"אם תשובה לא יזרים כסף לדלק הוא יאבד את החברה"
דלק חשפה באסיפת מחזיקי אג"ח שמרבית אחקותיה בדלק קידוחים ואיתקה משועבדות ⋅ שני בנקים נוספים העמידו את החוב כלפיהם לפירעון מיידי ⋅ ומידרוג חתכה את דירוג האשראי של ב־14 דרגות
יום דרמטי לתשובה: האג"ח של קבוצת דלק מתחילים לאבד סבלנות. המחזיקים יצביעו בימים הקרובים על הקמת נציגות לשש סדרות האג"ח השונות, שהיקף החוב הכולל כלפיהן מסתכם ב־7 מיליארד שקל.
- דלק חתכה ב-70% את השכירות שהיא משלמת לבעלי תחנות
- מכה נוספת לקבוצת דלק: הורדת דירוג דרמטית של 14 נקודות
- מנכ"ל קבוצת דלק: "שווי השוק לא משקף את ערך הנכסים, נעבור את המשבר בהצלחה"
הנטיה של רוב המוסדיים היא להקים נציגות אחת לשש הסדרות ולא נציגות נפרדת לכל סדרה. דלק חשפה אתמול, במהלך אסיפת המחזיקים הטלפונית, נתון מדהים שלא היה ידוע: 51% ממניות דלק קידוחים שבידיה משועבדות לבנקים זרים. כלומר בידי קבוצת דלק רק 8% מניות חופשיות של החברה־הבת, שהיא למעשה שותפות. דלק עדכנה גם כי מניות איתקה משועבדות גם הן לבנק זר. בנוסף חשפה החברה בדיווח לבורסה, מספר דקות לפני האסיפה, כי שני בנקים זרים נוספים, מלבד סיטיבנק, טוענים לעילת פירעון מיידי בגין הלוואות של 250 מיליון דולר ומנהלים מגעים מול דלק שבשליטת יצחק תשובה (61.7%), על תנאי ההלוואות והעמדתן לפירעון מיידי.
גם הורדת הדירוג הדרמטית של חברת דירוג האשראי מידרוג לאג"ח של דלק, ברמה של 14 נואוצ'ים, שהתרחשה אתמול, מהווה עילה להעמדת חלק מהותי מהחוב של דלק לפירעון מיידי, כמו גם ההרעה המהותית בעסקי החברה. היות והאירועים קרו במהירות, מחזיקים גדולים מעוניינים להמתין לדו"חות של דלק ל־2019, שיפורסמו בסוף אפריל, לפני שיינקטו בצעדים דרסטיים, אך אחרים סבורים שיש להעמיד את החוב לפירעון מיידי.
"כמו שתשובה ידע למשוך כסף, הוא יידרש להזרים"
עו"ד אופיר נאור, שפנה באסיפת המחזיקים למנהלי דלק בשאלה אם פנו לתשובה להזרים הון לחברה, נענה בשלילה, כשהמנכ"ל עידן ולס הוסיף: "אתה שואל אנשים שאין להם יכולת לענות על השאלה הזאת". גם שאלהתו של עו"ד גיא גיסין האם החברה תגייס הון, לא נענתה ישירות. נאור, שהוביל את מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל נגד לב לבייב ושל אי.די.בי נגד נוחי דנקנר, אמר ל"כלכליסט" אתמול כי "אם לא יחזקו את ההון בחברה, יהיה לה בעלים אחר. המצב הנוכחי, שבו נושים אחרים מקבלים ביטחונות ושוק ההון יושב בשקט, איננו תרחיש סביר". נאור הוסיף כי "יצחק תשובה משך בשלוש השנים האחרונות 900 מיליון שקל דיבידנדים מהחברה. כמו שהוא ידע למשוך את הכסף, ככה הוא יידרש להזרים. בלי שהוא יכניס יד לכיס, לא ניתן יהיה להגיע לשום הסדר".
הפעולה הראשונה שמחזיקי האג"ח צפויים לבצע היא דרישה למסמך סטנד־סטיל, שיאסור על דלק להעביר לבנקים הנושים, להם חייבת החברה 2 מיליארד שקל, נכסים נוספים של החברה כביטחונות, או לבצע דיספוזיציה כלשהי בנכסי החברה בלי לשתף את המחזיקים. בנוסף, הם צפויים לדרוש נציגות בדירקטוריון או בעל תפקיד בחברה.
עם זאת, נאמני סדרות האג"ח ביקשו מהמחזיקים סבלנות, מאחר שלכולם אינטרס אחד, להגיע לפתרון מול החברה בלי לנקוט בצעדים נמהרים. הם ביקשו לבחור נציגות אחת לכל הסדרות, לאור הניסיון בהסדר אי.די.בי, שם היו מספר נציגויות.
המנכ"ל וולס, שנכנס לתפקידו רק לפני כשלושה חודשים ומתמודד מול צונאמי בחברה, אמר באסיפה כי "העולם כולו מצוי במשבר כלכלי עמוק. למרות המשבר, קבוצת דלק היא קבוצה חזקה ויציבה, שיכולה לעבור את המשבר בהצלחה ולממש את יעדיה". מקורבים לדלק תהו: "למה אף אחד לא בא בטענות לפוקס וקסטרו שהודיעו שלא ישלמו שכירויות לקניונים? הרי המשבר הזה פוגע בכולם. עובדה שהבנקים הזרים מבינים ברובם את הסיטואציה ומנסים להגיע עמנו להבנות".
תוך כדי אסיפת האג"ח המשיכו מניות קבוצת דלק לצנוח וסיימו את היום בצלילה של 40.8%. קבוצת דלק נסחרת בשווי שוק של 922 מיליון שקל. דלק עדכנה אתמול כי השווי ההוגן של עיסקאות הגידור שלה לגבי מחיר הנפט הוא 500 מיליון דולר. עדיין לא ברור אם דלק תפנה לגיוס הון, אולם ההערכות הן כי לא יהיה מנוס מכך, מה שעשוי לדלל את חלקו של תשובה בחברה, אם יחליט שלא להשתתף עפ"י חלקו.
דלק: "מידרוג פעלה באופן לא מקצועי"
דרמה נוספת אתמול היתה כשמידרוג חתכה את דירוג האשראי של דלק ב־14 נואוצ'ים, בשל הערכתה ל"כשל פירעון ברמת ודאות גבוהה". דירוג האג"ח שהנפיקה דלק הורד גם הוא מרמה של A2 לרמה של Ca — המשקפת אירוע של חדלות פירעון. בהסבר נכתב כי פעולה זו "נשענת על הערכתנו להרעה מהותית ברמת הנזילות והגמישות הפיננסית של החברה בשבועות האחרונים בעקבות התפרצות מגיפת הקורונה" .
האנליסטים קובי רחמני, ליאת קדיש וסיגל יששכר, ציינו כי חלה ירידה חדה בשווי דלק קידוחים ואיתקה, וכי "אירועים אלו יצרו חוסר ודאות גבוה באשר ליכולת החברה למחזר את התחייבויותיה, להשלים עסקאות מימוש נכסים ולנצל את הגמישות הפיננסית שעמדה לטובתה ערב משבר זה, והורידו את יתרות הנזילות של החברה משמעותית", מידרוג מעלה חשש באשר לעמידה בתשלום הקרן והריבית בסוף מרץ 2020 לסדרה י"ג - כ־120 מיליון שקל. עם זאת, במידרוג ציינו שבחברה מתכוונים לעמוד בתשלום.
בדלק הגיבו באגרסיביות לסקירה ואמרו כי "כשהעולם כולו מצוי בעין הסערה של אחד המשברים הכלכליים הקשים ביותר, בתקופה שבה יש תנודתיות בכל השווקים בעקבות התפשטות מגיפת הקורונה שמשפיעה על חברות בכל הסקטורים, פעלה מידרוג באופן לא אחראי ולא מקצועי".
בחברת הדירוג השיבו כי "מידרוג פועלת בהתאם למתודולוגיות הדירוג המתפרסמות על ידה, בהתאם לשיקול דעתה המקצועי ובהתאם לנהליה. דירוגי מידרוג מציגים, על פי שיפוטה האובייקטיבי, את כושר החזר האשראי של המנפיקים המדורגים על ידה. מידרוג פועלת בשקיפות ובגילוי למול המשקיעים במכשירי החוב המדורגים על ידה ולמול כלל צרכני הדירוג".