בלעדי לכלכליסט
דן מבקשת לגייס 450 מיליון שקל ממשקיעים
הגיוס יהיה לפי שווי חברה של 1.75 מיליארד שקל. המטרה של דן, שבשנים האחרונות הרחיבה את פעילותה, היא לאפשר לה להתפתח לתחומים נוספים ולהכניס עוד משקיעים שיתחייבו להנפיקה בבורסה
חברת דן מנהלת מגעים ראשוניים להכנסת משקיעים לחברה. ל”כלכליסט” נודע כי החברה פנתה אתמול במכתב למשקיעים פוטנציאליים ב"טיזר", מסמך עם תקציר נתוני החברה והצעה להשקיע בה.
- "חובת רכש גומלין באוטובוסים עולה למשק 80 מיליון שקל בשנה"
- רומא מרחיקה אוטובוסים של תיירים ממרכז העיר ההיסטורי
- הקנס על אי-תשלום באוטובוס - עד 180 שקל
דן מבקשת לגייס 450 מיליון שקל לפחות לפי שווי חברה של 1.3 מיליארד שקל לפני הכסף (כלומר 1.75 מיליארד אחרי ההשקעה), בהקצאה של 35% ממניותיה. המהלך מגיע אחרי שבשנים האחרונות הרחיבה הקבוצה את פעילותה לתחומים נוספים מלבד בתחבורה הציבורית, שהיא ליבת העסקים ההיסטורית שלה.
דן, שהיתה יחד עם אגד אחד הקואופרטיבים הגדולים של התחבורה הציבורית בארץ, הפכה לחברה ב־2002 כחלק מהליך התייעלות שעברה, ומאז חבריה הם למעשה בעלי מניות.
חברי הקואופרטיב לשעבר, 1,077 איש, מחזיקים ב־90% ממניות החברה שידוללו בהתאם. 10% נוספים מוחזקים בידי המשקיע פנחס רוטנברג, שרכש עם עמיקם בן־צבי 10% ממניות החברה ב־2008 תמורת 105 מיליון שקל, כלומר לפי שווי של 1.05 מיליארד שקל לפני הכסף. ב־2014 רכש רוטנברג את מניותיו של בן־צבי, שהיה נושא לדו"ח חריף של מבקר המדינה בעניין יחסיו עם החברה. ההשקעה הנוכחית מוצעת בשווי גבוה ב־25% מהשווי אז, עלייה לא משמעותית.
נכנסה לתחום ההתפלה
בשנים האחרונות התפתחה החברה לכמה תחומים, ביניהם יזמות נדל"ן, השקעה בתחום התשתיות ובתחום הטכנולוגיה. לפני כחודשיים רכשה החברה 50% ממתקן ההתפלה שורק מידי IDE שבראשות אבשלום פלבר תמורת 500 מיליון שקל.
את מהלך הגיוס מובילה פירמת רואי החשבון ארנסט אנד יאנג, שגם הכינה הערכת שווי לחברה לקראת המהלך. דירקטוריון החברה מינה ועדה ייעודית המורכבת מהדחצ"ים בחברה לליווי התהליך. משקיע שיבקש לרכוש את המניות יידרש להוכיח יכולת בהתאם להיקף ההשקעה המדובר. בין המתעניינים: קרנות פרייבט אקוויטי ישראליות, משקיעים פרטיים וגופים מוסדיים.
מטרת הגיוס היא לחזק את מבנה ההון של החברה לקראת השקעות חדשות, גיוון הדירקטוריון והכנסת משקיעים אסטרטגיים בעלי יכולת פיננסית. המשקיע יידרש להתחייב להנפיק את החברה בבורסה בתוך כמה שנים.
דן מחזיקה נתח של 25% מהתחבורה הציבורית בישראל באמצעות יותר מ־2,000 אוטובוסים שבבעלותה. החברה מסיעה 700 אלף נוסעים ביום, ואם בעבר פעלה רק בגוש דן, מאז פתיחת תחום התחבורה הציבורית לתחרות היא אמנם איבדה קווים בגוש דן אם כי נותרה המפעילה הגדולה באזור. החברה מפעילה קווים גם בדרום שבו היא מחזיקה בזיכיון אשכול צפון הנגב שכולל את אשקלון, קריית גת, אופקים, נתיבות ועוד, את אשכול הקווים בבאר שבע ומטרופולין חיפה באמצעות כ־100 מטרוניות, והיא פעילה בתחום ההיסעים הפרטיים שבו הלקוח המרכזי שלה הוא משרד הביטחון.
בתחום התשתיות פעילה החברה באמצעות דן קפיטל, שביצעה שתי השקעות בתחום ההתפלה.
יבוא וטכנולוגיה
החברה פעילה גם בתחום הנדל"ן, שבו היא מחזיקה 20 נכסים של נדל"ן מניב, מסחרי ומגורים, ביניהם עתודת קרקע של 30 דונם בצפון תל אביב, מגדל מגורים יוקרתי ברחוב ארלוזורוב בתל אביב, פרויקט מגורים ומסחר ברחוב ז'בוטינסקי ברמת גן ופרויקטים נוספים ברמת גן ובבני ברק. פעילות נוספת של החברה היא בתחום יבוא האוטובוסים, כולל חשמליים, והיא גם מתחרה במכרזים להקמה ולהפעלה של הרכבת הקלה והפעלת שירותי תחבורה ציבורית בנתיבים המהירים בגוש דן בכביש המהיר והכביש הישן לחיפה, וכביש 5 לשומרון.
היקף ההכנסות השנתי של דן הוא כ־2 מיליארד שקל. מטעם דן מובילים את המהלך המנכ”ל עופר זילביגר וסמנכ"ל הכספים אופיר קרני. הצעות לא מחייבות יוגשו עד מרץ, ואז גם ייפתחו חדרי המידע. באפריל יוגשו הצעות מחייבות כדי לסיים את התהליך במאי־יוני.
זו אחת העסקאות הגדולות שיעמדו בקרוב על שולחן חברות הביטוח, בתי ההשקעות וקרנות ההשקעה. המועמדות העיקריות הן שתי קרנות התשתיות תש"י ונוי.
את התהליך מלווה עורך דין כפיר ידגר ממשרד גורניצקי.