בלעדי
הקנס על אי-תשלום באוטובוס - עד 180 שקל
בעקבות ההתנגדות בוועדת הכלכלה: בוטלה הכוונה להטיל קנס של 250 שקל; מי שלא ישלם על הנסיעה ייקנס ב-100 שקל בעיר, וב-180 שקל בנסיעה בינעירונית; מי שקנו כרטיס ולא תיקפו אותו ישלמו רק חצי מהקנס; תוך 9 חודשים: יוקם מערך טלפוני לטעינת הרב-קו
הממשלה חוזרת בה מכוונתה להגדיל ל־250 שקל את הקנס על אי־תשלום באוטובוס. כך, גובש מתווה פשרה בין משרדי התחבורה והאוצר לוועדת הכלכלה, שחבריה התנגדו להגדלה ודרשו שיפור בשירות ובגישה של הנוסעים למכונות תשלום, כדי שלא ייקנסו בגלל אי־יכולת לשלם.
- חברת האוטובוסים מטרופולין תציב מכונות הטענה לרב-קו ב-40 אוטובוסים
- ועדת הכלכלה אישרה: מוניות השירות יקבלו כרטיסי רב-קו
- משרד התחבורה מתזמן עוד שנה בפקקים
את הפשרה גיבש ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה), בשליחות יו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני).
כפי שנחשף ב"כלכליסט", ביקשה הממשלה להגדיל את הקנסות על אי־תשלום ב־250% – יותר ממה שנקבע לרכבת הקלה בסך 180 שקל – ולתת סמכויות חדשות לפקחי התחבורה הציבורית במסגרת ההיערכות לביטול התשלום במזומן באוטובוס והמעבר המלא לתשלום בכרטיסי רב־קו.
כעת ייקבע לקנסות תעריף משתנה. על אי־תשלום בנסיעה עירונית ישולמו 100 שקל, ועל אי־תשלום בנסיעה בין־עירונית – 180 שקל.
בנוסף ישתנה הקנס לפי העבירה: מי שיהיה לו כרטיס תקף לנסיעה, אך לא העבירו במכונות התיקוף באוטובוס, ישלם חצי מהקנס. מועד התשלום על הדוחות יוארך מ־30 ל־90 יום, ובכל דוח ייכתב כי יש לנוסע אפשרות לערער על הקנס.
ועדות הערר שיוקמו בחברות התחבורה הציבורית יקבלו סמכויות מוגדלות לעומת אלה הניתנות לוועדה של הרכבת הקלה, ויוכלו להקל עם נוסעים במקרה של עבירה ראשונה, למשל, או לפי קריטריונים סוציאליים.
בנוסף יופעל בכל הארץ תעריף הנחה לבני נוער, שלא קיים כיום בכל נסיעה, מה שאמור להגדיל את התשלום של קהל זה על נסיעות, לחסוך מהם רכישת כרטיס לפני כל נסיעה, ואמור לעודד אותם ואת הוריהם לרכוש מראש כרטיסי חופשי־חודשי.
יותר עמדות הטענה
כן תורחב אפשרות ההטענה, כולל לאנשים ללא כרטיס אשראי. כך, תתחייב המדינה להקים תוך תשעה חודשים מכניסת התעריפים לפועל מערך טלפוני לטעינת הרב־קו, ותוסיף עמדות תשלום והטענה.
הכוונה היא שהתעריפים החדשים יחולו גם בקווי הרכבת הקלה העתידיים בגוש דן, וגם בירושלים, עם כניסת המפעיל שטרם נבחר להחלפת "סיטי פס" בעוד כשנתיים. ההסכמות יועלו לאישור הוועדה בדיון שייערך מחר.
"האכיפה שנקבעה לרכבת הקלה דרקונית ואכזרית, ואנו רוצים להבטיח אכיפה הוגנת יותר באוטובוסים", אמר אתמול חבר הכנסת מקלב. "אכיפה צריכה להיות, אך רק אחרי שאיפשרנו לנוסעים לשלם על הנסיעה, ולהטיל קנסות סבירים ופרופורציונליים לפי חומרת העבירה".