צניחה של 75% ברווחי פלאפון ב-2018; מספר המנויים ירד ב-12%
הרווח הנקי הסתכם ב-24 מיליון שקל לעומת 95 מיליון שקל אשתקד; ההכנסות ממכירת שירותי סלולר רשמו ירידה של 1.5% ל-1.75 מיליארד שקל; מספר המנויים הסתכם ב-2.2 מיליון
הצטרפו לעדכונים שוטפים בערוץ הטלגרם של מדור שוק ההון בכלכליסט
התגברות התחרות במכירות המכשירים הסלולריים וציוד הקצה ללקוחותיה, תוך רישום הוצאות תפעוליות משמעותיות, הובילה את החברה לרישום של הפסד תפעולי ולריסוק הרווח הנקי של פלאפון, השייכת לקבוצת בזק, ברבעון האחרון של השנה שחלפה.
- בזק עברה להפסד עתק של 1.1 מיליארד שקל ב-2018 וביטלה את מדיניות הדיבידנד
- מנכ"ל וולמארט הגיע לביקור בזק חשאי בישראל
- מחזיקי בי־קום לדירקטוריון ולהנהלה: "אתם חסרי אחריות והתנהגותכם פזיזה"
עם זאת, בחברה הביעו שביעות רצון מכך שהצליחו לרשום ירידה קטנה יותר במנויים המשלמים פעם בחודש (פוסט-פייד) מאשר שתי החברות המתחרות סלקום ופרטנר. שם רואים בשמירה על רווחיות ברמה השנתית הישג לנוכח הסביבה התחרותית מאוד בתחום הסלולר.
תחום הסלולר שנמצא תחת תחרות אינטנסיבית הוביל גם את המתחרה סלקום לרשום הפסדים משמעותיים בדוחות המסכמים שלה. גם פלאפון הציגה צניחה משמעותית ברווח. הרווח ברבעון האחרון של השנה שחלפה צלל ב-90% וברמה השנתית נפל ב-75%.
מה שהוביל לריסוק הרווח הנקי של פלאפון ברבעון האחרון היה הוצאות תפעוליות משמעותיות, כמו גם התגברות התחרות במכירת ציוד הקצה והפחתת המכסים על מכשירי הסלולר בתחילת 2018 שהקטינה את ההכנסות.
גם דרך הפעולה של יבואנית הסלולר סאני תקשורת השפיעה על הרבעון האחרון. היבואנית שנשלטת בשרשור על ידי יעקב לוקסנבורג, שמייבאת את מכשירי סמסונג ישירות, האיצה מאוד את התחרות עם הנחות אגרסיביות על מכירת המכשירים שלה בשוק.
העולם של מכירת ציוד הקצה הופך בהדרגה לתחרותי יותר וברמה הרבעונית נפלו המכירות ב-15.4% וברמה השנתית ירדו ב-10%.
בשלושת החודשים האחרונים של 2018 הסתכם הרווח של פלאפון ב-2 מיליון שקלים בלבד, מול רווח נקי של 21 מיליון שקלים ברבעון המקביל לו שנה קודם לכן. הרווח השנתי הסתכם ב-24 מיליון שקל, לעומת 95 מיליון שקל ב-2017.
החברה הצליחה לשמור על יציבות בהכנסות מאספקת שירותי סלולר בשלושת החודשים המסכמים של השנה שהסתכמו ב-437 מיליון שקל.
עם זאת, מכירת ציוד הקצה ללקוחות נפלה ב-15.4% והסתכמה ב-181 מיליון שקלים. שיעור ה-EBITDA השתפר ועלה מ-16% ברבעון האחרון של 2017 ל-28% בשנה שהסתיימה זה עתה.
ההכנסות של פלאפון ברמה השנתית ממכירת שירותי סלולר רשמו יירידה של 1.5% ב-2018 והסתכמו בכ-1.75 מיליארד שקל. בחברה מסבירים את היציבות בהכנסות ברמה השנתית כתוצאה מעלייה בהכנסות ממנויים חדשים, אשר קיזזה את השחיקה בתעריפים כתוצאה ממעבר לקוחות קיימים לחבילות זולות יותר, הכוללות נפח גלישה רחב יותר.
פלאפון כן הצליחה להגדיל את מספר המנויים שלה (פוסט פייד), אלה שמשלמים תשלום חודשי והם גדלו ב-5.9% ל-1.83 מיליון. החברה רשמה צניחה של 53% במנויי הפריפייד ל-374 אלף. בסה"כ לפלאפון קיטון שנתי של 12.7% במספר המנויים בסוף 2018 שהסתכם ב-2.205 מיליון.
החברה רשמה צמיחה חדשה בהכנסות הממוצעות מלקוח ברבעון הרביעי בשיעור של 13.8% ל-66 שקלים בחודש - 16 שקלים מעל המתחרה סלקום ו-17 שקלים מעל המתחרה הקטנה גולן טלקום. ברמה השנתית ההכנסה הממוצעת מלקוח עלתה ב-1.6% ל-62 שקלים בחודש.