קופיקס 2018: העברת השליטה לרמי לוי טרם נתנה אותותיה בתוצאות
בשנה שעברה העמיק ההפסד הנקי של החברה המפעילה 116 בתי קפה ו-30 סופרמרקטים תחת מותג סופר קופיקס, ל-8.5 מיליון שקל לעומת 5.9 מיליון שקל ב-2017; זאת בעקבות ירידה של 5.3% במכירות
העברת השליטה לידיו של רמי לוי, עדיין לא נותנת אותותיה בביצועי קופיקס. החברה שהשיקה לפני חמש שנים וחצי רשת בתי קפה במחיר אחיד של 5 שקלים, עדיין מתקשה להתאושש מהפגיעה שגרמה החלטתה לפני שנתיים להעלות את מחיר המוצרים ב-20% ל-6 שקלים. זאת למרות שמאז מותנה ההחלטה ומוצרי הבסיס חזרו למחירם המקורי. בשנת 2018 העמיק ההפסד הנקי של החברה המפעילה 116 בתי קפה ו-30 סופרמרקטים תחת מותג סופר קופיקס, ל-8.5 מיליון שקל לעומת 5.9 מיליון שקל ב- 2017.
- קופיקס דחתה את ההצבעה על מינוי רן אפרתי ליו"ר החברה
- תנאי העסקתו של יו"ר קופיקס הבא: 20 אלף שקל עבור 60 שעות חודשיות
- "קפה ב–5 שקלים זה הסמל של קופיקס, לא ניגע בו"
העמקת ההפסד הנקי הינה תוצר של ירידה של 5.3% במכירות החברה, שהסתכמו ב-287 מיליון שקל. עיקר הירידה (13.3%) נרשמה במכירות בתי הקפה שהסתכמו ב-86.7 מיליון שקל וזאת בהמשך לקיטון שחל בשנת 2017 בעקבות שחיקה במכירות אורבן קופיקס לזכיינים, סגירת 13 סניפים ועצירה במכירת זיכיונות חדשים. הירידה במכירות נרשמה גם ברבעון הרביעי של השנה, במהלכו מעורבותו של לוי באה לידי ביטוי במלואה. הקיטון בסך של כ-3 מיליון שקל במכירות בתי הקפה בין הרבעון הרביעי של שנת 2017 לרבעון הרביעי של 2018 נבע בעיקר מסגירת סניפים.
קנייה חזקה | קנייה | המתן | מכירה | מכירה חזקה |
הרווח הגולמי של בתי הקפה ב-2018 ירד ב-24.7% ל- 17.8 מיליון שקל. הקיטון נבע בעיקר מסגירת סניפים ומהפסד של 4.7 מיליון שקל במפעל של החברה. את השפעתו של לוי ניתן למצוא בעלייה של 4% ברווח הגולמי ברבעון הרביעי של השנה, כתוצאה משיפור תנאי הסחר מהספקים.
גם פעילות המרכולים סופר קופיקס עמדה במגמת הרעה ומכירות הרשת ירדו ב-3 מיליון שקל ל-200.7 מיליון שקל. עלייה במספר הסניפים ושיפור הרווחיות הגולמית בסופרמרקטים, הובילה לעלייה ברווח הגולמי ב-9.6% ל- 50.5 מיליון שקל.
הפעלת 22 סניפים באופן עצמאי כתוצאה מנטישת זכיינים בתי הקפה הובילה לעלייה בהוצאות התפעול. מחיקת השקעות בסניפי בתי קפה הובילה לעלייה בהוצאות ותרמה להעמקת ההפסד הנקי.
השאיפות: הרחבת המגוון עם מוצרי המותג הפרטי והכשרות מהודרת במפעל
בכוונת רמי לוי להחזיר את רשת בתי הקפה להיות המובילה בתחומה על ידי התאמת המחיר לצרכן למגוון מוצרים באיכות גבוהה תוך מתן רווחיות גולמית מספקת לזכיינים. זאת באמצעות טיפול בהסכמי הסחר עם הספקים, שיפור מחירי קנייה, ובמקרה הצורך גם שינוי במערך הספקים. עוד בכונת החברה להתמקד בקטגוריות טרנדיות בעולם כגון תחום הבריאות. תוכנית נוספת נוגעת לצמצום הוצאות ההפצה והלוגיסטיקה, שיפור תהליכי שרשרת האספקה ושיפוץ הסניפים. בנוסף, תפעל החברה ליצור מרכזי רווח נוספים בסניפי בתי הקפה כמו נקודות הטענה לרב-קו ויצירת שיתופי פעולה וסינרגיה עם מועדון הלקוחות של רשת רמי לוי. לאחר יצוב הרווחיות של תחום בתי הקפה לזכיינים, תפעל החברה להרחבת פריסתה.
קנייה חזקה | קנייה | המתן | מכירה | מכירה חזקה |
בכוונת לוי לפעול לשינוי מערך הכשרות של מפעל החברה, בכדי להשיג כשרות מהודרת יותר למוצרים, מתוך הערכה שהדבר יוכל לסייע בהגדלת המכירות. זאת לצד המשך תהליכי התייעלות ושיפור טכנולוגי וגסטרונמי, צמצום בהוצאות, המשך חדשנות ופיתוח מוצרים חדשים והגדלת המכירות ללקוחות חיצוניים.
בכוונת לוי לפעול למיצוי יכולותיו בתחום הסחר, לצורך שיפור תוצאות רשת המרכולים סופר קופיקס. במסגרת זאת, צפוי לגדול מגוון המוצרים באופן משמעותי, בין היתר באמצעות הוספת מוצרי המותג הפרטי של רשת רמי לוי. זאת בנוסף לפתיחת סניפים חדשים, שיפוץ ושדרוג סניפים קיימים,' צמצום הוצאות ההפצה והלוגיסטיקה ושיפור תהליכי שרשרת האספקה.
בספטמבר האחרון הפך לוי לבעל השליטה בקופיקס, עם אחזקה של 50.01% ברשת בתי הקפה. זאת חמישה חודשים אחרי שרכש 20% מקופיקס בתמורה לכ־1% ממניות שיווק השקמה שבבעלותו, ולאחר שהתקיימו התנאים המתלים למימוש האופציה לרכישת השליטה. לוי מימש את האופציה שהוקנתה לו ורכש 30.01% נוספים בתמורה ל־1.38% ממניות שיווק השקמה.
עלות שכרם של ששת בכירי החברה הסתכמה ב-2018 ב-2.4 מיליון שקל. לסכום זה התווספו 592 אלף שקל - עלות שכרו של המנכ"ל לשעבר יקי ודמני שפרש עם כניסת לוי לחברה. עלות שכרו של אירם גרייבר, המשמש כמנכ"ל החברה מאז אוקטובר הסתכמה, ב-238 אלף שקל.
יו"ר קופיקס גרופ, רן אפרתי: "בשנת 2018 עדיין לא הבאנו לידי מיצוי את כח הסחר והקנייה של רמי לוי לטובת החברה ואנו צופים שבשנת 2019 נוכל להמשיך ולשפר את תנאי הסחר של החברה".
גרייבר מסר כי "אנו מתעתדים בשנים הקרובות להמשיך בהרחבת רשת המרכולים במרכזי הערים בישראל לכ-50 סניפים, בין היתר, בדרך של פתיחת מרכולים חדשים תחת הפורמט 'סופר רמי לוי בשכונה', במקביל לנקיטת שורת צעדים לשיפור הרווחיות כבר בעתיד הנראה לעין".