הוצאות הדלק והדרימליינרים העבירו את אל על להפסד שנתי של 68 מיליון דולר
רכישת המטוסים החדשים הובילה לזינוק של 40% בהוצאות המימון ב-2018 ל-29 מיליון דולר; עלייה במחירי הדלקים גררה תוספת של 120 מיליון דולר להוצאות התפעול - ההפסד התפעולי השנתי עמד על 37 מיליון דולר
הצטרפו לעדכונים שוטפים בערוץ הטלגרם של מדור שוק ההון בכלכליסט
אל על עוברת להפסד בסיכום 2018, לנוכח עלייה בהוצאות התפעוליות ובהוצאות המימון - ומדווחת על הרחבת ההפסד ברבעון הרביעי של השנה.
- עלייה חדה בהוצאות התפעול הפילה ב-93% את רווחי אל על
- בעלי חמת בדרך לרכוש את ישראייר: התקדמות משמעותית במו"מ עם הטייסים
- עלייה של 10% במספר הנוסעים בנתב"ג מתחילת השנה לעומת אשתקד
מחירי הנפט ממשיכים לעשות שמות בתוצאות הכספיות של חברת התעופה - ברבעון הרביעי עמד מחירו של גלון דלק סילוני על 199.1 סנט, ירידה ביחס לשני הרבעונים הקודמים, אך עדיין רמה גבוהה ב-13.7% ביחס למחירו ברבעון האחרון של 2017. העלייה במחירי הדלק גררה את אל על להפסד של 31.6 מיליון דולר בסיכום הרבעון הרביעי, העמקה של 6.4% במינוס בהשוואה לרבעון המקביל.
בצד המעודד - מתחילת השנה ירדו מחירי הדלק הסילוני ב-19% בהשוואה לתקופה המקבילה, ל-161.5 סנט לגלון. אל על מגדרת 57% מצריכת הדלק שלה לתקופה של 12 חודשים קדימה, כאשר כל 1 סנט של עלייה במחיר (כשאינו מגודר) מגדילה את הוצאותיה ב-2.4 מיליון דולר. .
הכנסות חברת התעופה בשנת 2018 הסתכמו ב-2.14 מיליארד דולר, בהשוואה ל-2.09 מיליארד דולר ב-2017. הוצאות ההפעלה גדלו ל-1.86 מיליארד דולר, בהשוואה ל-1.74 מיליארד דולר בשנה קודמת. אל על רשמה בשנה שחלפה הפסד תפעולי של 37.3 מיליון דולר, מול רווח תפעולי של 28.9 מיליון דולר ב-2017.
הוצאת המימון נטו גדלו מהותית, ל-28.7 מיליון דולר, לעומת 20.5 מיליון דולר ב-2017, זינוק של 40%. בשורה התחתונה מציגה אל על בסיכום 2018 הפסד של 67.7 מיליון דולר, בהשוואה לרווח של 8.7 מיליון דולר ב-2017.
רכישת מטוסי הדרימליינר (בואינג 787) מעמיסה על החברה הלוואות בהיקף משמעותי - יתרת ההלוואות של החברה תעמוד בסוף 2019 על 910 מיליון דולר, עם החזר שנתי צפוי של 174 מיליון דולר (59 מיליון דולר מתוך הסכום יתפרש באמצעות מימון מחדש). בשל הדרך שבה לוקחת אל על את ההלוואות, היתרה אף תעלה בשנה הבאה למיליאדר דולר, אך ההחזר ירד ל-129 מיליון דולר, והוא ירד בהדגה בהמשך עד ל102 מיליון דולר בשנת 2025.
במהלך 2019 תקלוט אל על 7 מטוסי דרימליינר נוספים (אחד מהם כבר בידיה), שיצטרפו ל-7 מטוסים שכבר נקלטו בחברה בשנה וחצי האחרונות. ב-2020 תשלים את ההצטיידות עם קליטה של 2 מטוסים נוספים.
מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין אמר עם פרסום הדוחות כי מסר כי חרף התחרות הגוברת בתעבורה האווירית בארץ, "הצליחה החברה לשמור על שיעור תפוסה של כ-84% ולהגדיל את הכנסותיה מהטסת נוסעים ב-54 מיליון דולר". אוסישקין הוסיף כי בשנה שחלפה "חברו מספר גורמים ובעיקרם עלייה במחירי הדלק בשיעור של כ-30%, שהובילה לגידול בהוצאה בסך של כ-97 מיליון דולר, שהביאו להפסד כאמור".
ברבעון הרביעי של השנה קטן מספר הנוסעים שהטיסה החברה בכ-3% לעומת הרבעון המקביל; נתח השוק של החברה ברבעון ירדה ב-8%, "על רקע הגידול בתנועה בנתב"ג והיעדר היכולת של החברה לגדול באותם בשיעורים, בשל מגבלת כושר הייצור שלה", מציינת אל על בדוחות.
מספר הנוסעים משוקלל מרחק ירד ב-0.8% (בשל שינוי בתמהיל הטיסות של החברה, שטסה יותר ליעדים רחוקים לעומת התקופה המקבילה). היצע המושבים משוקלל מרחק (ASK) גדל ב-1.5%, והשפיע בכל על שיעור התפוסה (Load Factor), שירד ב-3.2%. ההכנסה הממוצעת למושב משוקלל מרחק (RASK) ירדה ב-2.6% לעומת הרבעון המקביל, כאשר העלות למושב משוקלל מרחק עלתה ב-1% (בעיקר בשל עלייה במחירי הדלק הסילוני).