון שקל בהשוואה ל-7.4 מיליון שקל בתקופה המקבילה.
כספי המענקים הממשלתיים גם הפכו תזרים המזומנים של החברה מפעילות שוטפת לחיובי, וזה עמד על 995 אלף שקל במחצית הראשונה של 2020, בהשוואה לתזרים מזומנים שלילי של 4.7 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2019.
מאז תחילת השנה עלתה מניית אלקטריאון ביותר מ-300% והחברה נסחרת לפי שווי שוק של 2.7 מיליארד שקל.