$
שווקי חו"ל

הצ'ק שבדרך הקפיץ את מניות התעופה - אבל לא בטוח שזה יספיק

מניות ענקיות התעופה המשיכו היום לדהור, זה היום השני ברציפות, לאחר ההסכם על סיוע פדרלי של 2 טריליון דולר לכלכלת ארה"ב; הסכום שיוזרם לענף עצמו עדיין אינו ידוע בוודאות, וספק אם יצליח לחפות על השבר העמוק; דיווח: סעיף מיוחד בהסכם מנוסח באופן שיבטיח הזרמה של מיליארדים לבואינג

מיקי גרינפלד 22:2625.03.20

סקטור התעופה שכח ביומיים האחרונים את המשבר העמוק שבו הוא נמצא ומניות החברות נוסקות בוול סטריט – אתמול התקווה הקפיצה את המניות, היום הציפייה לגאולה קרובה.

 

הציפייה להכרזה קרובה על תוכנית חילוץ פדרלית עצומה שתכלול הזרמה לחברות התעופה הקפיצה אתמול את שלוש הענקיות של התעופה האמריקאית: אמריקן איירליינס נסקה ב-35.8%, יונייטד ב-25.7% ודלתא ב-21%. היום  הן רשמו עליות של 10.6%, 10.9% ו-15.6%, בהתאמה.

 

 

 

הבוקר הודיעו הבית הלבן, האוצר ונציגי שתי המפלגות כי הגיעו להסכמה על חבילת תמיכה עצומה של כמעט 2 טריליון דולר. ההסכם כמובן נדרש לאישור חקיקה בקונגרס, אך הסיכוי שיעבור הוא בהחלט גבוה.

 

לא כל פרטי התוכנית ידועים, כולל הנתונים על היקף הסיוע לחברות התעופה, שנקלעו למשבר עמוק בשל מגיפת הקורונה. אבל את המשקיעים פחות מעניינים הפרטים במקרה הזו .

 

מטוס אמריקן איירליינס מטוס אמריקן איירליינס צילום: Phil Derner Jr.

 

לפי דיווחים שונים, היקף הסיוע לסקטור צפוי לעמוד על בין 50 מיליארד דולר לחברות נוסעים ו-8 מיליארד דולר לחברות מטען, ולפי דיווחים אחרים על כ-25 מיליארד דולר לחבורת נוסעים ו-4 מיליארד דולר לחברות מטען.

 

עוד פחות ברור מה חלקה של בואינג בתוכנית הסיוע הפדרלית, ועדיין, היא נסקה היום ב-31%. הוושינגטון מדווח שהחבילה שיציגו הבית הלבן והקונגרס תכלול הלוואות של 17 מיליארד דולר ל"חברות שהמשך פעילותן חיוני לביטחון הלאומי". סעיף זה של התוכנית לא מתייחס באופן ישיר לבואינג אך נראה שנוסח במיוחד בשבילה, גם אם לא מדובר בכל הסכום (שכן יש חברות נוספות שייכנסו להגדרת הסעיף).

 

מניית יצרנית המטוסים נהנתה היום אולי לא רק מהציפייה לתמיכה של הממשל, אלא גם גם מהדיווח שפורסם מוקדם יותר ב-CNBC, לפיו החברה מתכוונת לחדש סביב חודש מאי את ייצור המטוסים מסדרת 737-מקס – למרות שהם עדיין מקורקעים בהוראת רגולטור התעופה האמריקאי. לדיווח עצמו לא יצא אישור רשמי.

 

החגיגות של חברות התעופה ושל המשקיעים שלהן מוקדמות מדי, בלשון המעטה. נזכיר רק שבשל מגיפת הקורונה, וכשארה"ב עדיין אינה בהשבתה כלכלית מלאה, 60 אלף טיסות בוטלו בארה"ב בחודש האחרון. וזה עוד כלום - בשבוע האחרון בוטלו רק בארה"ב 9,000 טיסות מדי יום, ובכל יום שעובר מספר הביטולים רק גדל. יש סיבה לכך שעם כל הקפיצה של היום ואתמול, אמריקן איירליינס עדיין עומדת על מינוס 30% בחודש האחרון, יונייטד איבדה 44% בחודש האחרון ודלתא נחתכה ב-38% בתקופה זו.

x