מחיר התאונות: בואינג מקצצת ב-20% את יצור ה-737
בעקבות שתי התאונות בהן התרסקו מטוסים מדגם זה - באינדונזיה ובאתיופיה - הוחלט בענקית התעופה להפחית בייצור החל מאמצע החודש; עם זאת, לא יפוטרו עובדים; ההצהרה מצביעה על כך שבחברה לא מצפים לקבל בקרוב אישור מרשויות התעופה להחזיר את הדגם לטיסה
לחצו כאן לערוץ הטלגרם של מדור שוק ההון בכלכליסט
יצרנית המטוסים האמריקאית בואינג הודיעה אתמול (ו') על כוונתה לקצץ את הייצור החודשי של המטוסים מדגם 737 ב-20%, זאת על רקע שתי ההתרסקויות הקטלניות שאירעו בחצי השנה האחרונה. ההצהרה מצביעה על כך שבחברה לא מצפים שרשויות התעופה יאשרו לה להחזיר את המטוס לטיסות בתקופה הקרובה. מניית החברה נפלה אתמול ב-3.5%.
- מנכ"ל בואינג: "מתנצל על התאונות, התיקון יושלם בשבועות הקרובים"
- דו"ח התרסקות המטוס באתיופיה: הטייסים פעלו לפי ההנחיות
- "הרגולטורים ידעו כי השיטה לייצוב מטוס הבואינג 737 מקס היא בעייתית"
המשלוחים של המטוס, שנחשב הדגם הנמכר ביותר של החברה, הוקפאו לאחר שמדינות ברחבי העולם קירקעו את הדגם בעקבות התרסקות מטוס של אתיופיאן איירליינס בחודש מרץ שגרמה למותם של 157 אנשים. באוקטובר התרסק מטוס מדגם זהה של חברת ליון אייר באינדונזיה, ו-189 הנוסעים ואנשי הצוות שהיו עליו נהרגו.
קנייה חזקה | קנייה | המתן | מכירה | מכירה חזקה |
על פי ההצהרה שפרסמה החברה, הייצור יופחת החל מאמצע אפריל ל-42 מטוסים בחודש מ-52. עם זאת, בבואינג הדגישו כי השינוי לא יוביל לפיטורי עובדים.
ההערכה בתעשיית התעופה היא כי המטוסים מדגם זה יישארו מקורקעים עוד חודשיים לפחות. מנכ"ל החברה דניס מוילנברג ציין כי בבואינג מודעים עכשיו לכך ששרשרת של אירועים היא שגרמה לשתי התאונות, כשהקשר ביניהן הוא פגם במערכת המונעת הזדקרות של המטוס.
מוילנברג הוסיף כי דירקטוריון החברה ימנה ועדה שתבחן את נהלי התכנון והפיתוח של מטוסים. לדבריו, הוועדה "תמליץ על שיפורים במדיניות ובנהלים שלנו" עבור מטוסי 737 מקס ודגמים אחרים. במקביל, בחברה הודיעו כי הם ממשיכים להתקדם בעדכון התוכנה המיועדת למטוס במטרה למנוע התרסקויות נוספות.
מספר המטוסים המקורקעים עומד על 370 בלבד, אך חברות תעופה ברחבי העולם הזמינו קרוב ל-5,000 מטוסים. פירוש הדבר הוא שהחברה צריכה להתמודד עם אתגרים לוגיסטיים במציאת מקום לאחסן את המספר ההולך וגדל של מטוסים מקורקעים, ומימון עלויות התחזוקה יהיה עליה.
ספקית החברה, ספיריט אירוסיסטמס הולדינגס, הודיעה כי בכוונתה להמשיך לייצר 52 מערכות למטוסי 737 מקס בכל חודש, והיא תאחסן את המערכות העודפות במתקנים שלה.
רוברט סאמוולט, יו"ר מועצת הבטיחות הלאומית בתחבורה (NTSB), עדכן את העיתונאים כי החוקרים בארה"ב קיבלו את המידע הגולמי בנוגע להתרסקות טיסת אתיופיאן איירליינס בחודש שעבר, והוסיף כי הדו"ח הראשוני של החברה האתיופית "היה מקיף ביותר".
היו"ר לשעבר של מועצת הבטיחות, כריסטופר הארט, מונה השבוע על ידי מנהל התעופה הפדראלי (FAA) לעמוד בראש הצוות הבינלאומי לחקירת נושאי הבטיחות במטוס. הוא מסר כי החקירה תצא לדרך ביום שני, ולדעתו היא עשויה להימשך שלושה חודשים. עם זאת, בשלב זה עוד לא ברור כמה מדינות ייקחו בה חלק. לפי הארט, החוקרים יתמקדו יותר בממשק בין התוכנה והטייסים ופחות בנושאים מכניים.