לא רק חמאה ושימורים: הבנק של האחים ויליגר
יבואנית המזון וילי פוד שבשליטת יוסי וצבי ויליגר החליטה ב־2018 לנצל את יתרות המזומנים הגבוהות שלה ולהיכנס לתחום האשראי החוץ־בנקאי. עד היום העמידה החברה אשראי ללקוחות בהיקף של 21.6 מיליון שקל
בעולם העסקים מקובל שחברות נותנות אשראי ללקוחות שלהן. פריסה ודחייה של תשלומים מאפשרות לגייס לקוחות שעסקים חפצים ביקרם. בחברתוילי פוד, יבואנית, יצרנית ומפיצת המזון, המשווקת, בין היתר, מותגים כמו חמאת לורפק הדנית, מנת השף ומגוון גדול של קופסאות שימורים, לקחו את האשראי ללקוחות צעד אחד קדימה. בשלהי 2018 החליט דירקטוריון וילי פוד בראשות צבי ויליגר להיכנס לתחום האשראי החוץ־בנקאי, כאשר תחום הפעילות החדש יבוצע במקביל לפעילות הוותיקה של החברה — יבוא, שיווק והפצה של מוצרי מזון.
- האשראי החוץ בנקאי: שינויים בהרגלי הצריכה
- מחקר: התחרות בשוק האשראי הצרכני מגדילה את הסיכון לעשירונים התחתונים
- חברות האשראי החוץ־בנקאי מסתערות על העסקים הקטנים
דירקטוריון וילי פוד הנחה את הנהלת החברה בראשות המנכ"ל מיכאל לובושיץ לפעול לצורך קבלת רישיון למתן אשראי, בהתאם לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים. לפי הדין בישראל, כל נותני האשראי החוץ־בנקאיים חייבים לקבל רישיון מרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. בסוף 2018 היו רשומים במאגר רשות שוק ההון כ־110 בעלי רישיון לעסוק במתן אשראי, ול־33 מתוכם רישיון מורחב המאפשר היקף פעילות של מתן אשראי העולה על 25 מיליון שקל.
בווילי פוד מציינים שבכוונת החברה לעסוק בפעילות אשראי חוץ־בנקאי דרך מתן פתרונות מימון מגוונים לעסקים ויזמים שונים, ללא הגבלה לתחומי פעילות מסוימים. בדו"חות של וילי פוד נכתב שבמסגרת פעילות העמדת האשראי החברה עשויה לפעול גם מול לקוחותיה, ולהציע להם מימון הון חוזר, מימון יבוא, מימון ספקים, מימון השקעות טווח בינוני, מימון לרכישת ציוד ועוד.
נכון לסוף יוני השנה, סעיף הלוואות לאחרים במאזן של וילי פוד עמד על 15.8 מיליון שקל. יתרת ההלוואות לאחרים נובעת ממתן הלוואות בסכום מצטבר של 21.6 מיליון שקל, ומפירעון הלוואות של 5.8 מיליון שקל.
כרגע פעילות האשראי החוץ־בנקאי של וילי פוד זניחה ביחס לכלל עסקיה. ברבעון השני של 2019 עמדו ההכנסות של וילי פוד מתחום האשראי החוץ־בנקאי על 237 אלף שקל בלבד, והיוו 0.2% מהכנסות הקבוצה ברבעון שהסתכמו ב־100 מיליון שקל. הרווח התפעולי של המגזר עמד על 157 אלף שקל והיווה 1.6% מהרווח התפעולי של וילי פוד ברבעון, שהסתכם ב־9.7 מיליון שקל.
ההחלטות על העמדת אשראי ללקוחות נקבעות על ידי ועדת האשראי של וילי פוד, שחבריה הם האחים יוסי וצביקה ויליגר, השולטים בחברה באמצעות שליטתם בחברת בי.אס.די קראון (25% כל אחד), חברה ציבורית הנסחרת בלונדון המחזיקה ב־61.78% מוילי פוד, הדיקרטור החיצוני עידן בן שטרית והדירקטור הבלתי תלוי ויקטור בר. בשלב זה הוחלט שכל הלוואה תוגבל לסכום של 25 מיליון שקל ללווה ספציפי ובמח"מ מקסימלי של עד שלוש שנים.
בסוף הרבעון השני היו לקבוצה יתרות נזילות של 268 מיליון שקל. בווילי פוד מציינים שיחסי הנזילות הגבוהים של החברה ועודפי הנזילות שלה ימשיכו להוות את מקורות המימון להמשך התרחבות עסקי הקבוצה. ככל שזו תגדיל את פעילותה בתחום האשראי החוץ־בנקאי, אותה נזילות עשויה לשמש גם לצורך הרחבת עסקי הלקוחות של וילי פוד.
הכניסה של וילי פוד לתחום האשראי החוץ־בנקאי מגיעה על רקע הגאות בענף, כפי שזאת באה לידי ביטוי בתוצאות העסקיות של חברות האשראי החוץ־בנקאי שנסחרות בבורסה בתל אביב. הביקוש הגבוה לאשראי חוץ־בנקאי מיתרגם לזינוק בשווי השוק של החברות בענף.
שווי השוק של נאוי, החברה הגדולה בענף האשראי החוץ־בנקאי, טיפס מתחילת השנה ב־27% והוא עומד על 757.7 מיליון שקל, ערך המניה של פנינסולה שנמצאת בשליטת מיטב דש זינק באותה תקופה ב־93% לשווי שוק של 463 מיליון שקל, וגם ערכן של חברות קטנות יותר כמו אס.אר.אקורד, שוהם ביזנס ואופל בלאנס, האמיר בעשרות אחוזים.
שומרת את הריבית לעצמה
אפשר לראות בכניסה של וילי פוד לתחום האשראי החוץ־בנקאי כמהלך ששורשיו נעוצים בריבית הנמוכה ששוררת במשק בשנים האחרונות. בעבר הלא רחוק חברה עתירת נזילות כמו וילי פוד היתה יכולה להשקיע את כספה בפיקדונות בנקאיים וליהנות מריבית סבירה. זאת בזמן שהבנקים משתמשים באותם כספים שהופקדו אצלם לצורך מתן אשראי בנקאי לאחרים, ובהם גם לקוחותיה של וילי פוד. בכך שווילי פוד נכנסת לתחום האשראי החוץ־בנקאי, היא למעשה "מדלגת" על התיווך הבנקאי ושומרת לעצמה את הריבית.
מצד אחד, ברור שלחברת וילי פוד אין הניסיון והמומחיות שיש לבנקים בתחום האשראי. מצד שני, הנהלת וילי פוד נהנית מהיכרות מצוינת עם הלקוחות בענף שבו היא פועלת. המהלך של וילי פוד מגדיל את פוטנציאל הרווח שלה, שכן היא צפויה ליהנות מתשואה גבוהה יותר על יתרות המזומנים שברשותה. במקביל, בהנחה שווילי פוד תעניק אשראי בעיקר ללקוחותיה, הכניסה לתחום האשראי החוץ־בנקאי תגדיל את התלות של החברה בענף שבו היא פועלת. כך שלא מדובר בהכרח בפיזור סיכונים, היות שתחום הפעילות החדש צפוי להשיק במידה רבה לפעילות הליבה המסורתית של וילי פוד.
זינוק ברווח הנקי
וילי פוד הציגה במחצית הראשונה של 2019 צמיחה מרשימה בהכנסות ושיפור ניכר בשורה התחתונה. בששת החודשית הראשונים של 2019 צמחו הכנסות החברה ב־15.2% והסתכמו ב־197.9 מיליון שקל. העלייה בהכנסות וילי פוד מיוחסת בעיקר להרחבת קו המוצרים של החברה, הפניית משאבים ניהוליים לסחר ומכירות וניהול מלאי לצורך עמידה ביעדי המכירות. הרווח הנקי של החברה קפץ ב־48.4% והסתכם ב־16.1 מיליון שקל. השיפור ברווחיות של וילי פוד נובע בעיקר משינוי בתמהיל המוצרים והתמקדות בפריטים שהם בעלי רווחיות גולמית גבוהה יותר.