"קפה ב–5 שקלים זה הסמל של קופיקס, לא ניגע בו"
לראשונה מאז רכישת השליטה בקופיקס, רמי לוי מדבר על התוכניות שלו לרשת, מתייחס למייסד אבי כץ ("כנראה שאחרי תקופה צריך אנרגיות חדשות") ומבטיח: "נהיה הסטארבקס של ישראל"
"גורמים אינטרסנטיים ניסו להגיד שלא מעניינים אותי עסקי הקפה של קופיקס, ושאני אחסל אותה. אני מבטיח שאני אביא את קופיקס לפסים שכולם ידברו עליה. מכל העולם רוצים את הקונספט של קופיקס. השבוע היו פה משקיעים ממקסיקו שמתעניינים. ברוסיה יש לה כבר 100 סניפים. הציבור שכח שהרשת הזו נותנת את הצעת הערך הטובה ביותר. השבוע שתיתי בקופיקס מיץ גזר ב־6 שקלים, שעולה בבתי קפה 17 שקל – זה שליש מחיר! לא תגידי 30% פחות. או קפה, סודה וסנדוויץ' ב־17 שקל. אף אחד לא מתקרב למחירים האלה. אני מתחייב שלא לגעת בקפה ב־5 שקלים – זה הסמל של הרשת – אבל נוסיף מוצרים חדשים במחירים אחרים".
- רמי לוי ממנה את מנכ"ל חברת התקשורת שלו ליו"ר דירקטוריון קופיקס - בכפוף לאישור האסיפה
- המנכ"ל החדש של קופיקס נכנס לתפקיד: אירם גרייבר
- רמי לוי מגיע לשכונה, ויעלה את המחיר ב־7%
כך, בימים אלה משיקה הרשת מוקפצים בסגנון פאד תאי בגביע קרטון, בנפח של 450 גרם, ב־15 שקל, או בוריטו־אנצ'ילדה וטורטיה שיחוממו בטוסטר ב־12 שקל. לוי: "עד עכשיו קופיקס הייתה בעיקר מזוהה עם קפה ומאפה. אני רוצה שיתרגלו שהיא מספקת פתרון מהיר גם לצהריים. נפתח במפעל של קופיקס עוד ארוחות חמות עם דגש על תזונה ועל פתרון לטבעונים. יהיו מוצרים ללא גלוטן, ללא סוכר. במקביל נשפר את המוצרים הקיימים. נחליף את הכיסאות והשולחנות מחוץ לסניף, שייתנו יותר מראה של בית קפה. בשנה הבאה נצא בקמפיין בטלוויזיה שיזכיר לציבור את ערך הקנייה אצלנו. היו הרבה פרסומים שליליים על הרשת, על אבי כץ, ואנשים שכחו איפה הכי זול".
קופיקס נפתחה בסערה לפני 5 שנים, וכיום מחזור המכירות שלה הוא כ־100 מיליון שקל. יש לה 120 סניפים, מהם 20 בבעלות הרשת, שנאלצה בתקופת אבי כץ לקנות אותם מזכיינים ממורמרים. בנוסף לקפה מפעילה חברת קופיקס את רשת הסופרמרקטים סופר קופיקס שמחזורה כ־200 מיליון שקל. אלה יוסבו לסניפי "רמי לוי בשכונה".
בשבועות האחרונים פועל לוי עם מנכ"ל קופיקס החדש, אירם גרייבר, להחזיר את החברה לפסי רווחיות. בשבועיים האחרונים הם עורכים מפגשים עם 100 זכייני הרשת. לוי: "הטריד אותם הדיבור כאילו 'רמי לוי מתעניין רק בסופרים', וזה מרגיע אותם שעומדת מולם דמות מצליחה. מצאתי חבר'ה טובים שרוצים להרוויח, ואני אעזור להם. סניף שלא נצליח להעביר לרווח ייסגר, לפי הבדיקה שלי יש אולי 5 סניפים בבעלותנו שמועמדים לסגירה. נכון שזכיינים כבר לא עומדים בתור כמו בעבר, אבל יש לנו בתכנון 4 סניפים חדשים. השמיצו את הרשת שיש הרבה סניפים מפסידים, אבל ממה שבדקנו רובם מרוויחים מ־6,000 שקל ועד 30 אלף. לאלו עם ה־6,000 אנחנו נעזור, אבל גם הזכיינים נדרשים להשקיע – בנוכחות בסניף ולא לשלוח עובד במקומם, בניקיון, בנראות. הם צריכים להוכיח את עצמם כדי לקבל. כבר עכשיו שיפרנו תנאים מול ספקים, שמאפשרים לנו להגדיל את המרווח לזכיינים, ונשקיע גם בשיפוץ הסניפים. ברוסיה שידרגו את העיצוב ונעשה את זה גם כאן.
"אני אביא תנועה של קונים לסניפים על ידי סינרגיה עם רשת רמי לוי. חברי מועדון הלקוחות שלנו יקבלו למשל קפה חינם בקופיקס, תווי שי של רשת רמי לוי יכובדו גם שם. מצד שני, סניפי קופיקס ישמשו כתחנות להחתמת לקוחות למועדון של רשת רמי לוי, נוכל להציע ללקוחות קופיקס הצעות מהתחום של רמי לוי תקשורת".
הרשת התחילה כהצלחה מסחררת. איפה טעה אבי כץ?
"הוא עשה עבודה טובה בהתחלה, הביא בשורה ותחרות, פחות ניהול, אבל שפטו אותו לרעה. מה כבר קרה? הוא העלה את מחיר הקפה בשקל? עדיין הוא היה הכי זול בעיר. כנראה שאחרי תקופה צריך אנרגיות חדשות, הבעיה של קופיקס קפה, היא שהיא עבדה על רווח גולמי נמוך. המפעל שבבעלות קופיקס ומייצר עבורה היה הגורם העיקרי להפסד, כי הוא נאלץ למכור את המוצרים לזכיינים במחיר הפסד או עלות, כדי שירוויחו. אנחנו נשפר את הרווח הגולמי, את תנאי הסחר, והמפעל ייצר גם לרשת רמי לוי".
מה רמי לוי מתכנן לקופיקס
- פתרון גם לארוחות צהריים (כמו מוקפץ ב־15 שקל)
- מוצרים לטבעונים, מוצרים ללא גלוטן וללא סוכר
- שיפור של המוצרים הקיימים
- החלפת הכיסאות והשולחנות מחוץ לסניפים
- סינרגיה עם רשת רמי לוי
- שיפור של הרווח הגולמי ושל תנאי הסחר
- קמפיין שיזכיר את ערך הקנייה בקופיקס